چه افرادی در سال ۱۴۰۱ الزامی به پرداخت مالیات ندارند؟

در این مطلب بررسی می‌کنیم که تا چه میزان حقوق معاف از مالیات است و چه افرادی در سال ۱۴۰۱ الزامی به پرداخت مالیات ندارند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، طبق آمار به دست آمده، بیش از ۵۰ درصد بودجه دولت از طریق مالیات تامین می‌شود. اغلب افراد شاغل ملزم به پرداخت مبلغی به عنوان مالیات هستند. آیا می‌دانید مالیات بر حقوق چیست و شامل چه افراد می‌شود؟ طبق بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱، مالیات بر درآمد حقوق شامل مواردی از قبیل حق شغل، حق شاغل، کارانه، فوق‌العاده مستمر و غیرمستمر، فوق‌العاده مدیریت و همچنین سایر پرداختی‌ها به غیر از عیدی پایان سال می‌شود.

بیشتر بخوانید:

تقسیط مالیات املاک و خودروهای سواری لوکس

در این مقاله بررسی می‌کنیم که تا چه میزان حقوق معاف از مالیات است و چه افرادی در سال ۱۴۰۱ الزامی به پرداخت مالیات ندارند. اگر کارمند یا کارگر هستید و نمی‌دانید که مالیات شامل حال شما می‌شود یا خیر، مطالعه مطلب پیش رو را به هیچ وجه از دست ندهید.

بررسی سقف معافی مالیات، طبق بخشنامه موارد معاف از مالیات حقوق

در قانون بودجه سال ۱۴۰۱، سقف معاف از مالیات سالانه، مبلغی معادل ۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰ ریال تعیین شده است. یعنی اگر شخصی در طول سال بیش از ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان درآمد کسب کند، باید بخشی از آن را به عنوان مالیات در اختیار دولت قرار دهد. نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی برای کلیه موارد درج شده در کارگزینی به شرح زیر تعیین شده است:

نسبت به مازاد ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۱۸۰ میلیون تومان، ۱۰ درصد

نسبت به مازاد ۱۸۰ میلیون تومان تا ۳۰۰ میلیون تومان، ۱۵ درصد

نسبت به مازاد ۳۰۰ میلیون تومان تا ۴۲۰ میلیون تومان، ۲۰ درصد

نسبت به مازاد ۴۲۰ میلیون تومان به بالا، ۳۰ درصد

افراد شاغل باید در ازای حقوق بیشتری که در طول سال دریافت می‌کنند، درصد مشخصی را به عنوان مالیات بپردازند. کارفرمایان برای محاسبه دقیق حقوق کارمندان خود و اطلاع از میزان مالیاتی به آن‌ها تعلق می‌گیرد، بهتر است از نرم افزار حسابداری استفاده کنند. این نرم افزارها دقت بالایی دارند و میزان خطای آن‌ها تقریباً برابر با صفر است.

طبق ماده ۹۱ قانون معافیت مالیات، درآمدهای برخی افراد معاف از مالیات است. این قانون شامل ۱۳ بند می‌شود که در این بخش تعدادی از این بندها که در ارتباط با کارمندان، کارگران، بازنشستگان و جانبازان است را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

حقوق بازنشستگی و وظیفه، مستمری، خسارت اخراج، بازخرید خدمت، وظیفه یا مستمری پرداختی به وراث، پایان خدمت، حق سنوات و حق مرخصی‌های پرداخت نشده که در موقع بازنشستگی یا از کارافتادگی به شخص حقوق بگیر پرداخت می‌شود.

هزینه سفر و فوق‌العاده مسافرت‌های کاری

مسکن واگذاری در محل کارگاه یا کارخانه و خانه‌های ارزان قیمت سازمانی در خارج از محل کارگاه که مورد استفاده کارگران قرار می‌گیرد.

هزینه‌های بیمه برای جبران خسارت جسمی، معالجه و مواردی از این قبیل

مبلغی که کارفرما برای هزینه معالجه کارکنان خود یا افراد تحت تکفل آن‌ها مستقیم یا غیر مستقیم به پزشک یا بیمارستان به استناد اسناد و مدارک پرداخت کند.

مزایای غیرنقدی پرداختی به کارکنان حداکثر معادل دو دوازدهم معافیت موضوع ماده ۸۴ قانون معافیت از مالیات

درآمد حقوق پرسنل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از نظامی و انتظامی، مشمولان قانون استخدامی وزارت اطلاعات، جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و آزادگان

جزئیات حقوق کارکنان، متعدد و تقریباً پیچیده است. کارفرمایان می‌توانند کلیه موارد مربوط به حقوق و ریز دستمزد را در سیستم حسابداری شرکت خود وارد کنند و بدون هیچ مشکلی، مجموع این مبلغ‌ها را محاسبه و به کارمند پرداخت کنند.

سقف معافیت از مالیات عیدی در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

پس از اینکه متوجه شدیم تا چه میزان حقوق معاف از مالیات است، یکی از سوال‌های رایجی که برای کارکنان سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و غیردولتی ایجاد می‌شود، درباره سقف معافیت از مالیات عیدی است. سقف معافیت از مالیات عیدی در سال ۱۴۰۱ بر اساس ماده ۹۱ قانون مالیات، تا میزان یک‌دوازدهم معاف مالیاتی و بدون در نظر گرفتن مدت زمان کارکرد در طول سال در نظر گرفته شده است. یعنی طبق جدول مالیات حقوق کارگران ۱۴۰۱، سقف عیدی برای معافیت از مالیات، ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. نحوه محاسبه مالیات حقوق و عیدی فرایند پیچیده‌ای دارد که هر سال دچار تغییر و تحول می‌شود.

آیا حق اولاد و مسکن شامل مالیات می‌شود؟

در آبان ماه سال ۱۳۹۹، سازمان مالیاتی، مبلغ‌هایی که کارگران بابت حق مسکن، حق اولاد، بن کارگری و سایر مزایای شغلی دریافت می‌کنند را به‌عنوان موارد معاف از مالیات حقوق معرفی کرده بود؛ اما طبق بخشنامه مالیات حقوق ۱۴۰۱، کلیه این موارد در قرارداد کاری یا حکم کارگزینی کارکنان درج می‌شود و مالیات به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1152987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =