قرص لاغری یا بلیط یک طرفه به دیار باقی / داروهایی با ترکیبات شیشه که سر از فروشگاه‌های آنلاین در می‌آورند

داروهای لاغری در حالی در سایت‌های مختلف تحت عنوان صد در صد گیاهی فروخته می‌شوند که متخصصان عوارض خطرناکی برای آن‌ها ذکر کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، آرزوی اندامی متناسب داشتن این روزها بسیاری را در دام سودجویان انداخته است؛ کافی است کلید واژه لاغری، قرص لاغری، کاهش وزن سریع و بدون دردسر و موارد این چنین را جست و جو کنید تا با انبوه آگهی‌ها از قرص‌های لاغری که ادعا می‌کنند گیاهی و صد در صد اصل هستند، مواجه شوید.

بیشتر بخوانید

کمبودهای دارویی کشور ناشی از اشکال در قیمت‌گذاری است

یکی از این قرص‌ها که این روزها شاهد فروشش در فروشگاه‌های آنلاین و فضای مجازی هستیم، ریداکتیل است. این دارو در حالی در سایت‌های مختلف تحت عنوان پرفروش‌ترین داروی لاغری فروخته می‌شود که متخصصان عوارض خطرناکی برای آن ذکر کرده‌اند.

عوارض شدید و جبران ناپذیر قرص‌های لاغری

پریسا کشانی؛ متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص عوارض این دارو گفت: این دارو سال‌ها پیش تحت عنوان کاهش دهنده اشتها فروخته می‌شد و اثربخشی خوبی داشت اما در سال ۲۰۱۰ این دارو با وجود تاثیرگذاری خوب از بازارهای جهانی حذف شد. دلیل جمع شدن این دارو از بازار عوارض قلبی، فشار خون بالا و در مواردی سکته مغزی آن بود. این درحالی است که در سال‌های اخیر شاهد فروش این دارو در فضای مجازی هستیم.

او افزود: اگر داروهایی که در فضای مجازی با عنوان اصل فروخته می‌شوند، واقعا اصل باشند، باید شاهد فروش آن‌ها در داروخانه‌ها باشیم درصورتی که داروخانه‌ها مجاز به فروش این دارو نیستند.

این متخصص تغذیه از خطراتی که قرص‌های لاغری برای افراد دارند، توضیح داد: هیچ داروی معجزه‌گری وجود ندارد که بتواند بلندمدت وزن شما را افزایش یا کاهش دهد. آنچه باعث کاهش وزن می‌شود، تغییر سبک زندگی و رعایت رژیم غذایی مناسب است. برخی داروها وجود دارند که به صورت مجاز تجویز می‌شوند و ممکن است در کاهش جذب چربی موثر باشند اما این موارد توسط متخصص تجویز می‌شوند. هر دارویی که ما استفاده می‌کنیم باید زیر نظر متخصص باشد و به این نکته توجه کنیم که هیچ دارویی قرار نیست معجزه کند. علاوه بر این داروهای دیگری هم در فضای مجازی فروخته می‌شود که ماده اولیه آن شیشه است و تحت عنوان صد در صد گیاهی فروخته می‌شوند.

قرص‌های لاغری مجوز می‌گیرند؟

سایت‌هایی که این دارو را می‌فروشند، ادعا می‌کنند که محصول آن‌ها ساخت شرکتی آلمانی است و حتی شماره استاندارد و هولوگرام هم دارد. فاطمی؛ نائب رئیس انجمن داروسازان در پاسخ به این سوال که آیا ریداکتیل از سازمان غذا و دارو مجوز دارد یا خیر به ایسکانیوز گفت:  این دارو در فهرست رسمی داروهای ایران قرار ندارد و سازمان غذا و دارو هم به آن مجوز نداده است. این دارو در مقطعی در خارج از ایران مجوز گرفت اما بعد به دلیل عوارض شدید آن جمع‌آوری شد. این دارو هیچ گاه وارد لیست رسمی دارویی کشور نشده و هرکس که اقدام به فروش یا تبلیغ این دارو کند، متخلف بوده و مرتکب جرم شده است.

او توضیح داد: هیچ قرص لاغری رسمی وجود ندارد و فراورده‌هایی تحت این عنوان از سازمان غذا و دارو مجوز نمی‌گیرند. بیشتر قرص‌های لاغری که در فضای مجازی فروخته می‌شوند، مشتقات آمفتامین هستند که با ترکیبات ماده مخدر شیشه یکی است. این دست قرص‌ها نه تنها از سازمان غذا و داروی ایران بلکه از سازمان غذا و داروی آمریکا هم مجوز نمی‌گیرند. این داروها اشتها را کور می‌کنند اما عوارض بسیار زیادی برای دستگاه عصبی مرکزی دارند.

به گزارش ایسکانیوز، بر اساس قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی فروش هرگونه محصولات دارویی و اقلام غیرمجاز در فضای‌ مجازی ممنوع است و لذا جهت جلوگیری از لطمه به سلامت جسم و روان، شهروندان از خرید هرگونه دارو در فضای مجازی به جد خودداری کرده و جهت خریداری هرگونه دارو و مواد بهداشتی به داروخانه‌ها و مراکز دارای مجوز قانونی و رسمی مراجعه کنند. علاوه بر این نهادهای نظارتی هم موظف هستند که اجازه ندهند دارویی با این سطح از عوارض به راحتی در کشور فروخته شود و حتی فروشگاه‌هایی با قرار دادن تنها تصویر نماد اعتماد الکترونیک اقدام به فروش آنلاین و ارسال داروهای غیرمجاز کنند و به راحتی مردم را با تبلیغاتشان فریب دهند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1153286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =