محکومیت ۳۴ ساله برای یک دانشجوی دکترای عربستانی/ ادعاهای اخیر دولت سعودی در مورد حقوق زنان واقعی نیست

دانشجوی دکترای عربستانی به دلیل یک توئیت به ۳۴ سال زندان محکوم شد. مدافعان حقوق بشر معتقدند این محکومیت نشان می‌دهد که ادعاهای اخیر دولت سعودی در مورد حقوق زنان واقعی نیست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «سلما شهاب» مدرس دانشگاه عربستانی شاهزاده نوره بنت عبدالرحمن به دلیل فعالیت‌های اصلاح‌طلبانه در توئیتر به ۳۴ سال زندان و ۳۴ سال ممنوعیت سفر محکوم شد.

شهاب که دانشجوی دکتری در دانشگاه لیدز انگلستان و دندانپزشک است، ۳۴ ساله بوده و ۲ فرزند دارد. حوزه اصلی فعالیت وی، دفاع از حقوق زنان در عربستان بوده است. عربستان معمولا برای اتهاماتی از این دست، ۶ سال زندانی صادر می‌کند. به همین دلیل، این حکم ۳۴ ساله نشان‌دهنده افزایش پنج برابری محکومیت است.

توئیت شهاب در مورد «ضرورت برقراری عدالت در جامعه و دفاع از زندانیان عقیدتی» بوده است. دادستانی وی را متهم به تضعیف جامعه و ثبات کشور، انتشار شایعه و کمک به افرادی که به دنبال اخلال در نظم عمومی هستند، دانسته است.

شهاب در ۳۰ اوت ۲۰۱۹ در توئیتی نوشت: «من بی‌عدالتی را رد می‌کنم و از مظلومان حمایت می‌کنم... آزادی برای زندانیان عقیدتی و برای همه ستمدیدگان جهان». وی همچنین در ۲۰ دسامبر ۲۰۲۰، در توئیتی نوشت: «آزادی برای کسانی که به دلیل مبارزه علیه مردسالاری زندانی شده‌اند»

در سال‌های اخیر، بسیاری از فعالان زن مورد محاکمه‌های ناعادلانه قرار گرفته‌اند که منجر به احکام خودسرانه شده است. به علاوه، برخی از آن‌ها مورد شکنجه شدید مانند آزاد و اذیت جنسی قرار گرفته‌اند. عربستان در سال‌های اخیر حداقل ۱۱۶ زن را دستگیر کرده است که ۶۰ نفر از آن‌ها هم‌اکنون در بازداشت هستند و یک نفر هم در زندان فوت کرده است.

با وجود طرح شکایت‌های متعدد در مورد شکنجه و بدرفتاری، هیچ کس در مورد آزارهایی که زنان در زندان‌های متحمل می‌شوند، پاسخگو نبوده است. مدافعان حقوق بشر معتقدند که محکوم کردن شهاب تحت سیستم مبارزه با تروریسم موید این موضوع است که عربستان سعودی با کسانی که خواستار اصلاحات هستند و همچنین با منتقدان خود در شبکه‌های اجتماعی به عنوان تروریست برخورد می‌کنند.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر معتقدند که حکم علیه شهاب نشان می‌دهد که ادعاهای اخیر دولت سعودی در مورد حقوق زنان، واقعی نیست و فقط نمایشی برای جلب اعتماد در زمینه حقوق بشر است. در واقع، دولت عربستان سعودی بدون هیچ تردیدی به تخلفات شدید خود علیه فعالان زن ادامه می‌دهد. گزارش‌ها حاکی از آن است که شهاب ساعت‌های طولانی تحت بازجویی قرار گرفته و در یک دوره ۹ ماهه مورد بدرفتاری بوده است. نکته قابل توجه در این گزارش‌ها این است که شهاب در مرحله تحقیقات و بر خلاف قانون دادرسی کیفری عربستان، اجازه گرفتن وکیل نداشته است. پس از این مرحله هم در دادگاه تروریسم که سال ۲۰۰۷ برای محاکمه اعضای سازمان‌های تروریستی تاسیس شده، مورد محاکمه قرار گرفت.

گفتنی است، سلما شهاب ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ برای گذراندن تعطیلات به عربستان سفر کرده بود که دستگیر و زندانی شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1151908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =