افزایش ۶۹درصدی درآمدهای مالیاتی

دیوان محاسبات کشور گزارش نظارت مستمر بر اجرای بودجه سال ۱۴۰۱ در مقطع زمانی چهارماهه نخست را منتشر کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز به‌نقل از اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل دیوان محاسبات کشور، گزارش نظارت مستمر بر اجرای بودجه سال 1401 در مقطع زمانی چهارماهه نخست منتشر شد.

بر اساس این گزارش؛ در 4ماهه ابتدای سال جاری، از میان 67 حکمی که طبق قانون می‌بایست تا پایان خردادماه برای آنها تصویب‌نامه، دستورالعمل، سازوکار اجرایی، ترتیبات اجرایی و یا شیوه‌نامه تهیه و تصویب می‌شد، تنها 17 مورد (25 درصد) اجرایی شده و در 50 مورد دیگر احکام تصویب نشده است. لازم به یادآوری است که عدم ابلاغ به‌موقع آیین‌نامه‌ها، موجب عدم اجرای احکام قانون بودجه، کاهش وصول درآمدها و در نهایت محقق نشدن هدف قانونگذار می‌شود.

بیشتر بخوانید:

شرط لازم برای معافیت مالیاتی شرکت‌های بازار سرمایه اعلام شد

یافته‌های گزارش تفصیلی برش چهارماهه تفریغ بودجه سال 1401 نشان می‌دهد حدود 62 درصد از منابع مصوب بازه زمانی این گزارش تحقق یافته است، همچنین طی همین بازه زمانی میزان مصارف حدود 66 درصد مبلغ مصوب بوده است. مقایسه عملکرد وصول منابع عمومی دولت در دوماهه اول و دوم سال جاری حاکی از روند مطلوب و افزایشی آن بوده است.

بر اساس این گزارش، درآمدهای مالیاتی در چهارماهه اول سال جاری حدود 81 درصد مبلغ مصوب این بازه زمانی بوده و مجموع درآمدهای مالیاتی نیز تا تیرماه سال 1401 نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد 69درصدی را نشان می‌دهد و از حدود 91 هزار میلیارد تومان به حدود 154 هزار میلیارد تومان رسیده است.

گزارش تفریغ بودجه چهارماهه نخست سال 1401 حاکی است میزان وصول حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی و خالص گاز صادراتی نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش بیش از 481درصدی داشته است، به‌عبارت دیگر، می‌توان گفت منابع وصولی حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص گاز صادراتی در چهارماهه نخست سال 1400 حدود 11 هزار میلیارد تومان بوده که در چهارماهه نخست سال 1401 به حدود 66 هزار میلیارد تومان رسیده است که از افزایش چشمگیر حدود 5برابری حکایت دارد.

بر مبنای گزارش دیوان محاسبات، تعداد دستگاه‌های صورت‌حساب‌نداده در چهارماهه اول سال 1401 نسبت به دوره مشابه سال گذشته با کاهش 51درصدی همراه بوده و از 218 دستگاه به 107 دستگاه کاهش یافته است که نشان از بهبود وضعیت ارایه صورت‌حساب‌های ماهانه دستگاه‌های اجرایی تحت رسیدگی در پی انتشار نتایج گزارش‌های نظارت مستمر دوماهه و پیگیری‌های مستمر خزانه‌داری کل کشور و دیوان محاسبات دارد.

بخش دیگری از این گزارش نشان می‌دهد که علی‌رغم تکالیف مقرر در تبصره (2) قانون بودجه سال 1401 مبنی بر واگذاری‌ها، هیچ‌گونه واگذاری طی چهارماهه منتهی به تیرماه سال جاری صورت نگرفته است.

در خصوص فروش اموال و دارایی‌های مازاد دولت نیز علی‌رغم پیش‌بینی مبلغ 23 هزار میلیارد تومان تحت عنوان «منابع حاصل از فروش اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول مازاد دولت» در قانون بودجه سال 1401 کل کشور و صدور تعداد 36 فقره مصوبه از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر الزام به فروش 89 مورد از اموال طی بازه زمانی موضوع این گزارش، صرفاً مبلغ 58 میلیارد تومان وصول شده که این مبلغ کمتر از یک درصد مبلغ پیش‌بینی‌شده چهارماهه نخست سال جاری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1152639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =