نظام رتبه‌بندی نشریات باید به‌صورت آزمایشی در چند دانشگاه اجرا شود

مدیر مسئول نشریه «قلم» دانشگاه فردوسی مشهد گفت: معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابتدا باید به صورت آزمایشی نظام رتبه‌بندی نشریات را در چند دانشگاه اجرا کند تا نواقص آن مشخص شود.

سجاد دنیوی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به تخصیص بودجه به نشریات دانشجویی توسط معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها و فرآیند دریافت آن، اظهار کرد: به طور معمول این فرآیند حدود ۶ تا ۸ ماه به طول می‌انجامد. بنابراین این زمان نسبتا طولانی باعث می‌شود تا فعالان نشریات برای انتشار چندین شماره از نشریه، بودجه‌ای در اختیار نداشته باشند. چون معمولا نشریات دانشجویی به صورت هفتگی یا دو هفته یکبار منتشر می‌شوند.

وی با اشاره به عملکرد نامناسب برخی مسئولان فرهنگی در دانشگاه‌ها عنوان کرد: این موضوع باعث می‌شود تا هم فعالان دانشجویی نسبت به ادامه فعالیت دلسرد شوند و هم اینکه سایر دانشجویان تمایلی به فعالیت و عضویت در نشریات نداشته باشند. 

اجرای نظام رتبه‌بندی نشریات به‌صورت آزمایشی

عضو شورای ناظر بر نشریات دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه این دانشگاه به صورت غیر رسمی نظام رتبه بندی نشریات را اجرا کرده است، گفت: از زمان اجرای این نظام، رقابت بین مدیران مسئول برای ارتقای نشریات بیشتر شده است. در این راستا، نشریات غیرفعال یا با کیفیت پایین نیز تلاش کرده تا به سطح نشریات فعال برسند؛ البته دریافت بودجه نیز برای این انگیزه بخشی بی‌تاثیر نبوده است.

 وی افزود: من پیشنهاد می‌کنم معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابتدا باید به صورت آزمایشی این نظام رتبه‌بندی را در چند دانشگاه اجرا کند تا نواقص آن مشخص شود، سپس این نظام رتبه‌بندی در تمامی دانشگاه‌ها اجرایی شود.

دنیوی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین شاخص برای تدوین نظام رتبه‌بندی چیست، گفت: من معتقدم که باید دو شاخص را در این نظام نظر بگیرند. اول؛ کیفیت نشریه که شامل محتوای تخصصی و تاثیر گذار، قالب گرافیکی و صفحه بندی است. شاخص دوم نیز تعداد مخاطبان نشریه خواهد بود.

مدیر مسئول نشریه «قلم» دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: باید گفت نشریات دانشجویی وارد عرصه‌ جدیدی شده، عرصه‌ای که محتوای غنی، قالب‌های گوناگون و گسترش در انتشار را شامل می‌شود. در نتیجه مسئولان باید هر چه سریعتر این نظام را تدوین، ابلاغ و اجرا کنند تا حق نشریات فعال بیش از این ضایع نشود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1152642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =