اجرای موفق طرح دارویار در گرو تامین به موقع منابع مالی / مجلس خواستار کاهش پرداخت هزینه دارو از جیب مردم است

شهریاری گفت: در اجرای طرح دارویار شرکت‌های دارویی و داروخانه‌ها بابت پرداختی از بیمه نگرانی دارند و اگر سازمان برنامه و بودجه براساس مصوبه مجلس عمل کرده و به موقع منابع مالی را تامین کند، نگرانی‌ها رفع خواهد شد.

حسینعلی شهریاری؛ رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص روند اجرای طرح دارویار گفت: شرکت‌های دارویی و داروخانه‌ها بابت پرداختی از بیمه نگرانی دارند و اگر سازمان برنامه و بودجه براساس مصوبه مجلس عمل کرده و به موقع منابع مالی را برای سازمان‌های بیمه‌گر تامین کند، نگرانی‌ها رفع خواهد شد.

بیشتر بخوانید

قرص لاغری یا بلیط یک طرفه به دیار باقی / داروهایی با ترکیبات شیشه که سر از فروشگاه‌های آنلاین در می‌آورند

او افزود: تاکنون بیمه سلامت تمام مطالبات را پرداخت کرده و دانشگاه‌ها هم منابع مالی را که مربوط به شرکت‌های پخش بوده پرداخت کرده‌اند. تا امروز اتفاقات خوبی در راستای اجرای طرح دارویار رخ داده است اما ما هم در کمیسیون بهداشت این نگرانی را داریم که منابع به موقع تامین نشده و مشکلات شروع شوند. امیدواریم این اتفاق نیفتد زیرا رئیس جمهوری روی انجام این طرح تاکید دارند و مجلس هم معتقد است که کمبود دارو باید رفع شده و پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا نکند.

شهریاری عنوان کرد: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هم تمام تلاش خود را می‌کنند اما همه چیز به این بستگی دارد که سازمان برنامه و بودجه به موقع منابع مالی مورد نیاز را تامین کند. مجلس این منابع را پیش بینی و تصویب کرده است و خلا قانونی وجود ندارد.

او با اشاره به نقش دارویار درحل مشکل کمبود دارویی کشور ادامه داد: ما همیشه در مقطعی دچار کمبود در تامین برخی از اقلام دارویی بودیم که همچنان همان وضعیت پابرجاست  اما در کل کمبود دارویی کاهش پیدا کرده است. دارو به سلامت مردم بستگی دارد و بیماری در افراد منتظر نمی‌ماند که ما دارو وارد کنیم.

رئیس کمیسیون بهداشت توضیح داد: بانک مرکزی هم نقش مهمی دارد زیرا واردات برخی داروهای خارجی که مشابه داخلی ندارند و تامین مواد اولیه دارو از خارج از کشور، نیازمند ارز است و بانک مرکزی هم باید ارز مورد نیاز را به موقع تامین کند. ما در کمیسیون بهداشت و درمان مرتب این روند را رصد می‌کنیم.

او تاکید کرد:  تا امروز اتفاقات خوبی افتاده و داروخانه‌ها هم از برخی بیمه‌ها رضایت دارند، امیدواریم که همین روند ادامه پیدا کند و شاهد کاهش مشکلات در حوزه دارو باشیم.

به گزارش ایسکانیوز، طرح دارویار با هدف اصلاح سیاست‌های ارزی دارو مطرح شد تا یارانه دارو را به انتهای زنجیره تامین یعنی بیمه‌ها انتقال دهد. هدف از این طرح جلوگیری از قاچاق دارو، قیمت‌گذاری درست بدون افزایش پرداختی از جیب مردم و حل مشکل کمبود دارو عنوان شده است اما نگرانی‌هایی درخصوص روند اجرای آن وجود دارد و مهم‌ترین چالش پیش روی آن تامین منابع لازم در زمان مناسب توسط سازمان برنامه و بودجه است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1153488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =