مدیرعامل دخانیات ایران: قیمت توتون و تنباکو بازنگری می‌شود

مدیرعامل دخانیات ایران با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی توتون و تنباکو به نفع کشاورزان بازنگری می‌شود، گفت: کشت و صنعت دخانیات ظرفیت ایجاد ۱۰۰ هزار شغل در کشور را دارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، محمد شیخان مدیرعامل دخانیات ایران امروز در مراسم رونمایی از سند الکترونیک کشاورزان اظهار داشت: با توجه به صحبت‌هایی که کشاورزان در این جلسه اعلام کردند و هزینه کشت و تولید توتون و تنباکو افزایش یافته است کارگروهی مرکب از نماینده استان‌ها، نماینده کشاورزان و نماینده مرکز پژوهش دخانیات تشکیل می‌دهد که بار دیگر قیمت خرید توتون و تنباکو را به نفع کشاورزان تغییر دهد.

بیشتر بخوانید

افزایش قیمت نفت جهانی در ۱۴ شهریور ۱۴۰۱

وی همچنین قول داد که قیمت توتون و تنباکوی ایران سال آینده همتراز قیمت جهانی خواهد شد.

وی افزود: براساس سیاست نادرستی که در سال ۸۱ اتخاذ شد برخی به بهانه قاچاق کالا تولید دخانیات را در داخل به سمت حذف شدن سوق دهند و شرکت‌های خارجی در تولید سیگار در کشور فعالیت داشته باشند بدون اینکه از توتون و تنباکوی داخلی استفاده کنند بنابراین باید وزارت صنعت تکالیفی برای آنها وضع کند که از تولید داخل هم استفاده کنند.

به گفته مدیرعامل دخانیات ایران، کاشت توتون و تنباکو در ۱۰ استان کشور انجام شود و باید محصول کشاورزان به صورت درست کارشناسی شود در گذشته در این مورد سخت‌گیری بی‌مورد انجام می‌شد و محصول کشاورزان در ۳۶ درجه رتبه‌بندی می‌شد در حالی که باید رتبه‌بندی محصول به نفع کشاورزان تغییر پیدا کند.

شیخان گفت: در حال حاضر قیمت توتون و تنباکو با قیمت جهانی فاصله گرفته است و این فاصله باید حذف شود.

وی افزود: ما نمی‌خواهیم هیچکس در کشور سیگاری شود و حتی تمایل داریم کشت توتون و تنباکو هم کم شود اما وقتی تقاضا برای مصرف وجود دارد بهتر است از تولید داخل استفاده شود.

مدیرعامل دخانیات ایران گفت: شرکت‌های خارجی تولید سیگار در کشور با وجود اینکه از توتون و تنباکوی داخل استفاده نمی‌کنند همانند شرکت دخانیات فقط دو درصد حق انحصار می‌پردازند و شرکت دخانیات هم علاوه بر آن ۳۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌پردازد و در واقع ۳۲ درصد مالیات و حق انحصار به دولت می‌پردازیم که البته این مبالغ از مصرف‌کننده گرفته می‌شود.

شیخان ادامه داد: صنعت دخانیات ارتباط تنگاتنگی با بخش کشاورزی دارد و ارتباط ما با کشاورزان دو سویه است. در گذشته شرکت دخانیات ایران ۲۵ میلیارد نخ سیگار تولید می‌کرد اما در حال حاضر تولید به رقم ناچیزی رسیده است که باید سهم تولید داخل از بازار مصرف بیشتر شود.

به گفته وی، کشاورزان امسال با شناسنامه الکترونیک محصول خود را تحویل شرکت دخانیات می‌دهند و می‌توان برای کشاورزان از طریق شناسنامه الکترونیکی گواهی الکترونیک هم صادر کرد.

در این مراسم محمدی یکی از کشاورزان تولیدکننده توتون و تنباکو در سردشت آذربایجان غربی گفت: هزینه تولید توتون و تنباکو تقریباً به اندازه قیمت فروش آن رسیده و باید قیمت خرید توتون و تنباکو افزایش یابد.

به گفته وی، هر کیلو توتون درجه یک باسما ۱۰۰ هزار تومان و توتون بارلی ۸۰ هزار تومان در صورتی که درجه یک باشد خریده می‌شود که البته در نخ‌کشی توتون‌ها و خشک کردن آن امکان به دست آوردن توتون درجه یک بسیار پایین است.

محمدی گفت: از هر هکتار زمین کشت توتون ۱۱۰ میلیون تومان هزینه تولید و فرآوری توتون انجام می‌شود در حالی که درآمد کشاورز بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است و در هر هکتار یک و نیم تا دو تن برگ توتون خشک به دست می‌آید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1152893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =