خارجِ پارک‌های علم و فناوری فعالیت شرکت‌های دانش بنیان ضعیف تلقی می‌شود/ احتمال شکست شرکت‌ها افزایش یافته است

موسس شرکت دانش بنیان با بیان اینکه بیرون از پارک‌های علم و فناوری فعالیت شرکت‌های دانش بنیان ضعیف تلقی  می‌شوند، گفت: اگر در گذشته احتمال شکست یک استارتاپ ۷۰ درصد بود، هم اکنون به دلیل شرایط اقتصادی، هزینه بیمه و نیرو کار؛ نزدیک به صد درصد شده است.

یکی از موسسان شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فعالیت شرکت‌های دانش بنیان گفت: شرکت‌های دانش بنیان نیازمند اخذ تسهیلات برای خرید تجهیزات، ادامه فعالیت‌ها و دیگر اقدامات هستند. 
وی با بیان اینکه پرداخت مالیات موانع متعدد را برای شرکت‌های دانش بنیان به دنبال داشته است، افزود: اولین موضوع در اخذ تسهیلات توجه به زمان ارائه خدمات است. برای مثال نباید از زمان اخذ تسهیلات تا ارائه آن زمان طولانی صرف شود، چون هدر رفت زمان برنامه‌ریزی و اقدامات شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای مثال در اغلب موارد بانک‌ها، موسسات و دیگر سازمان‌ها سر موعد مقرر به ارائه وام نمی‌پردازند و همین دیرکرد مشکلات متعدد برای افراد به دنبال دارد. 


مقاومت‌ها برای درک قابلیت‌های شرکت‌های دانش بنیان مشاهده می‌‍شود


این استاد دانشگاه ادامه داد: در دوره‌های مختلف زمانی شاهد عدم بروز برنامه‌ریزی‌های دقیق از سوی مسئولان امر هستیم. به باور بسیاری از افراد خارج از پارک های فناوری شرکت‌های دانش بنیان ضعیف تلقی می‌شوند. نکته دیگر اینکه دانش فنی شرکت‌های دانش بنیان و محصولات تولیدی را نمی‌توان ارزش گذاری کرد و همچنان مقاومت‌ها برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان مشاهده می‌شود.
وی تاکید کرد: فعالیت شرکت‌های دانش بنیان دیده نمی‌شود و در این شرایط انتظار می‌رود تا  نهادهای مدعی در زمینه جایگاه ویژه شرکت‌های دانش بنیان وارد میدان شده تا این اقدامات مثمرثمر قرار بگیرد.  


احتمال شکست شرکت‌های دانش بنیان 


این کارآفرین با بیان اینکه به دلیل رشد مبلغ حق بیمه شرکت‌ها مجبور به تعدیل نیرو هستند، افزود: مبلغ بیمه برای کارگر و کارفرما ناعادلانه است. این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان نوپا هستند و هنوز به مرحله سوددهی نرسیدند که بتوانند این گونه هزینه‌ها را تامین کنند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: اگر در گذشته احتمال شکست یک استارتاپ ۷۰ درصد بود هم اکنون به دلیل شرایط اقتصادی، بیمه و نیرو کار صد درصد است. برای مثال حق بیمه نسبت به سال گذشته ۵۷ درصد رشد داشته و همین امر مشکلات متعدد را برای اشتغال جامعه به دنبال داشته است. هرچند دولت می‌تواند برای اشتغال شرکت‌های نوپا سوبسد اختصاص دهد.


وی درباره ماحصل برگزاری همایش‌ها و برنامه‌ها در راستای ارتقای شرکت‌های دانش بنیاد را ناکارآمد دانست و تاکید کرد: این اقدامات توجه عموم را جلب کرده اما در واقع تغییر محسوسی در راستای ارتقای جایگاه شرکت‌های دانش بنیان نداشته است. همچنین زیرساخت‌ها از گذشته وجود داشته و نهادها زیرربط با مسئولان امر به فعالیت می‌پردازند. 


به گفته این موسس شرکت دانش بنیان یکی از دعواها بین شرکت‌های دانش بنیان و اداره مالیات بر سر پرداخت مالیات ارزش افزوده است. در اردیبهشت سالجاری قانون جدید برای شرکت‌های دانش بنیان برای پرداخت ارزش افزوده مطرح شد. در حالی که این قانون نیازمند تغییرات اساسی است. برای مثال در بخشی از این قانون آمده در صورت طلبکاری شرکت‌های دانش‌بنیان از دولت بانک‌ها می‌توانند طلب را به عنوان بخشی از وثیقه بپذیرند که همین مقوله ابهام دارد. 
انتهای پیام/

کد خبر: 1152170

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =