بودجه نشریات متناسب با گرانی کاغذ نیست/ حذف اجباری اخبار برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها

مدیر مسئول نشریه «حیات» دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با تاکید بر اینکه بین افزایش قیمت کاغذ و هزینه‌های مرتبط با چاپ و بودجه نشریات دانشجویی باید تناسب وجود داشته باشد، گفت: معاونان فرهنگی در جلسات مختلف با فعالان نشریات می‌پذیرند که قیمت کاغذ گران شده؛ اما در واقعیت بودجه را افزایش نمی‌دهند. 

رضا کلیوند در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره وابستگی نشریات دانشجویی به نهاد یا تشکل‌های خاص اظهار کرد: وابسته بودن و تاثیر پذیری بیش از حد نشریات از تشکل‌های دانشجویی مثلا بسیج دانشجویی، باعث می‌شود تا آنها نتوانند به درستی سیاست‌ها یا رسالت خود را انجام دهند؛ به همین منظور فعالیت‌های آنها بیشتر ناظر بر رویکرد آن مجموعه خواهد بود.

وی با انتقاد از اطلاع نداشتن فعالان حوزه نشریات از مشکلات و چالش‌های  موجود در جامعه بیان کرد: مخاطب اصلی و جامعه هدف نشریات، دانشجویان یا دانشگاهیان هستند، از سوی دیگر نیز فقط دانشجویان عضو تحریریه نشریات هستند. بنابراین ممکن است افرادی که در این حوزه فعالیت دارند و تولید محتوا می‌کنند، درک یا آگاهی مناسب یا کافی از مشکلات جامعه نداشته باشند. در نتیجه پس از مدت زمانی این نشریات به سمت فرمایشی شدن حرکت کرده و مخاطبان خود را از دست می‌دهند. به عنوان مثال اگر نشریه‌ای به موضوع روز یا معضل اجتماعی پرداخته، به صورت موردی و اتفاقی بوده و برنامه‌ بلند مدتی در این باره وجود نداشته است.

تمایل معاونت فرهنگی برای انتشار الکترونیک نشریات دانشجویی

مدیر مسئول نشریه «حیات» دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در پاسخ به این پرسش که عمده‌ترین چالش مدیران مسئول نشریات با معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها یا کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی چیست، گفت: یکی از رایج‌ترین مشکلات مربوط به تامین هزینه‌های مربوط به چاپ نشریه بوده که البته تقریبا در تمامی دانشگاه‌ها این معضل وجود دارد. 

وی با تاکید بر اینکه بین افزایش قیمت کاغذ و هزینه‌های مرتبط با چاپ و بودجه نشریات دانشجویی باید تناسب وجود داشته باشد، گفت: معاونان فرهنگی در جلسات مختلف با فعالان نشریات می‌پذیرند که قیمت کاغذ گران شده؛ اما در واقعیت بودجه را افزایش نمی‌دهند. 

کلیوند با تصریح بر اینکه نمی‌توان منکر مزایایی چاپ کاغذی نشریات شد، گفت: حتی دانشجویانی که اهل مطالعه هستند و از کتاب‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند نیز در برخی مواقع تمایل دارند که نشریه یا مجله را به صورت کاغذی مطالعه کنند. همچنین وقتی فردی نتیجه زحمات خود را به صورت مکتوب مشاهده می‌کند، باعث دلگرمی و انگیزه‌بخشی به آن فرد خواهد شد. 

این فعال دانشجویی ادامه داد: گاهی ما مجبور می‌شویم برای کاهش هزینه‌های چاپ و مصرف کمتر کاغذ، از حجم مطالب تحلیلی، مصاحبه‌ها و اخبار کم کنیم که این موضوع باعث ناقص شدن محتوا می‌شود. در نتیجه این موضوع علاوه بر اینکه عمق و ارزش محتوا را کاهش می‌دهد، منجر به کاهش تعداد مخاطبان می‌شود. 

وی یادآور شد: کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها باعث گسترش انتشار الکترونیکی نشریات شد و بنده مخالف چند رسانه‌ای شدن نیستم؛ اما معاونان فرهنگی نباید با کاهش بودجه، انتشار نشریات را به سمت الکترونیکی سوق دهند و چاپ کاغذی به دست فراموشی سپرده شود. 

کلیوند در پایان با اشاره به اینکه نشریات مستقل در دانشگاه‌های مورد بی‌مهری معاونان فرهنگی و سایر مسئولان دانشگاهی قرار می‌گیرند، خاطر نشان کرد: معاونان فرهنگی بیشتر تمایل دارند از نشریاتی حمایت کنند که وابسته به کانون‌های فرهنگی یا انجمن‌های علمی یا تشکل‌های دانشجویی هستند و به آنها بودجه بیشتری اختصاص می‌دهند. در نهایت این موضوع باعث می‌شود که کم کم  نشریات مستقل تمایل داشته باشند که ذیل یک تشکل و کانون فعالیت کرده و از رویکرد آنها را دنبال کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1153404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =