نرخ تورم در ترکیه به ۸۱ درصد رسید

نرخ تورم سالیانه در ترکیه در ماه گذشته به بیش‌از ۸۱ درصد رسید و انتظار می‌رود روند افزایش نرخ تورم ادامه داشته باشد.

به‌گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز به نقل از بلومبرگ، تورم در ترکیه به‌زودی از 80 درصد فراتر می‌رود و این انتظار وجود دارد که سطح بالای قیمت‌ها طی چند سال آینده ادامه داشته باشد.

تورم ماهیانه در ترکیه در ماه گذشته میلادی تنها 2 درصد افزایش داشت که پائین‌ترین نرخ افزایش تورم از سپتامبر سال گذشته میلادی را نشان می‌داد.

نرخ تورم سالیانه در ماه گذشته به بیش‌از 81 درصد رسید. اداره آمار ترکیه اطلاعات رسمی تورم را امروز منتشر خواهد کرد.

اقتصاددان‌ها انتظار دارند تورم در ترکیه در ماه جاری میلادی بازهم افزایش یابد و سال جاری را بالاتر از پیش‌بینی‌های بانک مرکزی به پایان برساند.

تورم در ترکیه بین سال‌های 2004 تا 2016 در محدوده تک‌رقمی باقی‌مانده بود، اما اتخاذ سیاست‌هایی که اولویت را به رشد اقتصاد و وام‌دهی ارزان به قیمت سقوط لیر و از دست رفتن ثبات قیمت‌ها داده است، باعث شد تورم در این کشور به بالاترین رقم برسد.

بیشتر بخوانید

مقامات ترکیه همچنان افزایش قیمت‌ها را موقتی دانسته و حمله روسیه به اوکراین و بالا رفتن قیمت جهانی غذا و کالاها را دلیل آن می‌دانند، درحالی‌که دلیل بحران به‌وجودآمده بیشتر داخلی است.

ترکیه پایین‌ترین نرخ منفی بهره را در دنیا دارد. ارزش لیر در برابر دلار 27 درصد از ابتدای سال جاری میلادی سقوط کرده که بدترین عملکرد را در بین بازارهای درحال‌توسعه داشته‌است.

تورم در ترکیه بدون در نظر گرفتن کالاهای بی‌ثباتی مثل مواد غذایی و انرژی، در ماه ژوئیه به 62 درصد رسیده بود، یعنی بالاترین رقم از 2004 و پیش‌بینی می‌شود این نرخ تورم بازهم بالاتر رود.

تورم خرده‌فروشی در استانبول در ماه گذشته به 100 درصد رسید.

اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه خواستار صبر و حمایت بیشتر شده و اعلام کرده تورم از ابتدای سال آینده میلادی کاهش می‌یابد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1152794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =