افزایش ۲۵ درصدی نرخ اجاره بهای خوابگاه‌های دانشجویی/ وام تحصیلی دانشجویان متاهل ۲ برابر شد

آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت با خبرهایی مانند «افزایش مبلغ وام‌های دانشجویی، اعلام نرخ غذای دانشجویان و تاکید وزیر علوم بر پذیرش دانشجوی شهریه‌پرداز» همراه بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اعلام نرخ غذا، اجاره بهای خوابگاه و انواع وام‌های دانشجوی در سال تحصیلی جدید یکی از مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بود. مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، از مبلغ وام تحصیلی دانشجویان خبر داد و گفت: مبلغ وام تحصیلی دانشجویان مقطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته سال تحصیلی جدید از یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان به ۲ میلیون و نیم، وام تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته، دکترای حرفه‌ای از دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ۳ میلیون تومان و وام تحصیلی دکترای تخصصی پیوسته و ناپیوسته از ۶ میلیون تومان به ۶ میلیون و نیم افزایش یافت.

وام تحصیلی دانشجویان متاهل ۲ برابر شد/ افزایش ۲۵ درصدی نرخ اجاره بهای خوابگاه‌های دانشجویی

رئیس صندوق رفاه دانشجویان همچنین از ۲ برابر شدن وام تحصیلی دانشجویان متاهل، افزایش مبلغ وام ودیعه مسکن متاهلی و افزایش وام شهریه در مقاطع مختلف خبر داد. به طوری که وام ودیعه مسکن متاهلی در شهر تهران از ۳۲ میلیون و نیم به ۳۵ میلیون تومان، در کلان شهرها (شامل مشهد مقدس، تبریز، قم، کرج اصفهان، کرمانشاه، شیراز و اهواز) از ۲۶ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان و در سایر شهرها از ۱۹ و نیم میلیون تومان به ۲۵ میلیون تومان افزایش یافت.

اعلام نرخ جدید غذا و اعطای وام تغذیه به دانشجویان یکی دیگر از خبرهایی بود که گنجی به رسانه‌ها داد. بر این اساس، نرخ جدید تغذیه دانشجویی در سال تحصیلی جدید به شرح زیر خواهد بود؛ نرخ صبحانه ۳ هزار تومان، نرخ شام ۴ هزار تومان و نرخ ناهار ۶ هزار تومان. وی همچینین درباره وام تغذیه دانشجویی اعلام کرد که بند ت ماده ۶۵ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور، ۶ سال است که اجرا نشده است اگر اجرایی می‌شد، خیلی از دغدغه‌های دانشگاه‌ها درباره تغذیه رفع شده بود، امیدواریم از امسال یا سال آینده این بند اجرا شود. می‌توانیم بگوییم که مبلغی از این هزینه تغذیه را به عنوان وام در اختیار دانشجویان قرار دهیم. 

افزایش ۲۵ درصدی نرخ اجاره بهای خوابگاه‌های دانشجویی نسبت به سال قبل هم دیگر خبر هفته گذشته بود که رئیس صندوق رفاه دانشجویان اعلام کرد: بیشترین نرخ اجاره بها ۱۳۰ هزار تومان بود که در سال تحصیلی جدید به ۱۶۳ هزار تومان افزایش یافت و کمترین آن نیز ۶۷ هزار تومان است که نسبت به سال تحصیلی قبل ۲۵ درصد افزایش یافته که مبالغ اعلام شده ماهانه است.

واریز ۵۰ درصد بودجه تعمیر و تجهیز دانشگاه‌ها تا پایان هفته گذشته

علی خطیبی معاون مالی و اداری وزارت علوم از وازیر ۵۰ درصد از بودجه تعمیر و تجهیز دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تا پایان هفته گذشته خبر داده و تشریح کرد که ۳۵۰ میلیارد تومان بودجه تعمیر و تجهیز تا پایان هفته جاری به حساب دانشگاه‌ها واریز می‌شود. همچنین ۱۷۰ میلیارد تومان از بودجه این بخش آخر مرداد به حساب دانشگاه‌ها واریز شده است و بر این اساس ۵۰ درصد از بودجه تعمیر و تجهیز تحقق پیدا کرده است.

وزیر علوم بر پذیرش دانشجوی شهریه‌ای تاکید کرد

محمد علی زلفی گل وزیر علوم از روسای دانشگاه‌ها درخواست کرد که برای تأمین هزینه دانشگاه بخشی از پذیرش‌های دانشجویی خود را به سمت خودگردان یا هزینه پرداز سوق دهند تا بتوانند برخی از برنامه‌های خود را به پیش ببرند. زلفی گل همچنین روسای دانشگاه‌ها را تشویق به استفاده از ظرفیت خیرین کرد.

مصوبه نقل و انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی رای نیاورد

مصوبه جدید تسهیلات فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها که به پیشنهاد وزرای علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی تهیه و به ستاد نقشه جامع علمی کشور ارائه شده بود. ستاد نیز با کلیات آن موافقت کرده بود و از همین رو در دستور کار صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته بود؛ اما پس از طرح در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رأی نیاورد.

در این مصوبه پیشنهاد شده بود، فرزندان اعضای هیئت علمی که ۹۰ درصد نمره آخرین فرد قبولی در دانشگاه را مازاد بر ظرفیت پذیرش هر کد رشته کسب کنند به جای ترم دوم از ترم اول منتقل شوند.

گلایه رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای از دیده نشدن هزینه حق التدریس در بودجه سال ۱۴۰۱ 

عرفان خسرویان رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای ضمن گلایه از دیده نشده هزینه حق التدریس در مجموع بودجه دانشگاه، ابراز امیدواری کرد که در بودجه سال ۱۴۰۱ هزینه نیروهای حق التدریس در محل سایر فصول دانشگاه دیده شود. وی خاطرنشان کرد که حقوق حق التدریس‌های این دانشگاه حدود ۹۰ میلیارد تومان بود که در دو قسط پرداخت شد. هیچ دانشگاهی با این رقم در حوزه حق التدریس مواجه نیست، البته رقم هزینه تدریس نیروهای حق التدریس  پایین است ولی مجموع آن در دانشگاه رقم درشتی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1153121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =