توجه به ظرفیت‌های استانی برای توسعه رشته‌های کم متقاضی راهگشاست

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی از طریق دیدگاه استانی به رشته‌های کم متقاضی اهمیت بدهد. برای مثال اگر یک رشته تحصیلی در شرق استان سمنان کم متقاضی شده در صورت وجود متقاضی در غرب استان می‌تواند این رشته محل را در اختیار بگیرد.

مهدی منصوری، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز  درباره برنامه‌ها برای اشتغال دانشجویان جدیدالورود گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی طرح پویش طراحی شده تا دانشجویان بتوانند در رشته‌های مهارتی همراه با اشتغال به تحصیل بپردازند و این طرح برای صنعت و دانشجو فواید متعدد به دنبال دارد. برای مثال صنعت برای دانشجویان در هر مقطع تحصیلی نیروی مورد پسند خود را مطابق با نیاز در مجموعه پرورش می‌دهد. به عبارت دیگر دانشجو مطابق با نیاز صنعت تحت آموزش قرار گرفته و مشغول بکار می‌شود. از سوی دیگر بخشی از هزینه شهریه هم توسط واحدهای صنعتی به واحد دانشگاهی پرداخت می‌شود.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان  ادامه داد: طرح پویش در بسیاری از واحدهای دانشگاهی در حال اجرا است و امیدواریم در سمنان هم همچون دیگر استان‌های پیشرو فعالیت‌های مناسب و نتیجه‌بخش را به دنبال داشته باشد. بر این اساس جلسات متعدد با استان‌ها و صنایع برای توسعه این طرح برگزار شده است.

وی درباره رشته‌های جدید و مهارتی که به تازگی در  واحدهای دانشگاهی استان سمنان راه اندازی شده است، افزود: در کل استان سمنان ۳۰ رشته تحصیلی جدید در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شده  که ۱۲ مورد مربوط به واحد سمنان است. در حوزه علوم پزشکی هم در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم برنامه‌های متعدد در حوزه توسعه رشته‌های علوم پزشکی لحاظ شده و سند آمایشی دانشگاه آزاد اسلامی در شورای وزارت بهداشت بررسی شده و با دیدگاه مثبت به هر یک از استان‌ها تعدادی از رشته‌های علوم پزشکی ارائه می‌شود و قرار است تا سال ۱۴۰۴ در حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تعداد دانشگاه‌ها توسعه یافته و  به تعداد رشته‌های تحصیلی افزوده شود.

منصوری درباره کم و کیف ارائه تسهیلات و تخفیفات شهریه‌ای برای دانشجویان کم برخوردار تاکید کرد: تخفیف شهریه و کمک به دانشجویان برای پرداخت شهریه راهکارهایی را برای صندوق رفاه داشته و امتیازهای متعدد به دانشجویان نیازمند تسهیلات و تخفیفات ارائه شده است و از سوی بانک‌ها برای ارائه تسهیلات و صندوق رفاه دانشگاه آزاد اسلامی امکان دریافت وام و پرداخت شهریه به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی فراهم شده است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان درباره توسعه رشته‌های کم متقاضی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی از طریق دیدگاه استانی به رشته‌های کم متقاضی اهمیت بدهد. برای مثال اگر یک رشته تحصیلی در شرق استان سمنان کم متقاضی شده در صورت وجود متقاضی در غرب استان می‌تواند این رشته محل را در اختیار بگیرد و  به شکل موردی، محدود و برنامه‌ریزی شده رشته تحصیلی می‌تواند در محل مورد تقاضا راه‌اندازی شود.

منصوری تاکید کرد: متقاضیان باید از طریق اطلاع‌رسانی دقیق و معرفی رشته‌ها و بازار کار نسبت به هر رشته آگاه باشند، چون اگر تمامی رشته‌های تحصیلی به شکل مناسب تعریف شده و بازار کار آن مشخص می‌شود. هرچند برخی از رشته‌ها به دلیل عدم معرفی مناسب مورد غفلت قرار گرفته و امیدواریم اعضای هیات علمی و اساتید به شکل مناسب به فعالیت پرداخته و مشکلات در این زمینه برطرف شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1153494

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =