قیمت‌های نجومی برای نصب انشعاب فاضلاب در تهران

درحالی که سالهاست حفاری و نصب انشعابات فاضلاب در اقصی نقاط کلانشهر تهران در حال انجام است؛ هنوز این پروسه، از ضعف اطلاع‌رسانی رنج برده و مردم با مشکلاتی در این زمینه دست‌به‌گریبان هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، در اقصی نقاط کلانشهر تهران، سالهاست که شاهد حفاری کوچه‌ها و خیابان‌ها برای لوله‌کشی فاضلاب و اتصال واحدهای مسکونی به شبکه جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب هستیم.

احداث و تکمیل شبکه فاضلاب تهران، به‌لحاظ مدیریت بهینه منابع آبی و همچنین مسائل بهداشتی و زیست‌محیطی یکی از مهمترین پروژه‌های زیرساختی پایتخت محسوب می‌شود.

این زیرسازی مهم پایتخت با چالش‌ها و مشکلاتی نیز برای مردم همراه است. عدم اطلاع‌رسانی کافی در خصوص جزئیات اتصال منازل به شبکه فاضلاب و فعالیت بی‌ضابطه و بدون نظارت شرکت‌های پیمانکاری خصوصی از مشکلات اصلی این طرح برای مردم است.

زمانی که لوله‌های جمع‌آوری فاضلاب تا جلوی منازل مردم در کوچه‌ها کشیده می‌شود و با احداث و تکمیل شبکه و ایجاد ظرفیت در دریافت فاضلاب، امکان اتصال منازل در منطقه‌ای به شبکه فراهم می‌شود، شرکت‌های پیمانکاری خصوصی با مراجعه به درب منازل مردم، از امکان اتصال آنها به شبکه خبر می‌دهند و خواستار اجازه مالکان برای شروع عملیات حفاری می‌شوند.

* مردم شرکت‌های پیمانکار را با مأموران آب و فاضلاب اشتباه می‌گیرند

در این بین، مردمی که اغلب به دلیل عدم اطلاع‌رسانی کافی از سوی نهادهای متولی، شرکت‌های خصوصی را با مأموران اداره آب و فاضلاب اشتباه می‌گیرند، بدون کسب اطلاع از مراجع ذیربط و بدون آگاهی از آنچه در حال وقوع است، به اطلاعات ارائه شده از سوی نمایندگان شرکت پیمانکار اعتماد کرده و بدون عقد قرارداد، هر هزینه‌ای که از سوی این‌گونه شرکت‌ها اعلام می‌شود را پرداخت می‌کنند.

گزارش‌های مردمی از اقصی نقاط تهران حاکی از این است که برخی از این شرکت‌های پیمانکار، ارقامی غیرواقعی و بسیار بیش از آنچه باید را در ابتدا به مالکان واحدهای مسکونی اعلام می‌کنند و اگر با مقاومت و چانه‌زنی مالکان مواجه نشوند، بعضا تا چند برابر هزینه واقعی را بابت حفاری و لوله‌گذاری از آنها دریافت می‌کنند.

این شرکت‌ های پیمانکار هیچ ارتباطی با مجموعه شرکت فاضلاب تهران و یا نواحی آب و فاضلاب استان تهران ندارند و در عمل هیچ نظارتی بر ارائه خدمات آنها و هزینه‌هایی که به مردم اعلام می‌کنند نیست.

مسعود رضا ثامنی، معاون مهندسی و توسعه شرکت فاضلاب تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در این خصوص گفت: بر اساس قوانین موجود، عملیات لوله‌گذاری در سطح معابر عمومی در تعهد شرکت‌های آب و فاضلاب در سراسر کشور است؛ در بحث نصب انشعابات فاضلاب به این صورت تعیین شده که پس از تکمیل شبکه‌های اصلی و زمانی که به‌لحاظ ظرفیت‌پذیری تصفیه خانه شرایط محیا شد، عملیات نصب انشعاب آغاز می‌شود.

وی افزود: با استفاده از لوله‌هایی با سایزهای 110، 125 و 160 میلیمتر از خطوط داخل معابر تا نصب سیفون مشترک، عملیات اجرایی انجام می‌شود و از محل سیفون تا داخل ملک، عملیات لوله‌گذاری بر عمده مالکان است و ما اجازه ورود به منازل مشترکان را نداریم.

ثامنی با بیان اینکه "معمولا سیفون‌ها با توجه به وضعیت ساختمان‌ها و بررسی‌های میدانی که انجام می‌شود در فاصله نیم متری دیوار نصب می‌شود"، گفت: مشترکان محترم می‌توانند در داخل ملک، به هر طریقی که خودشان صلاح می‌دانند، نصب انشعاب کنند.

وی ادامه داد: از لحاظ قانونی عملیات نظارت بر نصب انشعاب داخل منازل همچون دیگر تأسیسات داخل منازل، برعهده سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان است و در بخش آب و فاضلاب، مهندسان مکانیک اجازه قانونی برای نظارت دارند.

شرکت‌های آب و فاضلاب از لحاظ قانونی اجازه ورود به مباحث لوله‌گذاری داخل منازل را ندارند

معاون مهندسی و توسعه شرکت فاضلاب تهران با بیان اینکه "در بخش لوله‌گذاری داخل منازل، مجموعه‌های آب و فاضلاب رسما اجازه دخالت ندارند"، تصریح کرد: مشترکان می‌توانند به هر شرکت تأسیساتی مراجعه کرده و با هزینه خودشان، داخل ملک را با شرایط خاص خودش، به شبکه فاضلاب شهری متصل شوند.

وی افزود: شرکت‌های آب و فاضلاب و شرکت فاضلاب تهران، از لحاظ قانونی اجازه ورود به مباحث لوله‌گذاری داخل منازل را ندارند، با این وجود، هم در زمینه اصلاع‌رسانی اقدام خواهیم کرد و هم به صورت نامحسوس به قراردادهایی که منعقد می‌شود برای کسانی که مراجعه می‌کنند برای نصب انشعاب، نظارت داریم، به‌گونه‌ای که اگر مشترکینی با مراجعه به شرکت‌های آب و فاضلاب، در خصوص تخلفات احتمالی که صورت گرفته به واحدهای روابط عمومی یا حراست اطلاع رسانی کنند، برای رسیدگی به تخلفات ورود می کنیم اما به لحاظ قانونی تکلیفی در زمینه نظارت بر لوله‌کشی داخل منازل نداریم.

* اگر از سوی مشترک شکایت شود ورود می‌کنیم

ثامنی در پاسخ به اینکه "اگر پیمانکاری هزینه‌های مازاد و غیرواقعی برای لوله‌کشی داخل منازل به منظور نصب انشعاب فاضلاب مشترک دریافت کند، آیا شرکت‌های آب و فاضلاب ورود می‌کنند؟"، گفت: اگر شکایتی از سوی مشترک به شرکت‌های آب و فاضلاب صورت گیرد، آن شکایت را بررسی می کنیم و اگر شرکت پیمانکار، هزینه های غیرواقعی دریافت کرده باشد با آن شرکت برخورد می شود اما به لحاظ قانونی، مسئولیتی در زمینه نظارت بر فعالیت شرکت های خصوصی که داخل منازل را لوله گذاری می‌کنند نداریم و مسئولیت این نظارت با نظام مهندسی ساختمان در استان است.

3 نقطه ضعف بزرگ در مسیر نصب انشعاب فاضلاب

1. عدم اطلاع‌رسانی در خصوص زمان حفاری معابر برای لوله‌کشی فاضلاب که مشکلاتی در زمینه تردد به‌ویژه با وسایل نقلیه برای مردم به وجود می‌آورد

2. عدم نظارت بر فعالیت شرکت‌های خصوصی و عدم اطلاع رسانی برای افزایش آگاهی مردم، به‌گونه‌ای که برخی شرکت‌های پیمانکار با سوءاستفاده از این فضای مبهم، خود را نماینده آبفا و یا طرف قرارداد شرکت‌های آب و فاضلاب معرفی کرده و مشترک را مجاب به همکاری صرفا با شرکت خود می‌کنند.

3. هیچ مرجع رسمی برای قیمت‌گذاری خدمات نصب انشعاب در داخل منازل برای مراجعه و استعلام گیری مردم وجود ندارد و شرکـت‌های خصوصی نیز با سوءاستفاده از این نبود مرجع رسمی، ارقامی اغلب بالاتر از هزینه‌های واقعی از مردم دریافت می‌کنند.

نکات ضروری برای اطلاع مردم/ راهکار چیست؟

1. شرکت فاضلاب یا شرکت‌های آب و فاضلاب در مناطق مختلف، زمان حفاری در خیابان ها و کوچه‌ها را از قبل با نصب بنر و اطلاع‌رسانی منزل به منزل، به اطلاع مردم برسانند؛ همچنین نیاز است تا اطلاعات مشترکان در خصوص جزئیات نصب انشعاب با روش‌های مختلف اطلاع رسانی، افزایش یابد.

2. مردم ضرورتی برای دادن کار به شرکت‌هایی که در زمان حفاری کوچه‌ها به درب منازل جهت نصب انشعاب مراجعه می‌کنند نداشته و می‌توانند با هر شرکت تأسیساتی در این زمینه عقد قرارداد کنند.

3. شرکت‌های مراجعه کننده به درب منازل برای لوله‌کشی داخل ملک به‌منظور نصب انشعاب، نماینده و یا دارای مجوز از شرکت‌های آب و فاضلاب نیستند و عقد قرارداد با این شرکت‌ها و دریافت پیش فاکتور جهت استعلام پیش از امضای قرارداد، ضروری است؛ چرا که هر نوع ادعای بعدی در خصوص کیفیت انجام کار و یا هزینه دریافتی، در صورتی که مشترک قراردادی نداشته باشد، قابل پیگیری نیست.

4. شرکت‌های خصوصی فعال در زمینه لوله‌کشی و نصب انشعابات فاضلاب شهر تهران، ذیل مجموعه اتاق اصناف تهران و اتحادیه تأسیسات مکانیکی ساختمان تهران هستند و مشترکان می‌توانند با دریافت پیش فاکتور از این شرکت‌ها که با نام و شماره مجوز آنها مهر شده باشد، نسبت به صلاحیت و قیمت های ارائه شده، استعلام بگیرند.

کد خبر: 1153324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کاربرجدید IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
      0 0
      غارتگری شرکت آب و فاظلاب در زمینه فاظلاب شهری تهران: هزینه ایجاد زیرساخت فاظلاب از جیب مردم گرفته می شود و برای دفع فاظلاب نیزباید هر ماه تقریباً به اندازه پول آب باید پول دفع فاظلاب پرداخت کنند؟؟؟