آمریکا و اروپا راهی جز پذیرش برجام ندارند

معاون اقتصادی رئیس جمهور، تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی را آخرین تیر ترکش آمریکا و اروپا دانست و گفت: در مقطع کنونی آنها راهی جز پذیرش برجام ندارند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، محسن رضایی، در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه شیراز افزود: امروز شاهد هستیم که یک سیاست خارجی واحد از بالاترین سطح نظام تا مجریان در کشور وجود دارد در حالی که در مقطعی جمهوری اسلامی یک سیاست داشت و بعضی دولتمردان ساز دیگری می زدند.

وی ادامه داد: اما امروز همان سیاستی که رهبر معظم انقلاب دارند، دولت، مجلس و قوه قضائیه نیز دارند و یک صدای واحد از داخل کشور به بیرون می رود که همین باعث شده که طی همین ماه‌های اخیر شاهد موفقیت‌هایی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی باشیم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور، با بیان اینکه دولت سیزدهم از ابتدای شروع فعالیتش چهار چالش بزرگ پیش رو داشت افزود: چالش نخست اینکه در شرق کشور، آمریکایی ها از افغانستان فرار کردند و طالبان در آنجا مستقر و در چنین شرایطی جمهوری اسلامی باید چه می کرد آیا باید با طالبان رابطه برقرار می‌کرد یا برقرار نمی‌کرد؟

رضایی افزود: دولت آقای رئیسی همزمان در جنوب کشور نیز با چالش ورود اسرائیل در امارات و بحرین مواجه شد و اسرائیلی ها بعد از هفتاد هشتاد سال بساط خود را رسما در آن منطقه پهن کردند.

او اظهار داشت: در شمال ایران نیز بین قفقاز و ارمنستان زد و خوردهای صورت گرفت و در غرب ایران یعنی در عراق و سوریه نیز درگیری های جدی و چالشی وجود داشت.

معاون اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد: بنابراین زمانی که دولت سیزدهم فعالیت خود را آغاز کرد این چهار چالش مهم در پیرامون مرزهای ما وجود داشت اما این تنها مسائل خارجی ما نبود و چند مسئله مهم بین المللی دیگر هم اتفاق افتاد که آنها هم به کشور ایران ارتباط داشت.

رضایی افزود: یکی از این مسائل مذاکرات برجام بود که دولت سیزدهم از سال گذشته وارد این مذاکرات شد و همچنان نیز ادامه دارد.

وی بیان کرد: مساله دیگر درگیری روسیه و اوکراین به عنوان دو کشوری که ۴۰ درصد غذای دنیا را تامین می‌کردند بود و آثار اقتصادی آن وارد ایران نیز شده و همچنین درگیری بین چین و تایوان که البته آثار آن هنوز به سمت ایران نیامده است.

او گفت: بنابراین دولت سیزدهم در پر حادثه ترین حوادث منطقه‌ای و بین‌المللی روی کار آمد اما ما در تمام این حوادث دست بالا داریم.

وی افزود: در رابطه با چین و بازار مشترک شانگهای در حالی که بیش از ۱۰ سال ایران را فقط به عنوان ناظر می پذیرفتند، امروز ایران به عضویت این اتحادیه بزرگ بین المللی درآمده است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: مساله دیگر اتحاد بریکس متشکل از هند، برزیل، روسیه و چین است که از ایران نیز هم برای عضویت در آن دعوت شده و همچنین اتحادیه اقتصادی اوراسیا که ایران به عضویت آن درآمد.

رضایی افزود: بنابراین ما امروز ما به یک فضای جدید در روابط بین الملل دست یافته ایم که به سمت آن حرکت می کنیم.

وی گفت: بنابراین در این حوادث و رویدادهای بین المللی مسیر دولت مسیر درستی است چرا که در گذشته درهای باز سیاست خارجی را می بستند و می رفتند پشت درهای بسته‌ و با صرف زمان فرصت‌های زیادی از کشور گرفته شد اما سیاست این دولت این است که از هر ظرفیتی که در روابط خارجی وجود دارد استفاده کند.

او اضافه کرد: درهای باز را نباید بست و باید درهای بسته را هم باید باز کنیم اما این بدان معنا نیست که پشت آن درهای بسته فرصت‌های طلایی را از دست بدهیم.

رضایی ادامه داد: دولت سیزدهم در این زمینه سیاست متوازن را در پیش گرفته و با تمام کشورها در چارچوب سیاست‌ها و مصالح کشور ارتباط برقرار خواهیم کرد.

دولت سیزدهم و تحول در عرصه سلامت

معاون اقتصادی فارس، با اشاره به تحولات شکل گرفته در عرصه سلامت در دولت سیزدهم بیان کرد: زمانی که این دولت شروع به کار کرد روزانه ۷۰۰ نفر در اثر ابتلا به کرونا فوت می‌کردند و افزون بر ۱۵ هزار نفر نیز مبتلا می شدند و تخت های بیمارستان ها آنقدر اشغال بود که مردم را در راه روها بستری می کردند.

رضایی افزود: دومین اقدام تحولی بزرگ دولت این بود که با تمام توان در مقابل این ویروس قرار گرفت و آنرا شکست داد و دیدیم که موج هفتم شیوع کرونا نتوانست آمار کشته ها را سه رقمی کند در حالی که امروز در چین، آلمان و آمریکا این بیماری کشتار بزرگی انجام می دهند.

وی ادامه داد: در کنار این، حدود ۶ میلیون نفر نیز بیمه سلامت دریافت کردند و امروز ۷۵ درصد هزینه این افراد را بیمه ها پرداخت می کنند.

رشد ۲ برابری درآمدهای ارزی کشور

معاون اقتصادی رئیس جمهور، با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در زمینه تجارت و ترانزیت کالا گفت: مجموع اقدامات در این زمینه سبب شد که درآمد ارزی کشور نسبت به سال گذشته به ۲ برابر افزایش یابد.

رضایی افزود: همچنین در بحث صادرات و فروش نفت به رغم تحریم آمریکایی ها فروش ۲ برابری نسبت به سال قبل داشته ایم و صادرات غیر نفتی هم جهش بسیار بزرگی داشته و بسیاری از کشورها کالاهای ما را می پذیرند.

وی گفت: بحث مهم دیگر  مساله ترانزیت و عبور کالا از کشور که بود که مورد غفلت واقع شده بود.

او افزود: کشور ایران دارای یک موقعیتی است که اگر حتی تولیدش هم چندان پیشرفت نکند فقط از محل ترانزیت و عبور کالا سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار می‌تواند درآمد داشته باشد.

وی، مساله تجارت را در کنار تولید مهم برشمرد و گفت: اگر تولید در کشور صورت گیرد اما بازار بین المللی نداشته باشد مطلوب نیست، واردات به کشور مهم است اگر ما نتوانیم از همه کشورها واردات داشته باشیم و به دو یا سه کشور اکتفا کنیم و آنها هم هروقت که خواستند واردات به کشورمان را متوقف کنند دچار مشکل خواهیم شد.

او افزود: مساله تجارت، صادرات و ورود کالا و درآمدهایی که ایران از این محل به دست می آورد به بهبود معیشت مردم و افزایش اشتغال کمک خواهد کرد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور در خصوص سیاست دولت سیزدهم در خصوص یارانه‌ها گفت: تا قبل از دولت سیزدهم، یارانه‌های بسیاری در کشور داده می‌شود اما به دست اهلش نمی‌رسید.

رضایی افزود: آنجا که یارانه به اهلش نمی‌رسد قاچاق می شود و در خارج از کشور فروخته می شود و پول آن هم به جیب دلالان می رود.

وی ادامه داد: در همه سال هایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور داشتیم تورم هم بود و بنابراین باید یارانه را به اهلش برسانیم و در کنار آن باید بکوشیم که تورم هم کنترل شود که این مهم نیز در دولت آغاز شده است.

او افزود: نباید اجازه دهیم سیل نقدینگی که طی سال ها وارد زندگی مردم شده زندگی مردم را ویران کند و این نقدینگی ها باید به مسیر تولید و اشتغال و بهبود معیشت و رفاه مردم هدایت شود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور، با اشاره به حضور مستمر دولتمردان در میان مردم گفت: پیش از این رابطه دولت و مردم داشت به سمت کاخ نشینی می رفت و داشت به جدایی دولت از مردم ختم می شد که دولت سیزدهم به این مساله پایان داد.

رضایی افزود: از سفرهای استانی رئیس جمهور و هیات دولت تا حضور و سرکشی مستمر استانداران و فرمانداران همه بیانگر مردمی بودن این دولت و حضور آنها در میان مردم است.

وی اضافه کرد: مردم متولیان حکومت و ما دولتمردان میهمان موقت هستیم و بعد از چند سال خدمت، مردم عده دیگری را انتخاب می کنند، میهمان نباید احساس تملک بر دولت و حکومت کند و باید جایگاه خود را بداند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور، ضمن گرامیداشت هفته دولت، با اشاره به وقوع رویدادهای مختلف و سنگ اندازی‌های دشمنان در مقابل نظام از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون گفت: هفته دولت، هفته یادآوری بزرگترین رویدادهایی است که طی این سال‌ها به وقوع پیوست.

رضایی افزود: ۷۰ درصد جامعه از رویدادها و اتفاقاتی که از در سال های نخست پیروزی انقلاب در کشور و توسط دشمنان و استکبار رقم خورد خبر ندارند، از بمب گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی تا انفجار در دفتر نخست وزیری که منجر به شهادت شهیدان بهشتی، رجایی و باهنر و بسیاری دیگر از خدمتگزاران انقلاب و نظام شد.

کد خبر: 1151852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =