پیشگیری از مهاجرت نخبگان با رونق تولید و ارتباط دانشگاه با صنعت

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری معتقد است که رونق تولید و ارتباط دانشگاه با صنعت می‌تواند از مهاجرت نخبگان جلوگیری کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمد علی زلفی گل وزیر علوم با حضور در برنامه سیما اظهار کرد: ئیس جمهور در مراسم افتتاحیه اجلاس سه روزه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری سه تکلیف برای وزارت علوم مشخص کرد که شامل «افزایش بهره‌وری در دانشگاه‌ها»، «افزایش بهره وری در دستگاه‌های اجرایی» و «مهارت محور کردن آموزش‌های دانشگاهی» بود و البته رئیس‌جمهور از دانشگاه‌ها خواست به عنوان اتاق فکر دولت، برای حل مشکلات مهم کشور راهکار ارائه کنند. 

وی مهمترین دستاورد این اجلاس، را ایجاد آمادگی برای حضور پرشور و نشاط دانشجویان به صورت حضوری در کلاس‌های درس، تأمین نیازهای خوابگاهی، تغذیه، رفاه و ورزش دانشجویان دانست و گفت: باید رؤسای دانشگاه‌ها تمهیدات لازم را برای برگزاری آموزش حضوری بیاندیشند و آماده‌سازی‌های لازم را انجام دهند.

وزیر علوم اظهار کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا به مدت دو سال، برخی از خوابگاه‌های خودگردان که در خدمت دانشگاه‌ها و صندوق رفاه دانشجویان بودند، تغییر کاربری دادند که با دانشگاه‌ها وارد مذاکره شدیم تا مجدداً بتوانیم خوابگاه‌ها را بازآرایی کنیم و از بخش خصوصی هم برای خوابگاه‌های خودگردان استفاده کنیم.

زلفی گل در ادامه گفت: طی یک سال گذشته تلاش کردیم خوابگاه‌های در حال احداث را تکمیل و تجهیز کنیم. با وجود اینکه، بعضی از دانشگاه‌ها، در دفترچه کنکور سراسری اعلام می‌کنند که ما محدودیت خوابگاه داریم، ولی ما از رؤسای دانشگاه‌ها خواهش کردیم که نهایت تلاش‌شان را کنند تا در حد مقدور، امکانات رفاهی، خوابگاهی، ورزشی، مشاوره و امکاناتی که لازم است به دانشجویان ارائه شود.

وزیر علوم گفت: در این نشست سه روزه، مسائل همه حوزه های اجرایی آموزش عالی با حضور معاون وزیر علوم در حوزه مرتبط و در گروه‌های تخصصی بررسی و در خصوص راهکارهای حل مسائل تبادل نظر شد. 

وی گفت: حل برخی مسائل نیاز به همکاری فرابخشی دارد و مقرر شد با همکاری دستگاه‌های اجرایی مختلف مانند سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و  امور استخدامی شرایط خوبی برای آغاز سال تحصیلی مهیا کنیم.

برنامه وزارت علوم برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی 

وی درباره خوابگاه برای دانشجویان متأهل گفت: طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ۱۰ درصد از اعتبارات تملک دارایی‌ها و ۱۰ درصد از درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها باید صرف احداث و تجهیز خوابگاه‌های متأهلی شود، طبیعی است که این میزان کفایت نمی‌کند، ولی ما تلاش کردیم که از ظرفیت مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان‌ها برای آموزش عالی در این بخش هم بهره‌مند شویم، همچنین سازمان برنامه و بودجه هم می‌تواند از طریق دادن مجوز کمیسیون ماده ۲۳ به ساخت خوابگاه‌های متأهلی و تجهیز آن‌ها کمک کند تا با سرعت بیشتری پیش برویم، البته به کمک خیرین برای ساخت خوابگاه‌ها اعم از مجردی و متأهلی هم نیازمندیم.

زلفی گل درباره ساز و کار ورود خیرین به عرصه ساخت خوابگاه نیز گفت: ما در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ستاد خیرین داریم، اما تعداد خیرینی که بتوانند به طور کامل هزینه یک خوابگاه را پرداخت کنند، محدود است، بنابراین برنامه‌ریزی می‌کنیم تا از افرادی بهره‌مند شویم که بتوانند هزینه حتی یک تخت خوابگاه را پرداخت کنند و از سوی دیگر صنایع خصوصی و دولتی نیز می‌توانند مالیات خود را در راستای توسعه علم و فناوری و خدمات در دانشگاه‌ها مانند ساخت خوابگاه، هزینه کنند.

نتایج آزمون سراسری هفته آخر شهریور اعلام می‌شود

زلفی گل درباره زمان اعلام نتایج کنکور سراسری نیز گفت: ما منتظر دریافت سوابق تحصیلی از آموزش و پرورش هستیم، ضمن اینکه بعضی از رشته‌ها مصاحبه و آزمون عملی دارد که نتایجشان باید به سازمان سنجش اعلام شود، و به محض دریافت این اطلاعات، نتایج کنکور اعلام می‌شود، پیش بینی ما این است که هفته آخر شهریور، نتایج کنکور سراسری اعلام می‌شود.

وزیر علوم درباره اعلام زمان نتایج کنکور کارشناسی ارشد و دکتری نیز گفت: این نتایج اعلام شده اند، اما در بخش استعدادهای درخشان، دانشگاه‌ها به صورت مستقل پذیرش و ثبت نام می‌کنند و بعد از پذیرش اسامی را به سازمان سنجش اعلام می‌کنند.

آزمون سراسری ۱۴۰۲ به شیوه جدید برگزار می‌شود  

زلفی گل درباره شرایط برگزاری آزمون سراسری سال آتی نیز گفت: طبق مصوبات قانونی شورای عالی انقلاب فرهنگی کنکور در دو نوبت دی و تیر برگزار خواهد شد. در شورای سنجش هم ضرایب امتحانی برای سوابق تحصیلی، دروس عمومی، دروس اختصاصی، برای رشته‌های مختلف مصوب شد که بخش اندکی از آن مانده که در رایزنی با آموزش و پرورش در حال نهایی شدن است که به محض تکمیل شدن آن، ضرایب کنکور هم اعلام می‌شود.

وزیر علوم درباره حذف کنکور در شرایط فعلی گفت: بهترین حالت این است که به دلیل دغدغه، استرس و اضطراب داوطلبان کنکور وجود نداشته باشد، اما در شرایط فعلی که تعدادی از رشته‌ها پرطرفدارند، راهی جز برگزاری کنکور نیست. حدود ۱۵ درصد از رشته‌ها پرطرفدارهستند. به عنوان مثال رشته پزشکی در یک دانشگاه خاص صد یا ۵۰ نفر ظرفیت دارد، در حالی که چندهزار نفر متقاضی دارد و چند هزار نفر هم معدلشان ۲۰ یا شبیه به هم است و راهی جز برگزاری کنکور نیست.

زلفی گل درباره دستور کار وزارت علوم برای تحقق عدالت آموزشی نیز گفت: یک از اولویت‌های نظام جمهوری اسلامی، عدالت آموزشی است تا مسئولین مربوطه برنامه‌ریزی کنند که همه افراد علاقمند به تحصیل، بتوانند از آموزش عالی بهره‌مند شوند که به این منظور دانشگاه‌های علمی و کاربردی، فنی و حرفه‌ای و پیام نور که به صورت غیر حضوری است، تاسیس شده‌اند.

برنامه وزارت علوم برای نگهداشت نخبگان 

وزیر علوم درباره افزایش مهاجرت نخبگان گفت: دو عامل اصلی مهاجرت نخبگان، نداشتن آینده شغلی و نبود نخبگان در جای مناسب و اثربخش است؛ که رونق تولید و ارتباط دانشگاه با صنعت می‌تواند از این مهاجرت جلوگیری کند. همچنین به طور متوسط هر ماه یک جلسه با رئیس جمهور برگزار می‌شود و مصوبات خوبی دارد. یکی از این مصوبات ارائه راهکارهای نگه داشت نخبگان و مهاجرت معکوس نخبگان و جذب دانشجویان پس از دوره پسا دکتری به عنوان هیئت علمی و پذیرش پژوهشگران مستقل بود. راه اندازی شبکه ملی آزمایشگاه‌های مرجع کشور هم در راستای همین بهره وری است که پژوهشگران و دانشجویان ارشد و دکتری بتوانند برای آزمایشات خود در کمترین زمان از تجهیزات بهره‌مند شوند. تاسیس صندوق علوم، تحقیقات و فناوری با مجوز رئیس جمهور نیز یکی دیگر از این راهکارهاست تا بخشی از هزینه پژوهشی شرکت‌های دولتی به این صندوق واریز شود تا برای اهداف مختلف استفاده شود.

شورای عالی عتف با حضور رئیس جمهور تشکیل شد

وزیر علوم با اشاره به توجه ویژه به پژوهش و موضوع اشتغال دانش‌بنیان در دولت سیزدهم افزود: رئیس‌جمهور از ابتدای دولت هر ماه تقریبا یک جلسه را به حوزه آموزش عالی اختصاص داده‌ و جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری بعد از ۱۱ سال با حضور رئیس‌ جمهور مرداد گذشته برگزار شد. 

زلفی گل گفت: تصویب جذب محققان پسا دکتری و طرح پژوهشگر مستقل از جمله مصوبات مهم شورای عالی عتف بود که تحرک زیادی در جامعه پژوهشی کشور ایجاد خواهد کرد و برکات زیادی خواهد داشت. 

وی گفت: هنوز جایگاه شورای عالی عتف را جدی نگرفتیم، در حالیکه باید بودجه های پژوهشی کل کشور در این شورا تصویب شود، اکنون اینطور نیست و در سازمان برنامه و بودجه تصویب می‌شود. شورا هم باید برای برنامه‌های پژوهشی برنامه‌ریزی کرده و هم بودجه‌ها را اختصاص دهد. 

وزیر علوم افزود: بنابراین شورای عالی عتف باید نقش کلیدی خود را در این حوزه ایفا کند؛ و  تاسیس صندوق علوم، تحقیقات و فناوری در  دولت سیزدهم در راستای توسعه تحقیقات نیازمحور جامعه از اقداماتی بود که در راستای ایفای موثر نقش این شورا صورت گرفت. . 

وی تاکید کرد: این طرح ها هم به کاهش مهاجرات نخبگان و پژوهشگران کمک می کند. همچنین مجوز تاسیس صندوق عالی علوم تحقیقات و فناوری با دستور رئیس جمهوری اعطا شد و این صندوق در قانون ۱۴۰۱ هم آمده و بخشی از هزینه شرکت های دولتی به ان واریز می شود.

وی افزود: باید تمهیداتی را برای تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت بیاندیشیم که دانشجویان تحصیلات تکمیلی از این طریق درآمد داشته باشند. برای نمونه سامانه «نظام ایده‌ها و نیازها مخفف نان» را تدوین کردیم تا این ارتباط هدفمند را بین صنعت و دانشگاه تقویت کنیم. برخی دانشگاه ها هم ابتکارات خوبی داشته اند؛ مثلا دانشگاه های یزد و هرمزگان برخی دانشجویان دانشگاه‌ها را از طریق صنعت بورسیه کرده‌اند.

وزیر علوم با اشاره به شعار سال مبنی بر «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال ‌آفرین» اظهار کرد: دولت توجه ویژه به اقتصاد دانش بنیان و شعار سال دارد. همه وزارتخانه‌ها آیین‌نامه‌ای را در این زمینه و برای انجام وظایف خود در این راستا مصوب کرده و به کمیسیون علم و فناوری و هوشمند سازی هیات دولت ارجاع دادند که بعد از بررسی در صحن علنی دولت مطرح و تصویب شد. که اخیرا آیین نامه  این قانون در حوزه وزارت علوم به این وزارت ابلاغ شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1153370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =