حل چالش‌های خودروسازی در ۴ سال/ در فولاد و ورق میلگرد ۴.۹ درصد رشد داشته‌ایم

وزیر صمت با بیان اینکه ۷۳۰۰ خودروی ناقص در پارکینگ‌ها داریم، گفت: خودروسازی چالش های زیادی دارد که برای رفع آنها یک برنامه ۴ ساله تهیه کرده ایم که تاکنون ۸ ماه از این برنامه گذشته است.

به گزارش گروه اقتصاد ایسکانیوز، سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت امشب در برنامه صف اول به سوالات در حوزه خودرو، صنعت و تجارت پاسخ داد.

وضعیت صادرات صنعتی و تجاری کشور چگونه است؟

در سال ۱۴۰۰ کل تجارت کشور به جز نفت نسبت به سال ۹۹، ۴۰ درصد رشد داشته است و در ۴ ماه اول امسال ۲۱ درصد رشد صادرات داشته‌ایم. میزان صادرات غیر نفتی به ۴۸ میلیارد دلار رسید که یک جهش بود.

خوشبختانه زبر ساخت‌های صادرات فراهم شده و ما ۱۸ مرکز تجاری در کشورهای خارجی ایجاد کرده‌ایم. رایزن‌ها و صندوق ضمانت‌ها تأثیر گذاشته است. در نمایشگاه روسیه ۷۰۰ میلیون دلار قرارداد بسته شد. در سال ۹۹، ۴۹۰ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۰، ۲.۳ میلیون دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی بوده است.

بیشتر بخوانید:

ورود کدام خودروها به ایران آزاد خواهد شد؟

سال گذشته صادرات به عمان ۶۰ درصد نسبت به سال ۹۹ رشد داشته است. همچنین ۳۵ درصد افزایش صادرات به روسیه داشته‌ایم.

صادرات به آفریقا در سال قبل ۱۰۰ درصد و در سه ماه اول امسال ۳۳ درصد رشد داشته است. از ابتدای سال ۴۵ هیئت آفریقایی وارد کشور شده است.

در ۵ کشور ما خرده فروشی داشته‌ایم و به شبکه توزیع ۵ کشور رشد صادرات داشته‌ایم که پایداری صادرات همراه با افزایش قیمت خواهد بود.

در حوزه حمل ونقل ما هم خط مستقیم به قطر و عمان داشته‌ایم. به سمت صادرات کالای پیشرفته و کالای دانش بنیان حرکت می‌کنیم. پهپاد و تجهیزات پزشکی را در حوزه صادرات خود قرار داده‌ایم.

وضعیت در حوزه تولید به چه شکلی است؟

تولید داخل رو به رشد است. در حوزه فولاد خام در ۴ ماه اول امسال نسبت به سال قبل ۵.۲ درصد رشد تولید داشته‌ایم. در مقاطع فولادی و ورق میلگرد ۴.۹ درصد رشد و در آلومینیوم ۱۵ درصد رشد داشته‌ایم.

 قطع برق آیا تأثیری در حوزه تولید داشته است؟

صنایع امسال ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته برق بیشتر دریافت کرده‌اند و قطعی برق منظم و از قبل اطلاع رسانی شده بود و به نوعی کاهش تولید به دلیل برق کمتر بوده است.

در حوزه خودرو تولید به چه صورتی بوده است؟

امسال میزان تولید اتوبوس و مینی بوس ۱۲۰ درصد نسبت به سال قبل بیشتر بوده است. تولید کشنده کامیون و وانت ۱۲۰ درصد بیشتر بوده است.

در حوزه خودرو سواری در ۵ ماه امسال، تولید در این بخش کامل بوده و ۲۷۹ درصد رشد داشته است. سال قبل ۸۸ هزار خودروی کامل تولید شده بود امسال ۱۳۴ هزار دستگاه و تمامی ارقام حاکی از روند رو به رشد است.

چرا با وجود تحریم‌ها در حوزه صادرات و واردات کاهش نداشته‌ایم؟

فکر ما عوض شده و مسائل توسط خود کشور باید حل شود. در حوزه سیمان ما با برگرداندن قیمت به قیمت پیش از گرانی رسیدیم. تولید افزایش یافته و صادرات افزایش یافته است.

مسائل را به صورت اساسی حل می‌کنیم و حوزه سیمان و فولاد خود کنترل است و بازار را تنظیم می‌کند. در حوزه میلگرد و فولاد تنظیم بازار صورت گرفته است.

دولت مردمی عقیده دارد نباید منتظر رفع تحریم‌ها بماند و نباید بی تصمیم در این بخش باشد.

نشست و برخاست های دیپلماتیک چه میزان در حوزه تجارت تأثیر دارد؟

ما با خیلی از کشورها روابط سیاسی مطلوب داریم به طور مثال با روسیه، سوریه، پاکستان و عمان پیش از این سطح روابط اقتصادی ما پایین‌تر از سیاسی بود که در این بخش کار کردیم و هم اکنون شاهد افزایش حجم تولید و صادرات بوده‌ایم.

در حوزه خودرو تاکنون چه برنامه‌ای صورت گرفته و چه میزان به وعده‌ها عمل شده است؟

صنعت خودروی ایران چالش‌های زیادی دارد و بیماری مزمنی دارد. یک برنامه ۴ ساله تهیه شده و تاکنون از این برنامه ۸ ماه گذشته است.

دی ماه سال گذشته ۱۷۰ هزار خودرو ناقص در پارکینگ‌ها وجود داشت که هم اکنون تعداد آن به ۷ هزار و ۳۰۰ خودرو رسیده است.

ثبات بخشی به تولید و اصلاح ساز و کارهای تأمین قطعات تأثیر گذاشت. هم اکنون دیگر خودرو ناقص تولید نمی‌شود و در حد استاندارد کالا تولید می‌شود.

همکاری با شرکت‌های دانش بنیان تأثیر داشته است؟

کمبود قطعه‌ای سی یو یکی از مهم‌ترین دلایل این نقص‌های تولید بود که هنوز بخشی از این قطعه‌ها وارد می‌شود اما همکاری با شرکت‌های دانش بنیان تأثیر گذاشته است. ما به ثبات رسیده‌ایم و تیراژ تولید هم افزایش داشته است.

پیش از این ۳۰ درصد از قطعات یدکی خودرو یا قاچاق بوده و یا دست دوم و تقلبی بوده است. اما امروز ۲۳۰ میلیون قطعه کد رهگیری خورده است ۱۳۰ هزار قطعه خودرو شناسه دار داده‌ایم.

صنعت خودرو به سمت پلتفرم‌های مستقیم در حال حرکت است. ۱۰ محصول جدید معرفی شده است.

درباره خودروهای اقتصادی که در حال تولید هستند، حداقل نیازهای متقاضی در این بخش تأمین شده است؟

چند کار از قبل انجام شده که بخشی از آن مربوط به ممنوعیت واردات بوده است و بخش دیگری هم مربوط به تعرفه‌ها است. بخشی از کالاها ابهام داشت که سامانه‌ای طراحی شده که کالاهای مبهم شناسایی و مشکلات بین تولید کننده و وارد کننده بر طرف شده است.

ساز و کار طراحی شده ممنوعیت تعرفه‌ها و تشخیص ساخت کالا امکان تولید ساخت کالای با کیفیت را فراهم می‌کند.

واحدهای زیر ظرفیت تولید و غیر فعال داشتیم آیا این مشکل همچنان وجود دارد؟

بسیاری از واحدهای تولیدی شکایت داشتند که سرمایه در گردش ندارند این مشکل با همکاری بانک مرکزی برطرف شده است.

منابع را در تولید نگه داشتیم و طبق قانون به تولید ۷۰ درصد تسهیلات به صورت تأمین مالی زنجیره‌ای پرداخت می‌شود و رشد بسیار خوبی داشته است. منابع و تسهیلات به بنگاه داده شده و به زنجیره‌ها پرداخت می‌شود.

برخی از بنگاه‌ها در حوزه بازاریابی و تأمین مالی مشکل داشته‌اند. اما بازار خدمات کسب وکار حداقل ۳۰ درصد ازچالش بنگاه‌ها را حل کرده است. یکی ازچالش ها در مواد اولیه بوده است که سهمیه بندی مواد اولیه را حذف کرده‌ایم.


وضعیت در سامانه جامع تجارت چگونه است؟

در سامانه جامع تجارت، سطح بالاتری انتظار داریم و اصلاحا سامانه جامع تجارت پایان ندارد .۵ میلیون تراکنش انجام می‌شود. حقوق معادن را از طریق سامانه جامع تجارت انجام می‌شود.

فروشگاه‌ها را به سامانه جامع تجارت متصل کرده‌ایم و اخیراً یک فروشگاه زنجیره‌ای را در سامانه تجارت بارگذاری کرده‌ایم و تا پایان سال بخشی از خرده فروشی‌ها را متصل خواهیم کرد.

به طوری مشخص می‌شود از یک کالا چه میزان فروخته شده است و دراین طرح ساختارها اصلاح می‌شود و مسائل به صورت ریشه‌ای حل می‌شود.

با ورود فروشگاه‌ها و خرده فروشی‌ها به سامانه جامع تجارت خروجی فروشگاه‌ها مشخص می‌شود که در هر فروشگاه چه کالایی با چه قیمتی و به چه تعدادی فروخته شده است. مبادلات شفاف می‌شود و در این شرایط گران فروشی و احتکار دیگر معنا ندارد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1152494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =