رشد ۳۰ درصدی تعداد اعضای هیئت علمی در ۱۰ سال گذشته/ تعداد دانشجویان یک میلیون نفر کاهش یافته است

تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی از ۶۷ هزار و ۹۸ نفر در سال ۱۳۹۰ به ۸۶ هزار و ۸۸۹ در سال ۱۴۰۰، ۳۰ درصد رشد داشته؛ در حالی که تعداد دانشجویان در این مدت حدود یک میلیون نفر کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نسبت استاد به دانشجو یکی از شاخص‌های کاربردی در آموزش عالی به شمار می‌رود. این نسبت در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه متفاوت است. برای مثال در برخی کشورها مانند آمریکا نسبت استاد به دانشجو ۱۶ است؛ یعنی به ازای هر استاد، ۱۶ دانشجو وجود دارد، در حالی که در بزریل این نسبت ۴۰ است.

بررسی گزارش‌ها از نسبت دانشجو به استاد در ایران نشان می‌دهد که این نسبت در سال ۱۴۰۰، ۲۵ بوده است که با توجه به ۱۰ سال گذشته رشد خوبی داشته است. در ادامه به بررسی تعداد اعضای هیئت علمی و دانشجویان در سال‌های گذشته می‌پردازیم.

بررسی نسبت استاد به دانشجو در ۱۰ سال گذشته

تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی از ۶۷ هزار و ۹۸ نفر در سال ۱۳۹۰ به ۸۶ هزار و ۸۸۹ در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است که نشان‌دهنده رشدی ۳۰ درصدی است. نمودار زیر افزایش تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در ۱۰ سال گذشته را نشان می‌دهد:

رشد ۳۰ درصدی تعداد اعضای هیئت علمی در ۱۰ سال گذشته/ تعداد دانشجویان یک میلیون نفر کاهش یافته است

تعداد اعضای هیئت علمی در حالی رشد داشته است که از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ تعداد دانشجوی حدود یک میلیون نفر کاهش یافته است. به طوری که تعداد دانشجویان موسسات آموزش عالی کشور از ۴ میلیون و ۱۱۷ هزار و ۲۰۸ نفر در سال ۱۳۹۰ به ۳ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۷۷۹ نفر کاسته شده است.

به این ترتیب نسبت استاد به دانشجو در کشور در سال ۹۰، ۶۱ نفر بوده است. به این معنا که به ازای هر استاد ۶۱ دانشجو در کشور وجود داشته است. این نسبت در سال ۱۴۰۰ به ۳۶ نفر کاهش یافته است که نشان‌دهنده بهبود وضعیت کشور در نسبت استاد به دانشجو در کشور است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی سال ۹۸ با ارائه گزارشی، نسبت دانشجو به استاد در زیر نظام‌های آموزشی را اعلام کرد. بر اساس این گزارش نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه غیرانتفاعی یک به ۱۱۶ است که با نسبت مطلوب فاصله بسیاری دارد. جدول زیر نشان‌دهنده جزئیات نسبت دانشجو به استاد در زیرنظام‌های آموزشی کشور از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ است:

ردیف عنوان واحد ۱۳۹۶ ۱۳۹۷ ۱۳۹۸ ۱۳۹۹ ۱۴۰۰
۱ نسبت دانشجو به هیئت علمی تمام وقت وزارت علوم و دستگاه‌های اجرایی حضوری نفر ۲۵ ۲۴ ۲۲ ۲۰ ۲۰
۲ نسبت دانشجو به هیئت علمی تمام وقت وزارت بهداشت (حضوری) نفر ۱۱ ۱۱ ۱۰ ۱۰ ۱۰
۳ نسبت دانشجو به هیئت علمی تمام وقت دانشگاه‌های غیردولتی نفر ۵۳ ۵۰ ۴۷ ۴۵ ۴۳
۴

 نسبت هیئت علمی تمام وقت استادیار به بالا به کل هیئت علمی تمام وقت در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم (حضوری)

درصد ۸۸ ۸۹ ۹۰ ۹۱ ۹۲
۵

 نسبت هیئت علمی تمام وقت استادیار به بالا به کل هیئت علمی تمام وقت در دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت (حضوری)

درصد ۸۷ ۸۹ ۹۱ ۹۲ ۹۳
۶ سهم دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان درصد ۲۴ ۲۶ ۲۸ ۳۰ ۳۰
۷

 تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی گروه علوم پایه

نفر ۱۰۶۰۰ ۱۱۷۰۰۰ ۱۲۹۰۰ ۱۲۵۰۰۰ ۱۴۳۰۰۰

از آنجایی که هر چه نسبت دانشجو به استاد کمتر باشد، کیفیت آموزش از منظر این شاخص بالاتر است، ایران در برنامه‌های توسعه در این جهت برنامه‌ریزی کرده و تاکنون به رشد خوبی دست یافته است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1152933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =