ابطال تبصره غیرقانونی دفترچه کنکور ارشد ۱۴۰۰/ سازمان سنجش به دادخواست دیوان عدالت پاسخ نداد

دیوان عدالت اداری یکی از تبصره‌های دفترچه کنکور ارشد ناپیوسته ۱۴۰۰ مبنی بر الزام داوطلبان برای ادامه تحصیل به ارائه کارت پایان خدمت تا آخر شهریورماه همان سال را ابطال کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سازمان سنجش آموزش کشور در دفترچه ثبت‌نام و شرکت در آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۰، تبصره‌ای اضافه کرده بود که بر اساس آن داوطلبان برای ادامه تحصیل ملزم بودند تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ کارت پایان خدمت ارائه دهند. در این دفترچه راهنما آمده است که کارکنان وظیفه (سربازان حین خدمت) که خدمت آن‌ها تا ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد، مجاز به شرکت در آزمون هستند؛ اما ملزم هستند پس از قبولی و در زمان ثبت‌نام در دانشگاه، گواهی یا کارت پایان خدمت هوشمند خود را ارائه کنند.

این تبصره مورد شکایت به دیوان عدالت اداری قرار گرفت. در این شکایت اشاره شد که حق تحصیل از جمله حقوقی اساسی افراد است و سازمان سنجش یا سازمان وظیفه عمومی بدون مجوز از سوی قانون‌گذار اجازه ندارند محدودیتی برای حق تحصیل افراد وضع کنند.

همچنین بر اساس قانون خدمت وظیفه عمومی، ترخیص کارکنان وظیفه بدون غیبت اولیه در حین خدمت برای ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی و بالاتر بدون مانع است. به همین دلیل، شاکی این تبصره را خلاف قانون مطرح کرده است. 

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا در پاسخ به این شکایت، با استناد به ماده ۳۵ قانون خدمت وظیفه عمومی اعلام کرد که منظور از کد ۱۰ مقررات عمومی مندرج در دفترچه راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته این است که سربازانی که تا پایان شهریور ماه هر سال، خدمت آنان به پایان می‌رسد برای ورودی مهرماه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی می‌توانند ثبت‌نام و شروع به تحصیل کنند و سپس کارت پایان خدمت خود را ارائه دهند. این افراد نیازی به معافیت تحصیلی ندارند و شاکی برداشت اشتباهی از ماده قانونی داشته است.

سازمان سنجش پاسخی برای شکایت ارسال نکرد

البته با وجود ارسال و ابلاغ نسخه دوم دادخواست و ضمائم آن برای سازمان سنجش آموزش کشور، تا زمان رسیدگی به پرونده هیچ پاسخی از سوی این سازمان به دیوان ارسال نشد.

دیوان عدالت اداری ضمن بررسی این شکایت، آن را خارج از محدوده اختیار سازمان‌های مربوطه دانست و حکم به ابطال آن داد. در رای هیئت عمومی دیوان آمده است که تحصیل بر اساس قانون اساسی کشور، حقی بنیادین برای عموم شهروندان است و منع از آن تنها با مجوز قانونی امکان‌پذیر است.

همچنین بر اساس قانون، دانشجویان تا زمان ادامه تحصیل از اعزام به خدمت دوره ضرورت معاف خواهند بود و ترخیص کارکنان وظیفه بدون غیبت اولیه در حین خدمت برای ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی و بالاتر، مانعی ندارد. به همین دلیل، الزام داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۰ به خاتمه خدمت وظیفه تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰، از محدوده اختیار مرجع تصویب‌کننده آن خارج بوده و مغایر با قانون است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1152702

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =