کاهش بار محتوایی نشریات ناشی از عدم توانایی دانشجویان در نوشتن است

مدیر مسئول نشریه دانشجویی بدون تعارف گفت: امروز عدم آشنایی کافی افراد با قلم و نگارش به مهم‌ترین چالش پیش روی نشریات تبدیل شده است.

شکیبا گرشاسبی مدیر مسئول نشریه دانشجویی بدون تعارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: عنوان بدون تعارف را انتخاب کردیم تا بتوانیم آزادانه و بدون هرگونه محدودیت و سانسور دغدغه‌های اجتماعی خود را بیان کنیم. این نشریه در ۳ شماره‌ای که تاکنون از آن  منتشر شده، با هدف آگاهی‌بخشی عمومی به مردم به مسائل اجتماعی مرتبط با خانواده پرداخته است که اصول نگهداری و تربیت کودک، نیازهای اجتماعی کودکان و نوجوانان، وظایف و مسئولیت‌های والدین در قبال آن‌ها از جمله آن‌ها است.

وی افزود: امروزه بعضی خانواده‌هایی را در جامعه مشاهده می‌کنیم که به جای فرزندآوری به نگهداری از حیوانات خانگی روی آورده‌اند و به این صورت در حال تبدیل یک ضد ارزش به ارزش در جامعه هستند. این درحالی است که تعداد زیادی از کودکان بی سرپرست در شیرخوارگاه‌ها و مراکز بهزیستی به گرمای خانواده و روابط عاطفی نیاز دارند و می‌توانند جای فرزند نداشته بعضی خانواده‌ها را پر کنند. 

گرشاسبی بیان کرد: محتوای مکتوب نشریه توسط اعضای تحریریه تهیه و تولید می‌شود و برای طراحی آن نیز از ظرفیت‌های دانشجویی استفاده می‌کنیم. بعضی هزینه‌های جاری نشریه را نیز از جیب خود پرداخت می‌کنیم و تاکنون فقط برای یک شماره از نشریه کمک‌هزینه مالی حدود ۴۰۰هزار تومانی از دانشگاه دریافت کرده‌ایم که آن هم مقدار معقولی نبود.

او ادامه داد: شورای نظارت بر نشریات واحد پیگیر فعالیت‌های دانشجویان است و در امور مختلف به ما کمک‌رسانی می‌کند اما انتخابات آن به صورت منظم برگزار نمی‌شود و ما حتی دو عضو دانشجویی آن را نمی‌شناسیم.

مدیر مسئول نشریه دانشجویی بدون تعارف گفت: در شرایطی که خیلی از دانشجویان هیچ‌گونه آشنایی با اصول نوشتن و تهیه نشریه ندارند و حتی مشکلاتی در رابطه با تایپ دارند، برگزاری دوره‌های آموزشی خبرنگاری، یادداشت‌نویسی، طراحی، فتوشاپ و ... علاوه‌بر آن‌که نقش سازنده‌ای در کیفی‌سازی نشریات بازی می‌کند، هزینه‌های گزافی که برخی برای طراحی و آماده‌سازی به طراحان بیرونی می‌دهند را نیز به شدت کاهش می‌دهد. امروز عدم آشنایی کافی افراد با قلم و نگارش به مهم‌ترین چالش پیش روی نشریات تبدیل شده است.

شکیبا گرشاسبی معتقد است که کاهش بار محتوایی نشریات نیز ناشی از عدم توانایی دانشجویان در نوشتن و تولید کلمه، جمله و یک اثر است. همین سبب شده تا فعالین نشریات به کپی‌کاری از اینترنت روی آورند.

وی در پایان تاکید کرد: بی‌مزیتی فعالیت در نشریات دانشگاهی برای دانشجویان رغبت آن‌ها را برای عضویت در نشریات و حتی سایر فعالیت‌های فرهنگی به‌شدت کاهش داده است که جا دارد مسئولین با برنامه‌ریزی دقیق نسبت به حل این مشکل اقدام کنند. 

انتهای خبر/

کد خبر: 1153480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =