برگزاری جلسه با نخبگان سیاسی برای اشتراک‌گذاری محتوای توافق احتمالی/ دستاوردهای اقتصادی توافق جدید باید واقعی باشد

۵ تشکل بزرگ دانشجویی در نامه‌ای خطاب درباره به دستگاه دیپلماسی کشور نوشتند: بازماندن پرونده‌های هسته‌ای ایران در مجامع بین‌المللی باعث کند شدن سرعت پیشرفت علمی کشور در زمینه هسته‌ای و دستاویزی دائمی برای اعمال فشار بر ملت ایران خواهد بود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، پنج تشکل بزرگ دانشجویی(شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، جنبش عدالتخواه دانشجویی، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و دفتر تحکیم وحدت) درباره مذاکرات هسته‌ای با چهار به علاوه یک، نامه‌ای سرگشاده به دستگاه دیپلماسی کشور نوشتند.

در بخش ابتدایی این نامه آمده است: بدون شک، گفتگو و مذاکره با دیگر کشورهای جهان یکی از بخش های جدایی ناپذیر، غیر قابل انکار و البته ثمربخش روابط بین الملل است.  بدیهی است؛ این امر تا جایی که ذیل هویت ملی تعریف شود، در راستای پاسداری از منافع ملی، تامین حقوق مردم ایران و همچنین مصالح منطقه‌ای و کشورهای مستضعف باشد، پسندیده و مورد حمایت هر منطق و عقلی خواهد بود و چنانچه مذاکرات باعث تضییع حقوق ملت ایران یا شرطی سازی و بی‌ثباتی جامعه شود، قطعاً مورد تایید نبوده و باید در سریع‌ترین زمان ممکن، متوقف و میز مذاکرات ترک شود.

در این نامه تصریح شده است: هر چند که اساسا راهبرد احیای برجام، به معنای توافقی بدون رعایت خطوط قرمز و در نظر گرفتن شروط نظام را مسیری غلط و اشتباه می‌دانیم  و اعتقاد داریم برجامی که خود نتیجه و حاصلی برای ملت ایران نداشته و ماحصلش جز خسارت محض نبوده؛ به طریق اولی صرف احیای آن هم توفیقی را نصیب نخواهد کرد. بنابراین احیای برجام را مساوی با احیای حسن روحانی، ظریف و جریان غربگرا می‌دانیم.
 
در این نامه بیان شده است: در یک سال گذشته که مذاکرات با چهار به علاوه یک در جریان بوده است، به طور موازی شاهد دستاوردهای بزرگ و تحسین‌برانگیز وزارت خارجه در گسترش دیپلماسی اقتصادی با دیگر کشورها به ویژه کشورهای همسایه و محور مقاومت بودیم. این امر خط بطلانی بر تفکر سراسر غرب گرایانه تیم مذاکره و وزارت خارجه پیشین بود که تنها راه نجات کشور  از بحران خود ساخته را، توافق با آمریکا می‌دانست. پیشرفت مذاکرات با چهار به علاوه یک در کنار گسترش ارتباط اقتصادی و سیاسی با دیگر کشورها و توامان با حفظ شرایط پایدار سیاست داخلی نشان داد، جامعه ایران اسلامی معطل و محتاج مذاکره نیست. 
 
دانشجویان در این نامه عنوان کردند: هر چند به حضور و فعالیت برخی بانیان وضع موجود در تیم هسته‌ای نقد داشته و داریم؛ اما تغییر رویه و رویکرد در تیم مذاکره کننده فعلی بر کسی پوشیده نیست. نمونه‌ای از آن را می‌توان با حفظ ثبات شرایط سیاست داخلی کشور و عدم شرطی سازی جامعه نسبت به اخبار ضد و نقیض مخابره شده از وین دانست؛ اما اکنون که شنیده‌ها حاکی از آن است که بیش از هر زمانی به توافق نزدیک شده‌ایم و در چند قدمی آن هستیم، زمان آن فرا رسیده  که این سکوت خبری از سوی دستگاه دیپلماسی کشور شکسته شده و محتوای توافق احتمالی در اختیار آحاد مردم به خصوص نخبگان سیاسی و تشکل‌های دانشجویی قرار گیرد.  بدیهی است، اطلاع جریان دانشجویی به عنوان جریان پیشرو و دلسوز ایران اسلامی، می‌تواند گام‌های بعدی در راستای یک توافق خوب و عدم تکرار فاجعه‌ای مثل برجام نافرجام را تسریع و تسهیل و یا تصحیح کند. 
 
در بخش دیگری از این نامه آمده است: اساسا هدف شکل‌گیری برجام لغو تحریم‌ها بوده، تحریم هایی که، روزی رئیس جمهور سابق کشور بیان کردند که «تمامی تحریم ها بالمره لغو خواهد شد!» و روزنامه‌های جریان غربگرا مزورانه تیترهایی از قبیل «دیوار تحریم‌ها فرو ریخت» و «صبح بدون تحریم» را در صفحات خود منتشر کردند، حداقل انتظار از تیم مذاکره کننده آن است که تمامی تحریم‌هایی که در برجام قرار بر لغو آن‌ها بوده و تمامی تحریم هایی که بعد از برجام به هر بهانه‌ای وضع شده است لغو و بی‌اثر شود؛ چرا که رهبر معظم انقلاب در نامه نُه شرطی خود به صراحت فرمودند وضع هرگونه تحریم به هر بهانه‌ای مصداق نقض برجام خواهد بود. 
 
در این نامه خاطرنشان شده است: بدون شک  دستاوردهای اقتصادی توافق جدید باید واقعی، محسوس و زودبازده باشند. خاطره باقی ماندن آورده‌های اقتصادی و تجاری برجام در حد نوشته روی کاغذ و بی‌ثمر بودن آن برای مردم هنوز در اذهان باقی است. توافق پیش‌رو باید بتواند ثمرات اقتصادی و تجاری رفع تحریم‌ها را برای مردم ملموس کند، به طوری که آحاد مردم به ویژه قشر متوسط و مستضعف جامعه گشایش در زندگی روزمره خود را حس کنند. هر چند که تجربه بارها گفت و گو با طرف غربی چه از طرف ایران و چه از طرف کشور های دیگر، به همگان این مهم را ثابت کرده است که اساسا راهبرد مذاکره برای لغو تحریم راهبردی غلط بوده و در این مسیر چیزی به سود ملت شریف ایران نخواهد بود. حرف قطعی نظام جمهوری اسلامی در مذاکرات پسابرجام؛ تضمین، راستی‌آزمایی و لغو تمامی تحریم‌ها توسط طرف‌های غربی بوده است، با وجود آنکه شنیده‌ها حاکی از آن است که طرف آمریکایی از دادن تضمین و مکتوب کردن آن سر باز زده است، از تیم مذاکره کننده این انتظار می‌رود که با در نظر داشتن تاریخ سراسر بدعهدی طرف غربی از این خط قرمز عقب نشینی نکند و به چیزی جز مکتوب کردن ضمانت‌ها و تعهدات طرف مقابل و تایید آن توسط نهادهای تصمیم گیر فرا دولتی آمریکا، من جمله کنگره بسنده نکند. نشست خبری رئیس جمهور کم حافظه آمریکا اعتباری نداشته و سرانجامی بهتر از امضای کری نخواهد داشت.

در این نامه اظهار شده است: باز ماندن پرونده‌های هسته‌ای ایران در مجامع بین‌المللی به  ویژه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باعث کند شدن سرعت پیشرفت علمی کشور در زمینه هسته‌ای شده و دستاویزی دائمی برای اعمال فشار بر ملت ایران خواهد بود. پافشاری بر بسته شدن پرونده‌های باز ایران در مسائل پادمانی و فراپادمانی ایران در مجامع بین‌المللی، می‌تواند خود ضامن این توافق و پیشرفت کشور در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای باشد. بدعهدی طرف‌های غربی در موارد متعدد قبلی این امر را الزامی می‌کند که مسیر بازگشت ایران از تعهدات خود، در صورت خروج دیگر کشورها، سریع، بدون خسارت و بازدارنده باشد.  ما به عنوان نخبگان جامعه مخالف صریح خود را با انهدام یا هر عمل دیگری که دستاوردهای چند ساله ایران در صنایع مختلف من جمله هسته‌ای را با اندک خسارتی روبرو کند، اعلام می‌داریم. 
 
 در بخش پایانی این نامه آمده است: در آخر لازم به تذکر است که رهبر انقلاب در دولت سابق و در دوران اوج مذاکرات هسته‌ای برجام، چندین بار خطاب به دولت وقت فرمودند که ما امر محرمانه‌ای با ملت شریف ایران نداریم و مسئولان موظف اند که مردم و نخبگان را از محتوای مذاکرات مطلع کنند و در جریان امر بگذارند؛ بر همین مبنا از مسئولان مربوطه انتظار داریم سکوت خود را درباره جزئیات به دست آمده از مذاکرات شکسته و به قصد روشنگری نخبگان و به اشتراک‌گذاری مفاد و محتوای توافق احتمالی پیش‌رو با نخبگان سیاسی جامعه، جلسه‌ای با حضور تشکل‌های دانشجویی برگزار شود تا خدای نکرده بار دیگر شاهد انعقاد توافقی ننگین و ذلت بار همچون برجام نباشیم و به بهبود و عزتمندانه‌تر شدن هرچه بیشتر توافق پیش‌رو کمک کنیم. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1152577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =