سردرگمی دانشجویان بین‌المللی اوکراین به دلیل محدودیت‌های خروج از کشور

محدودیت‌های خروج از کشور در اوکراین سبب سردرگمی دانشجویان بین‌الملل این کشور شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، صدها دانشجوی بین‌الملل اوکراینی به محدودیت ایجاد شده از سوی دولت برای خروج از کشور اعتراض دارند؛ این در حالی است که از لحاظ قانونی، دانشجویان بین‌الملل می‌توانند اوکراین را ترک کنند.  ارائه مدارک دانشجویی جعلی از سوی برخی افراد، سبب ایجاد حساسیت و سختگیری دولت شده است. به طوری که مقامات این کشور، مانع خروج از کشور دانشجویی می‌شوند که پس از شروع جنگ در دانشگاه‌های خارجی ثبت‌نام کرده‌اند.

این موضوع سبب سردرگمی دانشجویان در مرزهای اوکراین شده است. این افراد نگرانند که اگر شرایط خروج‌شان از کشور فراهم نشود، نمی‌توانند مراحل ثبت‌نام خود را کامل کنند و در نتیجه از تحصیل بازمی‌مانند. 

 این دانشجویان مدعی‌اند که با وجود داشتن همه مدارک لازم و همچنین گواهی خروج از وزارت دفاع اوکراین، نمی‌توانند از کشور خارج شوند. بر اساس قوانین اوکراین، شهروندان مرد بین ۱۸ تا ۶۰ اجازه خروج از کشور را ندارند، چون کشور در حال جنگ بوده و نیازمند بسیج همگانی برای فعالیت‌های نظامی است. البته دانشجویان از این قانون مستثنی هستند و می‌توانند برای ادامه تحصیل، کشور را ترک کنند. 

بی‌اطمینانی به اسناد ارائه شده از سوی افراد و شفاف نبودن نحوه رسیدگی مقامات مرزی اوکراین به درخواست‌ها، به مطالبه‌ای عمومی برای پیشگیری از خروج از کشور تبدیل شده است. این مشکل به دلیل شروع سال تحصیلی و نگرانی دانشجویان برای از دست دادن بورسیه‌های تحصیلی‌ یا اخراج از دانشگاه به دلیل غیبت در کلاس‌ها، فوریت پیدا کرده است.

کارشناسان معتقدند بسته ماندن مرزها ممکن است به خروج غیرقانونی دانشجویان منجر شود. همچنین می‌تواند به فرار مغزها بیانجامد. به این معنا که دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از اوکراین، حتی برای دیدار خانواده و دوستان خود هم به کشور بازنگردند. در نهایت، محروم شدن دانشجویان بین‌المللی اوکراینی از تحصیل، کشور را در خطر از دست دادن نسلی قرار می‌دهد که برای بازسازی اوکراین پس از جنگ بسیار مهم است.

اتحادیه دانشجویان اروپایی برای حمایت از دانشجویان بین‌المللی اوکراین بیانیه صادر کرد

اتحادیه دانشجویان اروپا و انجمن دانشجویان اوکراین بیانیه مشترکی صادر کرده‌اند که مورد حمایت بیش از ۱۰ سازمان دانشجویی قرار گرفته است. در این بیانیه آمده است که دولت اوکراین باید به قول خود وفادار باشد و مسیر روشنی را برای دانشجویان بین‌المللی اوکراینی مشخص کند تا بتوانند به محل تحصیل خود بازگردند.

موسسات آموزش عالی هم موظف‌اند که به صورت انفرادی با این دانشجویان تماس بگیرند و وضعیت‌ آن‌ها را ارزیابی کنند. دانشگاه‌ها باید به دانشجویان اطمینان دهند که از نظر تحصیلی با مشکلی مواجه نخواهند شد. حتی راه‌حل‌هایی موقتی برای دسترسی به تحصیل پیدا کنند. یکی دیگر از اقدامات دانشگاه‌ها هم تایید ثبت‌نام دانشجویان اوکراینی از طریق تماس با وزارت اوکراین است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1153291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =