طب سنتی/ روش‌هایی برای رفع کم‌خونی با داروهای گیاهی

کم خونی به معنای " کمبود خون در بدن " جز شایع ترین بیماری هایی قرار دارد که انسان را به خود مبتلا می کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، کم خونی کم خونی نشانه کمبود سلول ها و ماده رنگی قرمز خون می باشد.

بیشتر بخوانید:

طب سنتی/ راهکاری گیاهی برای رفع سرفه‌های مستمر

ماده رنگی قرمز که هموگلوبین نامیده می شود پروتئینی است که از یک ترکیب آلی آهن تشکیل شده است. تشکیل هموگلوبین به مقدار کافی آهن و پروتئین بستگی دارد. سلول های قرمز دارای طول عمری در حدود ۱۲۰ روز هستند و روزانه تخریب و جایگزین می شوند.

هر انسان باید دارای ۱۰۰ سی سی خون و ۵ میلیون سلول قرمر در هر میلی لیتر خون باشد. کاهش در میزان هموگلوبین منجر به کم خونی و در نتیجه کاهش در توانایی انتقال خون به بافت ها می شود.

علائم کم خونی نگاهی تکیده و نزار به همراه وجود نشانه های نگرانی، چروک پیش از موعد پوست، پوست مایل به خاکستری، چشم های ضعیف و خسته مهم ترین علائم کم خونی هستند. دیگر علائم کم خونی شامل حافظه ضعیف، ضعف عمومی در بدن، سرگیجه، خستگی، از بین رفتن انرژی بدن، تنگی نفس، کند شدن فرایند بهبود زخم ها، سر درد، افسردگی روحی و روانی، داشتن انگشتان، لب ها و نرمه های گوش رنگ پریده می باشد.

بیمار مبتلا به کم خونی معمولا از ضعف، خستگی، از بین رفتن انرژی بدن و سرگیجه شکایت دارد. دلایل بروز کم خونی کم خونی می تواند از کاهش در تشکیل سلول های قرمر خون یا به دلیلی نقص در مغز استخوان و یا مصرف ناکافی آهن، پروتئین و ویتامین ها به وجود آید. از دست دادن زیاد خون به دلیل جراحت و خونریزی می تواند همچنین باعث کم خونی شود.

فقدان اسید گوارشی اسید هیدروکلرلیک مورد نیاز برای جذب آهن و پروتئین ها می تواند همچنین منجر به کم خونی شود.  

فشارهای روحی روانی، اظطراب و نگرانی در تولید اسید هیدرو کلرولیک در بدن اثر می گذارد. کم خونی همچنین می تواند توسط مصرف بسیاری از داروهایی که ویتامین E در بدن را از بیم می برند یا مصرف داروهایی که مواد مغذی مورد نیاز در ساختن سلول های قرمز خون را غیر فعال می کنند به وجود آید.

دلایل کمتر شناخته شده دیگر در بروز کم خونی انگل ها و کرم های رود های هستند. درمان طبیعی و گیاهی مصرف فراوان آهن در سال های اولیه زندگی می تواند در پیشگیری از کم خونی موثر و مفید باشد.

غذاهای تصفیه شده همچون نان سفید، قند ها و دسر، بدن را از آهان مورد نیاز تهی می کند. آهن را همیشه باید در شکل آلی آن مصرف کرد، زیرا استفاده از آهن غیر آلی می تواند خطرناک باشد و ویتامین های محافظتی و اسید های چرب غیر اشباع را از بین ببرد که این امر موجب به وارد شدن صدمات جدی به کبد و حتی سقط جنین و یا   تاخیر در تولد نوزاد و یا تولد پیش از موعد در زنان شود.

غذاهای غنی از آهن آلی طبیعی، گندم و غلات سبوس دار، برنج قهوه ای، سبزیجات برگدار سبز همچون کلم، هویج، کرفس، اسفناج و میوه هایی همچون سیب، توت، گیلاس، انگور، انجیر و خرما می باشد.

ثابت شده است مصرف فراوان آهن به تنهایی به بازسازی دوباره هموگلوبین در خون کمک نخواهد کرد و میزان پروتئین در بدن نیز باید کافی باشد. بنابراین رژیم غذایی باید غنی از پروتئین های با ارزش بیولوژیکی بالا چون پروتئین موجود در شیر، پنیر و تخم مرغ باشد. مس همچنین برای استفاده آهن در ایجاد هموگلوبین ضروری است.

مصرف فراوان اسید اسکوربیک برای تسهیل در جذب آهن ضروری است. حداقل دو وعده مرکبات باید روزانه مصرف شود. بیمار مبتلا به کم خونی باید توجه ویژه ای به عصاره چغندر داشته باشد.

عصاره چغندر دارای مقادیر بالایی از آهن می باشد، سلول های قرمز خون را احیا کرده و دوباره فعال می کند. اکسیژن تازه را برای بدن فراهم کرده و به عملکرد طبیعی تنفس کمک می کند.  

درمان های آبی حمام آب سرد در میان ارزشمند ترین اقدامات درمانی برای رفع کم خونی قرار دارد. حمام بخار نیز برای بیماران مبتلا به کم خونی توصیه می شود. استفاده از حمام آفتاب نیز مفید است زیرا نور خورشید تولید سلول های قرمز را تحریک می کند. از جمله عوامل موثر دیگر در درمان کم خونی می توان به تنفس عمیق و ورزش های سبکی همچون پیاده رویی و یوگا ی ساده اشاره کرد. ماساژ نیز به حفظ سطح بالای خون کمک می کند.

منبع: بهداشت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1152674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =