موسیقی در کشور ما روزگار خوشی ندارد / گرایش خواننده‌ها به تقلید و کپی‌برداری

اتفاقاتی که در تاریخ معاصر موسیقی ایران رخ داده باعث شده این هنر در یک برهه حساس قرار گیرد و به اعتقاد برخی متخصصین حوزه موسیقی اگر قرار باشد با همین روند ادامه پیدا کند هیچ چیز از موسیقی ایران باقی نخواهد ماند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، موسیقی یکی از عناصر هنرهای زیباست و تاریخ ریشه‌دار آن نشان‌دهنده این است که هر اثر موسیقایی نمی‌تواند ماندگار باشد. با گذر زمان و شکل‌گیری سلیقه‌های مختلف در هر عصر، تغییرات بسیاری در این هنر ایجاد شده است.

اما اکنون، اتفاقاتی در تاریخ معاصر موسیقی ایران رخ داده که باعث شده این هنر در یک برهه حساس قرار گیرد و به اعتقاد برخی متخصصین حوزه موسیقی اگر قرار باشد با همین روند ادامه پیدا کند هیچ چیز از موسیقی ایران باقی نخواهد ماند.

بیشتر بخوانید:

پیوند عمیق غزل‌های سایه با موسیقی/ علت دیده‌شدن اشعار ابتهاج چه بود؟

با وجود این مسئله که رشد و توسعه هنر موسیقی در کشور ما روزگار خوشی ندارد، اما همین هنر در بسیاری از نقاط جهان به عنوان یک صنعت شناخته می‌شود و درآمد هنگفتی از آن کسب می‌شود. روزگار ناخوش موسیقی در کشور ما و گاهی سختی‌ها و مشکلاتی که پیش‌روی فعالان عرصه موسیقی وجود دارد باعث شده تا صدای اهالی این هنر نیز درآید.

وجود مافیا و باندبازی در عرصه موسیقی

در همین رابطه، سعید ذهنی، موسیقی‌دان و آهنگساز کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره اوضاع موسیقی کشور اظهار کرد: متاسفانه اوضاع موسیقی در کشور ما اصلا خوب نیست و آنقدر مخاطرات و درگیری‌ در این میان وجود دارد که این هنر در اولویت آخر مسئولان قرار گرفته است و شاهد هیچ اتفاق رو به رشدی هم در این مسیر نیستیم.

وی ادامه داد: سال‌هاست در بطن موسیقی مشغول به فعالیت هستم و نسبت به اوضاع آن کاملا آگاهی دارم اما خب، متاسفانه در شرایط خوبی به سر نمی‌بریم.

آهنگساز سریال مسافران همچنین با اشاره به وجود مافیا و باندبازی در عرصه موسیقی گفت: برخی مسئولان باعث روی کار آمدن خواننده‌هایی شده‌اند که حتی نمی‌توان نامشان را خواننده گذاشت. متاسفانه هر کدام از سیاستگذاران با سبک و سیاق خود منجر به ظهور و درخشش عده‌ای شده و دیگران را از میدان بیرون می‌کنند و معیارهای انتخابی که در این بین وجود دارد کاملا غیر علمی بوده و همه چیز حول محور کسب درآمد و شو دادن می‌چرخد.

گرایش خواننده‌ها به تقلید و کپی‌برداری

فریدون خشنود یکی دیگر آهنگ‌ساز و موسیقی‌دان کشورمان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز عنوان کرد: استعدادی که جوانان ما در عرصه موسیقی دارند در تمام دنیا زبانزد است و ضرورت دارد که به نیازها و خواسته‌های آنان رسیدگی شود، اما متاسفانه در شرایط فعلی آسیب‌های بسیار فاحشی در موسیقی پاپ دیده می‌شود.

وی گفت: باید محیط مناسبی برای جوانان فراهم شده و تلاش زیربنایی بیشتری صورت گیرد تا مردم ما هر نغمه بی‌ارزشی را گوش نکنند.

خشنود ادامه داد: ما اساتید بسیار بزرگی در عرصه موسیقی سنتی داریم، اما در موسیقی پاپ هویت فرهنگی ما نادیده گرفته شده است و در این محیط به‌هم ریخته عده‌ای شکارچی هم آمده‌اند و جوانان ما را به سوی محفل‌های زیرزمینی کشانده و انواع فساد را انجام می‌دهند.

آهنگ‌سازکشورمان با بیان اینکه گرایش خواننده‌های ما به سمت تقلید و کپی‌برداری رفته است، گفت: متاسفانه موسیقی پاپ در کشور ما از بین رفته و به نوعی کپی‌برداری از آن طرف آب‌هاست و در این سبک از موسیقی نه شعر ماندگار و نه صدای ماندگاری وجود ندارد و تفکری هم پشت اشعار وجود ندارد.

فاصله کارهای خوب و بد به اندازه زمین تا آسمان است

حمید غلامعلی دیگر خواننده و آهنگساز کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز تاکید کرد: اوضاع موسیقی در کشور ما چندان خوب نیست، در حال حاضر هم شاهد ارائه کارهای خوب هستیم و هم کارهای فاجعه، اما باید گفت که فاصله کارهای خوب و بد به اندازه زمین تا آسمان شده است.

وی با بیان اینکه تولیدات در عرصه موسیقی آن قدر زیاد شده که حتی فرصت نمی‌شود به اندازه کافی برای گوش دادن به آنها وقت گذاشت، گفت: کار تولید آن قدر راحت شده که هرکسی می‌تواند به راحتی در منزل خود هم این کار را انجام دهد به طوری که محتوا و ساختار درستی ندارد و از نظر ملودی‌سازی و تنظیم هم بسیار ضعیف است، به طور کلی بیشتر اشعاری که استفاده می‌شود شبیه لطیفه است تا شعر.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما دلیل گرایش جوانان به موسیقی‌های مبتذل و سخیف چیست، گفت: موسیقی‌های امروز ظواهر فریبنده‌ای دارد اما از نظر ساختاری هیچ گونه اصولی در آن رعایت نمی‌شود و وقتی کاری نمی‌کنیم تا جوانان هنر خوب را بشناسند، این ظواهر باعث می‌شود تا جوانان و نوجوانان ما جذب آن سبک از موسیقی شوند، اما اگر در مدارس به موسیقی پرداخته شود و خانواده‌ها با این قضیه جدی‌تر بخورد کنند دیگر شاهد چنین مسائلی نخواهیم بود.

به گزارش ایسکانیوز، هنرمندان بسیاری از شرایط حاکم بر موسیقی گلایه‌مندند و موضوع ماندگار نشدن موسیقی‌های تولید شده در دوران کنونی مشکلی است که بر این هنر سایه افکنده است. هنر موسیقی می‌تواند به یکی از منابع کسب درآمد چه برای کشور و چه برای جوانان ما تبدیل شود پس بهتر است که مسئولان راهکاری برای بهبود شرایطی که اکنون بر این هنر حاکم است بیندیشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1152851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =