کمبودهای دارویی کشور ناشی از اشکال در قیمت‌گذاری است

فاطمی گفت: بخشی از کمبودهای دارویی که امروز وجود دارد ناشی از اشکالاتی در حوزه قیمت‌گذاری دارو است. اگر قیمت‌گذاری به گونه‌ای نباشد که هزینه تولید دارو را پوشش دهد، کارخانه‌‎ها هم تمایلی به تولید دارو با تقبل ضرر و زیان ندارند.

سیدعلی فاطمی؛ نائب رئیس انجمن داروسازان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز ضمن بررسی وضعیت دارویی کشور، گفت: در حال حاضر مشکلی برای واردات کامل داروهای خارجی نداریم اما در برخی موارد به ویژه داروهای مربوط به بیماران خاص در حوزه واردات مواد اولیه دچار مشکل هستیم. اوایل امسال به دلیل تاخیری که در اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی رخ داد، بسیاری از شرکت‌های ایرانی نتوانستند که به موقع ماده اولیه وارد کنند و اثراتش را امروز می‌بینیم.

بیشتر بخوانید

راهکار کاهش کمبود دارو چیست؟

او افزود: بخشی از کمبودهای دارویی که امروز وجود دارد ناشی از اشکالاتی در حوزه قیمت‌گذاری دارو است. اگر قیمت‌گذاری به گونه‌ای نباشد که هزینه تولید دارو را پوشش دهد، کارخانه‌‎ها هم تمایلی به تولید دارو با تقبل ضرر و زیان ندارند.

فاطمی توضیح داد: اغلب کارخانه‌های داروسازی ما به گونه‌ای تحت پوشش دولت بوده و به سازمان تامین اجتماعی، بانک‌ها و غیره تعلق دارند و به همین جهت بحث سود و زیان مطرح است. به عنوان مثال کمبودی که در برخی آنتی بیوتیک‌ها اتفاق افتاد به این دلیل بود که صاحبان کارخانه‌ها می‌گفتند که نمی‌توانند دارو را تولید کنند زیرا قیمت منطقی ندارد.

نائب رئیس انجمن داروسازان عنوان کرد: در حال حاضر وضعیت کمبود دارو پایدار است و نه بهتر از قبل شده و نه در شرایط بدتری در مقایسه با گذشته هستیم. تقریبا پنج یا شش ماه است که دچار کمبود دارویی هستیم و باید دید که طرح دارویار چقدر می‌تواند کمک کننده باشد؛ فعلا برای قضاوت این طرح زود است.

به گزارش ایسکانیوز، از سال گذشته تا کنون کشور در برحه‌های مختلف با کمبودی در برخی از داروها مواجه شد و کارشناسان بخشی از این کمبود را ناشی از نداشتن ذخیره استراتژیک و برخی را هم حاصل قیمت‌گذاری اشتباه دارو می‌دانند. وزیر بهداشت در سفری که اخیرا به کرمانشاه داشت وعده داد که تا سه ماه آینده مشکل کمبود دارو حل شود. او گفته کمبودهای دارویی اخیر مشکلات تولیدکنندگان بوده و با طرح دارویار در دو سه ماه آینده بسیاری از آن‌ها برطرف می‌شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1152812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =