زنگنه: هدف اصلی ما از مذاکرات رفع تحریم‌هاست

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: دولت به دنبال آن است که تا جای ممکن دلار را از چرخه روابط اقتصادی و مبادلات تجاری خود با یکسری از کشورها خارج کند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، محسن زنگنه، درباره راهکارهای کاهش تاثیرپذیری اقتصاد کشور از مذاکرات، گفت: اگر ما نخواهیم اقتصاد را به مذاکرت گره بزنیم، به معنای آن است که نباید کشور را متوقف کنیم تا ببینیم نتیجه مذاکرات چه می‌شود. ما باید کارهای خودمان را انجام دهیم و مذاکرات هم مسیر خودش را دنبال کند.

بیشتر بخوانید:

کنعانی: ایران یکی از ظرفیت‌های حل بحران انرژی اروپا است

وی با اشاره به اینکه ما کارهای خود را متوقف نمی‌کنیم تا نتیجه مذاکرات مشخص شود، افزود: البته نمی‌توانیم بگوییم که مذاکرات هیچ تأثیری بر اقتصاد کشور ندارد. باید به این مسئله توجه کرد که ما واردات، صادرات و مراودات بین‌المللی داریم که تا حدی تحت تأثیر مذاکرات قرار می‌گیرد.

هدف اصلی ما از مذاکرات، رفع تحریم‌هاست

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قطعاً اگر مذاکرات به این سمت برود که تحریم‌ها کاهش یابد، روی اقتصاد کشور تأثیر می‌گذارد و هیچ فردی این موضوع را نفی نمی‌کند. هدف اصلی ما از مذاکرات، رفع تحریم‌هاست چرا که تحریم‌ها بر اقتصاد و معیشت کشور تأثیر دارد و شکی در این مسئله نیست.

زنگنه تاکید کرد: اگر مذاکره‌ای به کاهش تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران بیانجامد، قطعاً بر اقتصاد کشورمان هم تأثیر دارد.

باید خنثی‌سازی تحریم‌ها را با جدیت دنبال کنیم

وی اظهار داشت: برای کاهش تاثیرپذیری اقتصاد کشور از مذاکرات باید بحث خنثی‌سازی تحریم‌ها را با جدیت دنبال کنیم. برخی از بخش‌های دولت به خوبی در راستای خنثی‌سازی تحریم‌ها حرکت می‌کنند و توفیقات خوبی هم داشتند، اما نمی‌توان به همه وزارتخانه‌ها در این زمینه نمره‌ای ثابت داد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به تقویت تعامل با همسایگان و کشورهای همسو در دولت رئیسی، گفت: این اقدام، سیاست بسیار خوبی است. ما در گذشته دو اشتباه راهبردی در حوزه بین‌ الملل داشتیم، مبنی بر اینکه شاهد عدم توجه به همسایگان و شرق بودیم، به گونه‌ای که شرق را به کل از معادلات خود حذف کرده بودیم.

سطح همکاری ایران با کشورهای شرق افزایش یافته است

زنگنه با بیان اینکه میزان مراودات مالی ما با کشورهای شرق، آسیای جنوب شرقی و شرق آسیا ناچیز است، ادامه داد: این مسئله نشان می‌دهد که در گذشته نگاه ما به همسایگان و شرق، نگاه نازلی بوده است. خوشبختانه در دولت سیزدهم این رویکرد تغییر پیدا کرده و سطح همکاری با کشورهای شرق افزایش یافته است.

وی بیان کرد: این رویکرد دولت تأثیر بسیار خوبی در خنثی‌سازی تحریم‌ها خواهد داشت. اگر دولت همین مسیر را به خوبی پیش ببرد و کشورهای شرق هم تحت تأثیر آمریکا نباشند، بسیار اثرگذار خواهد بود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس با اشاره به اینکه ما باید بتوانیم مراودات دوجانبه پولی خود را از طریق ارزهای خود کشورها و با پول ملی انجام دهیم، گفت: باید موانع زیرساختی این کار برطرف شود. دولت به دنبال آن است که تا جایی که ممکن است، دلار را از چرخه روابط اقتصادی و مبادلات تجاری خود با یکسری از کشورها خارج کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1152846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =