راهنمای حجاب و عفاف به روسای دانشگاه‌ها ابلاغ شد

معاون فرهنگی وزیر علوم از ابلاغیه در خصوص حجاب و عفاف به روسای دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: نگاه به این موضوع تا حد امکان ایجابی باشد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، عبدالحسین کلانتری صبح امروز در دومین روز از اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها با ارائه تصویری کلی از وضع موجود گفت: گرانی و کاهش خرید موجب کوچک شدن سفره مردم شده است که مساوی با افزایش دانشجویان کم برخوردار خواهد بود.

وی همچنین به کم ارزش شدن آموزش‌های دانشگاهی و کاهش تمایل به تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: این درحالی است که افزایش حضور دانشجویان در فضای مجازی زیاد شده است که به دلیل عدم سیاستگذاری و نبود نرم افزارهای بومی، مشکلات جدی در این زمینه داریم که باید تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شود.

معاون فرهنگی وزیر علوم همچنین به ترویج سبک زندگی دانشجویی نامناسب با قواعد دانشجویی در فضای مجازی به ویژه شبکه های اجتماعی پرطرفدار اشاره کرد و افزود: از دیگر مواردی که با آن مواجه هستیم، پایین بودن امید به آینده میان دانشجویان، افزایش میل به مهاجرت میان نخبگان، اهمیت یافتن سبک زندگی و امکان شکل گیری جنبش‌های سبک زندگی مانند موضوع آب پاشی در بوستان نهج البلاغه و موضوعاتی که دستاویز برای یک خیزش هستند که باید متناسب با آن حرکت کرد و برخورد با این جنبش‌ها متفاوت است.

وی به تکثر فرهنگی و مسائل حجاب و عفاف اشاره کرد و افزود: ابلاغیه در خصوص موضوع مذکور به رؤسای دانشگاه‌ها ارسال شده است همچنین مرحله به مرحله مواجهات با آن به دانشگاه‌ها ارسال شده و نگاه به این موضوع تا حد امکان ایجابی باشد.

کلانتری افزود: با وجود زیر یک درصد هنجار شکن‌ها، در این زمینه مجبوریم برخورد انضباطی داشته باشیم ولی اولویت ما برخورد انضباطی نیست، برنامه ایجابی مسائل را حل می‌کند.

وی به برنامه اربعین اشاره کرد و افزود: درخواست ما از رؤسای دانشگاه‌ها این است که مساعدت‌ها بیشتر شود تا تعداد دانشجویان بیشتری برای اربعین اعزام شوند.

معاون وزیر علوم به ضعف بنیه‌های معرفتی دانشجویی و افزایش رفتار نمادین احساسی اشاره کرد که کل جهان درگیر این موضوع است و گفت: باید به رفتار دانشجویان عمق بخشید.

کلانتری به تخصیص کم و نامناسب بودجه فرهنگی اشاره کرد و افزود: اگر الان دراین زمینه هزینه نشود، بعدها هزینه آن مضاف می‌شود.

وی ادامه داد: دیوان محاسبات نامه زده و گزارش عملکرد ۳ درصد بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها را خواسته است که باید رؤسا دراین زمینه ورود پیدا کنند.

معاون فرهنگی وزیر علوم افزود: کم توجهی به مجموعه دانشجویی به ویژه تشکل‌های دانشجویی وجود دارد که تشکل‌های دانشجویان گله دارند و می‌گویند وضعیت ما در دولت قبلی بهتر بود، اکنون از تشکل‌ها برای اجرای برنامه در سالن‌ها پول گرفته می‌شود، برای غذا بالاترین رقم از آنها اخذ می‌شود.

وی با بیان اینکه تصدی گری در برنامه‌های فرهنگی به جای هدایت گری معضل است، افزود: برخی دانشگاه‌ها خود وارد برنامه می‌شوند در صورتی که جریان دانشجویی با هزینه کم‌تر می‌تواند آن برنامه را برگزار کند.

کلانتری به کاهش شدید حمایت دستگاه‌های دولتی از فعالیت‌های دانشجویی اشاره کرد و افزود: الان این حمایت ها بسیار کم شده است که به این بخش آسیب زده است.

وی به افرایش فشارهای رسانه‌ای برخی از جریان‌های سیاسی اشاره کرد و افزود: حدس ما این است جریان‌ها موج سواری خواهند کرد. همچنین افزایش تمرکز جریان‌های معاند در دانشگاه‌ها حتماً رخ می‌دهد که باید با درایت آن را مدیریت کرد.

معاو وزیر علوم افزود: البته حمایت مکرر رهبر انقلاب از مجموعه دانشگاهی قوت بخش دانشگاهیان است.

وی درباره ارائه پیشنهادها افزود: باید اسناد بالادستی محور قرار گیرند، سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها، سند خوب و جامعی است باید اجرایی شود و محسنات زیادی در همه بخش‌ها به ویژه فرهنگی دارد.

کلانتری به خروج از انفعال فرهنگی، پر کردن اوقات فراغت دانشجویان و راه اندازی خانه‌های مهارت با همکاری دانشگاه فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: براساس این طرح دانشجویان در اوقات فراغت خود در خوابگاه‌ها یک مهارت را آموزش می‌بینند.

وی افزود: باید به شکل گیری گروه‌های دانشحویی انقلابی در گروه‌های علمی و صنفی کمک کرد چرا که حضور دانشجویان انقلابی در گروه‌های صنفی کم است و این دانشجویان می‌توانند از انحرافات این فضا پیشگیری کنند.

معاون فرهنگی وزارت علوم گفت: فعال بودن شوراهای فرهنگی مهم است که باید یک هفته درمیان برگزار شود همچنین باید از سیاسی شدن فعالیت و خواسته‌های صنفی و فرهنگی جلوگیری کرد.

وی تاکید کرد: دانشجویان احساس ناامیدی دارند اصلی ترین کار باید این باشد که کاری انجام داد تا دانشجویان حس مشارکت در کارها را داشته باشند برای همین تاکید می‌کنم کارها به دانشجویان بسپارید.

کلانتری گفت: به اربعین توجه کنید چرا که پرمخاطب ترین رویدادهای ما در دانشگاه‌ها رویدادهای مذهبی است.

وی همچنین از بازنگری تمام آئین نامه‌های فرهنگی با توجه به اقتضائات فضای مجازی اشاره کرد که برخی نهایی شده و بعد از تصویب ابلاغ می‌شود و ادامه داد: برای جهت دهی به حضور دانشجویان در فضای مجازی باید پویش‌هایی که می‌شود راه انداخت.

معاون فرهنگی وزارت علوم از راه اندازی تور علمی برای نخبگان خبر داد و افزود: راهیان پیشرفت مصوبه هیأت دولت بری اردوهای علمی در سطح اساتید و دانشجویان است.

کلانتری به ارتباط دانشگاه و خانواده و اهمیت و حقوق و کرامت دانشجویان اشاره کرد و همچنین خواستار تکمیل منشور اخلاقی آموزش عالی شد.

وی از دیگر پیشنهادات به مدیریت رفتار جنسی، برگزاری دوره منش استادی، تدوین کارنامه فرهنگی دانشجویی و مخاطب شناسی دقیق برنامه‌ها اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1152512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =