نیمی از دانشجویان در طول تحصیل اضطراب فراوان را تجربه می‌کنند/ موفقیت در تحصیل از طریق خودمراقبتی محقق می‌شود

مددکار و مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد دانشجویان اضطراب فراوان را تجربه می‌کنند و گاهی همین مساله باعث افسردگی و عدم کارایی فرد می‌شود، گفت: دانشجویان از طریق خودمراقبتی می‌تواند راه را برای موفقیت مداوم در مسیر آموزش هموار کنند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، کمتر از یک ماه از شروع سال تحصیلی جدید ۱۴۰۱-۱۴۰۲ باقی مانده است. این روزها برای ورودی‌های جدید دانشگاه جذاب و در عین حال استرس‌های مختلف به ویژه برای افرادی که در دیگر شهرها برای تحصیل مهاجرت می‌کنند، به دنبال دارد. هرچند فشار و استرس مداوم می‌تواند سلامت جسمی و روانی را تحت تاثیر قرار دهد و در واقع اولویت دادن به خودمراقبتی در دانشگاه‌ها جزء حیاتی یک تجربه موفق آموزش عالی است. در این نوشته به دانشجویان چندین مورد خودمراقبتی و مهارت‌های مهم برای مدیریت استرس و تنظیم احساسات را می‌آموزد.

بررسی چرایی بروز استرس در دانشجویان

فرقی نمی‌کند دانشجوی تمام وقت یا پاره وقت باشید، کلاس‌هایتان حضوری باشد یا غیرحضوری، در مقطع کارشناسی ثبت نام کردید یا سایر مقاطع، تقریبا همه دانشجویان دوره‌هایی از استرس را تجربه می‌کنند. همچنین جالب است، بدانید که بیشترین استرس و اضطراب معمولا در بدو ورود به دانشگاه برای دانشجویان اتفاق می‌افتد.

شروع یک تلاش، ورود به دانشگاه و شروع ترم تحصیلی نیاز به تنظیم مجدد در سبک زندگی معمولی دارد.  این تغییر جدید برای بسیاری از دانشجویان و خانواده‌هایشان دشوار است. در حالی که بسیاری استرس را چیزی می‌دانند که فقط بر سلامت روانی ما تأثیر می‌گذارد، اما تاثیرات جسمانی  آن را نمی‌شود نادیده گرفت. بدن انسان به گونه‌ای طراحی شده است که در برخی مواقع فشار شدید را تحمل می‌کند، اما استرس مزمن می‌تواند در طول زمان تأثیرات قابل توجهی برجسم داشته باشد.

 علاوه‌بر تأثیر استرس بر سلامت روانی و جسمانی دانشجویان، یک نکته کلیدی دیگر وجود دارد که استرس دانشگاه در طول زمان بر آن تأثیر می‌گذارد. این به نحوه واکنش افراد در موقعیت‌های مختلف اشاره دارد و زمانی که یک رفتار خارج از عرف به طور منظم تکرار شود شروع به تأثیر منفی روی شخص می‌کند و بر سلامت رفتار تأثیر می‌گذارد. 

چگونه مراقبت از خود در دانشگاه را در اولویت قرار دهیم

به نظر شما خودمراقبتی مخصوص دانشجویان دانشگاه چگونه است؟ رفتارهای معمولی  خودمراقبتی مانند تغذیه سالم، ورزش مداوم و خواب کافی می‌توانند به شما در تنظیم خلق و خوی خود در کنار آمدن با استرس کمک کنند. فراتر از این شیوه‌های اساسی، چند کار کلیدی وجود دارد که می‌توانید برای کنترل استرس خود در حین ادامه تحصیل انجام دهید.

 مدیریت زمان برای مهارت استرس

گاهی اوقات مؤثرترین شکل خودمراقبتی یک اقدام پیشگیرانه است. دستیابی به مهارت‌های مدیریت زمان در اوایل تجربه تحصیلات به شما کمک می‌کند تا برای موفقیت طولانی مدت آماده شوید. اگر پیش بینی و برنامه ریزی کنید و بدانید چه چیزی در راه است، می‌توانید مطابق با آن آماده شوید. مدیریت زمان مطالعه از طریق تهیه فهرستی از کارهایی که باید انجام دهید می‌تواند به شما کمک کند قبل از اینکه شرایط بیش از حد استرس‌زا شود، امور را در دست بگیرید.

اطراف خود را با افراد حمایت کننده احاطه کنید

برخی از دانشجویان بیش از دیگران مستعد استرس هستند. کارشناسان سلامت روان نشان می‌دهند که دانشجویان با مهارت‌های زندگی قوی - حل مساله، تصمیم‌گیری، مدیریت احساسات پیچیده و مدیریت روابط - معمولا بهتر می‌توانند با مسائل دوران دانشجویی کنار بیایند. حفظ تعاملات و ارتباطات قوی به‌ویژه در زمان‌های پر استرس می‌تواند  مهم باشد. حفظ ارتباط باافراد حمایت کننده می‌تواند به عنوان منبعی دائمی از انگیزه تبدیل شود، زیرا در دوره‌های سخت دانشگاهی کنارتان است.

وقتی متوجه می‌شوید که در حال مبارزه هستید، این افراد می‌توانند به شما کمک کنند تا به دلیلی که به شما کمک می‌کند پشتکار داشته باشید.  تنهایی و انزوا عوامل خطر مهمی برای مشکلات سلامت روان هستند.علاوه بر ارتباط منظم با افرادی که در حلقه ارتباطی شما هستند، برقراری ارتباط با برخی از همسالان خود در دانشگاه نیز می‌تواند ایده خوبی باشد. صحبت کردن بادیگرانی که تجربه مشابه شما را دارند می‌تواند به شما کمک کند بیشتر احساس حمایت کنید و کمتر تنها باشیدو مراجعه به مشاوران تحصیلی در مراکز مشاوره دانشگاه نیز  برای استفاده از خدمات تخصصی‌تر می‌تواند به شما کمک کند.

 بیش از ۵۰ درصد دانشجویان اضطراب فراوان را تجربه می‌کنند و گاهی اوقات خود را بیش از حد افسرده و توانایی انجام فعالیتی را ندارند. با این حال، تعداد محدودی از این دانشجویان از خدمات موجود در مراکز مشاوره در دانشگاه خود استفاده می‌کنند. با وجود  روش‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید به تنهایی انجام دهید تا سلامت روانی خود را کنترل کنید،اما تعدای زیادی از افراد به کمک افراد متخصص و مشاوران نیاز دارند. پیدا کردن کسی که بتواند شما را در حین اتفاقاتی که در زندگیتان رخ می‌دهد راهنمایی کند، می‌تواند راهی عالی برای مدیریت هر عامل استرس‌زا قبل از اینکه بیش از حد تحمل شود، باشد. اکثر دانشگاه‌ها مشاوره و سایر خدمات سلامت روان را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. اگر در استفاده از این خدمات به صورت حضوری احساس راحتی نمی‌کنید، می توانید از خدمات آنلاین و غیرحضوری این مراکز استفاده کنید.

خود را در اولویت قرار دهید

همانطور که برای پیشرفت شغلی خود از طریق پیشرفت تحصیلی سخت تلاش می‌کنید، واضح است که خودمراقبتی در دانشگاه یکی از راه‌های اولیه برای متعادل کردن استرس و تضمین سلامت کلی به عنوان یک دانشجوی پرمشغله است. اولویت دادن به خوداز این طریق می‌تواند راه را برای موفقیت مداوم در مسیر آموزشی و فراتر از آن هموار کند و این نکته را حتما به یاد داشته باشید یکی از راه‌های مطمئن برای مهار استرس دانشگاه، حفظ تعادل بین کار و زندگی در حین ادامه تحصیل است.

* مددکار و مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی

انتهای پیام/

کد خبر: 1152974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =