آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت/ از حذف کمک شهریه دانشجویان شاهد و ایثارگر تا نگرانی دانشگاه‌ها درباره اعتبارات تغذیه

آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت با خبرهایی از آموزش حضوری در سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها، درخواست روسای دانشگاه‌ها درباره اعتبارات تغذیه و حذف کمک شهریه دانشجویان شاهد همراه بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بر محور آغاز سال تحصیلی جدید بود. اعلام جزئیات برگزاری سال تحصیلی جدید، از سوی قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم یکی از مهم‌ترین خبرهای این هفته بود. عموعابدینی سه‌شنبه ۸ شهریورماه درباره زمان آغاز و نحوه برگزاری سال تحصیلی جدید تصریح کرد: سال تحصیلی جدید به صورت رسمی از مهرماه آغاز خواهد شد؛ اما دانشگاه‌ها بر اساس شرایط خود از ۱۵ تا  ۱۶ شهریور ماه برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام خواهند داد. به طوری که برخی دانشگاه‌ها به دانشجویان اعلام کرده‌اند که از هفته سوم یا چهارم شهریور برای ثبت‌نام به سایت دانشگاه مراجعه کنند.

حضوری بودن آموزش‌ها یکی دیگر از شرایط سال تحصیلی جدید است که از سوی معاون آموزشی وزیر علوم اعلام شد. عموعابدینی تاکید کرد که بر اساس تصمیم شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی، آموزش در سال تحصیلی جدید به هیچ عنوان ترکیبی و مجازی نخواهد بود.

درخواست روسای دانشگاه‌ها از سازمان برنامه درباره اعتبارات تغذیه

رسول جلیلی رئیس دانشگاه شریف هفته گذشته، درخواست روسای دانشگاه‌ها از سازمان برنامه درباره اعتبارات تغذیه را مطرح کرد. وی تصریح کرد که روسای دانشگاه حاضر در اجلاس روسای دانشگاه‌های بزرگ، معتقدند که اگر تخصیص‌های مربوط به غذای دانشجویی به موقع صورت نگیرد، در فرایند خرید مواد اولیه و قرارداد با پیمانکاران اخلال ایجاد می‌شود. 

مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در پاسخ به این درخواست روسای دانشگاه‌ها، از تشکیل جلسه هیئت امنای این صندوق در ۱۲ شهریور ماه و تصمیم‌گیری در مورد نرخ غذا، خوابگاه و افزایش وام‌های دانشجویی خبر داد. وی اظهار کرد که بودجه‌ای که برای تغذیه دانشگاه‌ها در نظرگرفته شده به گونه‌ای است که دانشگاه‌ها در زمینه تامین موارد غذایی به مشکل برنخواهند خورد.

حذف کمک شهریه دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه‌های غیرانتفاعی

حذف کمک شهریه دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه‌های غیرانتفاعی یکی دیگر از خبرهای هفته گذشته بود. کمال متاجی دبیر کل اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی-غیرانتفاعی با اعلام این خبر، درباره دلیل آن توضیح داد که بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کرده است که کمک شهریه دانشجویان شاهد و ایثارگر در سال تحصیلی جدید را پرداخت نخواهد کرد. به همین دلیل، این کمک هزینه امسال به دانشجویان تعلق نمی‌گیرد. 

کاهش ۲۸ درصدی رفتار خود آسیب رسان دانشجویان در سال ۱۴۰۰

ابراهیم نعیمی مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان از کاهش ۲۸ درصدی رفتار خود آسیب رسان دانشجویان در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: بر اساس آمار سالانه پزشکی قانونی که هفته گذشته به دستمان رسید، تعداد رفتارهای خود آسیب‌رسان دانشجویان در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ حدود ۲۸ درصد کاهش یافته که این روند با غربالگری صحیح اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد که دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان متولی سلامت جسمانی و روانی دانشجویان کشور است. باید برنامه‌ریزی‌های منسجمی را برای فعالیت‌های مراکز مشاوره کشور وجود داشته باشد تا به سمت چهارچوب درست با اهداف از پیش تعیین شده درست حرکت کند.

اختصاص گرنت فناوری براساس پیشنهاد اساتید در سامانه «نان»

اعلام اختصاص گرنت فناوری براساس پیشنهاد اساتید در سامانه «نان» از سوی علی خیرالدین معاون فناوری وزیر علوم یکی دیگر از خبرهای هفته گذشته بود. خیرالدین اعلام کرد که پیرو تاکیدات وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پیاده‌سازی کامل نظام ایده‌ها و نیازها و برنامه‌ریزی برای استفاده کامل از ظرفیت‌های قانونی در توسعه و تکمیل آن از جمله وظایفی است که بر عهده دبیرخانه است که در این جلسه نیازمندی‌های عملیاتی شدن این سامانه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

خبرهای آزمونی هفته گذشته 

یکی از خبرهای هفته گذشته، حذف شرط ارائه ۲ سال سابقه کار بالینی رشته پرستاری در کنکور ارشد بود. بر این اساس، شرط ارائه ٢ سال سابقه کار بالینی با مدرک کارشناسی برای ۴ رشته مجموعه پرستاری حذف شد و دانشجویان استعداد درخشان می‌توانند بدون نیاز به ارائه سابقه کار در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کنند.

حذف آزمون سراسری برای برخی رشته-محل­‌ها یکی دیگر از خبرهای هفته گذشته بود که بر اساس آن، پذیرش در رشته-محل‌هایی که پر متقاضی نیستند، صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی (امتحانات نهایی) و مطابق مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو انجام می‌شود.

مهلت ثبت‌نام و انتخاب رشته پذیرش دانشجو صرفا بر اساس سوابق تحصیلی آزمون سراسری مهرماه سال ۱۴۰۱ ، یکشنبه ۶ شهریور ماه هفته گذشته پایان یافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1152392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =