مراجع رسیدگی به تخلفات دانشجویان جهادگر کدامند؟

مراجع رسیدگی به تخلفات در اردوهای جهادی  کمیته انضباطی، هیئت نظارت بر تشکل‌های اسلامی، هیئت رسیدگی به تخلفات اداری دانشگاه‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در ابتدا اردوهای جهادی-دانشجویی با هدف خودسازی دانشجویان و ظرفیتی برای رفع محرومیت‌زدایی در کشور فعالیت خود را آغاز کردند. پسی از گذشت مدت زمانی این نوع فعالیت، مورد استقبال دانشجویان قرار گرفت. به طوری که وسعت مناطق هدف و خدمات ارائه شده در اردوهای جهادی گسترش روز افزون داشت.  این گروه‌ها می‌توانند در تمامی حوزه‌ها از جمله فرهنگی، علمی و عمرانی ورود پیدا کرده و خدمت‌رسانی کنند. 

با توجه به میزان اهمیت اردوهای جهادی و تجمیع و سامان‌دهی این فعالیت‌ها، آیین‌نامه‌ای بر اساس راهبردهای دهم و سیزدهم «سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها» در جلسه ۷۳۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۵ تیر ۹۲ تصویب شد و به دانشگاه‌ها ابلاغ شد. همچنین در این راستا نیز دستورالعمل اردوهای دانشجویی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی توسط وزارت‌خانه‌های علوم‌، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین شده است. 

بنابراین نهادها و تشکل‌های دانشجویی به ویژه بسیج در صورت تمایل به برگزاری اردوهای جهادی و بهرهمندی از حمایت‌ها و پشتیبانی مسئولان وزارتخانه‌ها یا دانشگاه‌ها، موظف به رعایت دستورالعمل‌های مربوطه  هستند.

ایسکانیوز علاوه بر تشریح جزئیات فعالیت‌های جهادی دانشجویان، تخلفات و مرجع رسیدگی به این موارد را در اردوهای جهادی و بر اساس آیین نامه و دستورالعمل بررسی کرده است:

تخلفات اردوهای جهادی

احترام و عمل به قوانین مشخص شده در آیین نامه‌ ذکر شده؛ یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مواردی است که باید مسئولان برگزار کننده اردوهای جهادی در نظر بگیرند. مثلا آنان یعنی عوامل اجرایی، برگزار کنندگان و شرکت کنندگان، اگر از مقررات قید شده در دستورالعمل «اردوهای دانشجویی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی» سرپیچی کنند، تخلف کرده‌اند. 

مرجع رسیدگی به شکایات از دانشجویان جهادگر

بر اساس آیین‌نامه و دستورالعمل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چنانچه تخلفی در اردوهای جهادی صورت گیرد، مرجع تشخیص آن شورای فرهنگی دانشگاه است. همچنین مراجع رسیدگی به این تخلفات کمیته انضباطی دانشگاه، هیئت نظارت بر تشکل‌های اسلامی و هیئت رسیدگی به تخلفات اداری است.

ذکر این نکته نیز اهمیت دارد که این مراجع بر حسب مقررات دانشگاه‌ها و این دستورالعمل، آیین نامه‌های کمیته انضباطی و تخلفات اداری تصمیم گیری خواهند کرد.

گفتنی است اگر تخلف از سوی اشخاص حقیقی از جمله شرکت کنندگان یا عوامل اجرایی صورت گیرد، براساس ضوابط و آیین نامه های موجود به آن رسیدگی می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1152119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =