حدود ۹۴ درصد بودجه دانشگاه‌ها پرسنلی است

رئیس مرکز هیأت‌های امنا وزارت علوم گفت: ۹۲ تا ۹۴ درصد بودجه دانشگاه‌ها پرسنلی است، ۱۵ درصد درآمد بودجه دانشگاه از درآمد اختصاصی است، باید برنامه ریزی کرده و درآمدها را افزایش دهیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمد سلیمانی قائم مقام وزیر علوم و رئیس مرکز هیأت‌های امنا و هیت ممیزه در دومین روز از اجلاس رؤسای دانشگاه‌های سراسر کشور گفت: وظیفه ما این بود صنایع بزرگ را به داشتن تحقیق و توسعه تشویق کنیم تا حمایت از محققان شکل گیرد.

وی خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها ادامه داد: شما مسئولان واقعی پیشرفت کشور هستید، فرمان دانشگاه و پژوهشگاه‌ها در دست شماست، یک حرکت فرهنگی در دانشگاه صدقه جاریه محسوب می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به سند دانشگاه اسلامی ادامه داد: درباره اسلامی شدن دانشگاه‌ها بحث‌های زیادی در وزارت علوم صورت گرفته و جامع‌ترین، کامل‌ترین سند دانشگاه‌ها، سند دانشگاه اسلامی است، رؤسای دانشگاه‌ها باید تا جایی که می‌توانند بندهای این سند را اجرایی کنند.

قائم مقام وزیر علوم افزود: ۹۲ تا ۹۴ درصد بودجه دانشگاه‌ها پرسنلی است، ۱۵ درصد درآمد بودجه دانشگاه از درآمد اختصاصی است، باید برنامه ریزی کرده و درآمدها را افزایش دهیم.

وی یاد آورشد: در کشورهای غربی حدود ۵۰ درصد درآمد دانشگاه‌ها از بودجه عمومی و ۵۰ درصد از درآمد اختصاصی است باید دانشگاه‌ها در این زمینه برنامه ریزی کرد.

سلیمانی ادامه داد: باید بستر دانشگاه‌ها را برای پذیرش دانشجویان بین الملل فراهم کرده و برنامه ریزی کنیم ۱۰ تا ۱۵ درصد دانشجویان دانشگاه‌های بزرگ دانشجوی خارجی باشد تا از مزایای درآمدی آن نیز بهره مند شویم.

وی افزود: در پژوهش ضعیف هستیم، خودمان را گول نزیم تا پروژه‌های کلان در کشور تعریف نشده و اجرای آن به دانشگاه‌ها واگذار نشود، ضعیف هستیم.

قائم مقام وزیر علوم ادامه داد: تولید دانشگاه‌ها و نقش آنها در پیشرفت کشور یک عدد بزرگ چند ده میلیارد دلاری است برای همین رئیس جمهور و رهبری بارها تاکید کرده‌اند که دانشگاه‌ها را به چشم هزینه‌ای نباید نگاه کرد اینها سرمایه‌ای هستند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1152498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =