آخرین تحولات اوکراین| آغاز رایزنی‌های آژانس با مسکو و کی‌یف درباره ایجاد منطقه حائل اطراف نیروگاه زاپروژیا

وزیر دفاع اوکراین تاکید کرد که به منظور برقراری صلح، این کشور به حمایت نظامی و بیشتر امضای یک سند چندجانبه با ضمانت‌های امنیتی مشخص نیاز دارند، برای اینکه کی‌یف دیگر نمی‌تواند به وعده‌های شرکای غربی، «صرفاً در کلام و در پشت صحنه» اطمینان داشته باشد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، "دیمیتری کوله‌با"، وزیر امور خارجه اوکراین از اتحادیه اروپا خواست حمایت از کی‌یف را افزایش دهد.

کوله‌با شب گذشته در پیامی توئیتری با اعلام این مطلب، یادآور شد که با جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا در این باره گفتگوی تلفنی داشته است. وزیر امور خارجه نوشت: «او (بورل) امکانات اتحادیه اروپا برای کمک بیشتر به اوکراین و نزدیک‌تر کردن صلح را مورد توجه قرار داد و من تسلیحات بیشتر، تشدید تحریم علیه روسیه و حمایت مالی گسترده‌تر درخواست کردم.»

پیش از این، چند روز قبل آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان در جریان دومین سفر خود به کی‌یف، اطمینان داد که آلمان به تامین تسلیحات، ارائه کمک مالی و اقدامات انسان دوستانه به اوکراین ادامه خواهد داد.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| وزیر خارجه مونته نگرو صدور ویزا برای شهروندان روسیه را ضروری دانست

در اوایل ماه سپتامبر، جوزپ بورل یادآور شد که کمک کشورهای اروپایی به اوکراین منجر به کاهش قابل توجه ذخایر تسلیحات نظامی در خود کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده است. وی از کشورهای اروپایی خواست تا تامین تجهیزات نظامی را بهتر هماهنگ کنند. علاوه بر این، به گفته وی، در اروپا حامیان کاهش کمک نظامی به اوکراین نیز وجود دارد، ولی افراد دارای چنین دیدگاهی در اقلیت هستند.

در همان زمان، مشخص شد که اتحادیه اروپا و اوکراین پنج توافقنامه همکاری و حمایت مالی از کی‌یف امضا کردند. به گفته دنیس اشمیگال، نخست وزیر اوکراین، در میان سایر توافقات، سندی در خصوص ارائه کمک بودجهای به طرف اوکراینی به مبلغ 500 میلیون یورو وجود دارد. یک توافقنامه نیز به منظور افزایش بودجه کمیسیون اروپا برای کمک‌های بلاعوض به اوکراین تا 122 میلیون یورو امضا شده است.

جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا پیشتر در اواخر ماه آگوست گفته بود که اتحادیه اروپا در مجموع 9.5 میلیارد یورو به اوکراین ارسال کرده و در عین حال یادآور شد که حمایت مالی کلان مضاعفی به مبلغ 8 میلیارد یورو پیش بینی شده است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز دویست و دوم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

شرط از سرگیری کار نیروگاه زاپروژیا توقف گلوله باران آن است

یوگنی بالیتسکی، رئیس اداره نظامی - غیرنظامی منطقه زاپروژیه در گفتگو با روزنامه ایزوستیا، چاپ مسکو، اعلام کرد که به منظور از سرگیری فعالیت نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، تضمین‌هایی لازم است که دیگر این تاسیسات مورد گلوله باران نیروهای اوکراینی قرار نخواهد گرفت.

به گفته این مقام محلی، برای راه اندازی مجدد نیروگاه هسته‌ای، متخصصان تنها به چند روز زمان نیاز دارند. وی یادآور شد: علیرغم اینکه در طول روز گذشته حتی یک حمله به منطقه تأسیسات نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا ثبت نشده است، ولی خطر اقدامات تحریکات جدید همچنان وجود دارد.

بالیتسکی افزود که مناطق آزاد شده زاپروژیه برق مورد نیاز خود را از جمهوری کریمه دریافت می‌کنند و کمبود برق در منطقه وجود ندارد.

پیش از این گزارش شده بود که واحد ششم انرژی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا نیز متوقف شده است. بدین ترتیب فعالیت این نیروگاه به طور کامل متوقف شده است.

آغاز رایزنی‌های آژانس با مسکو و کی‌یف درباره ایجاد منطقه حائل اطراف نیروگاه زاپروژیا

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA)، شب گذشته، دوشنبه اعلام کرد که رایزنی‌ها با دو طرف روسی و اوکراینی برای ایجاد یک منطقه حائل امنیتی هسته‌ای و فیزیکی در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را آغاز کرده است.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «من رایزنی‌ها را در این زمینه با هر دو طرف مناقشه نظامی آغاز کرده‌ام. مسلماً هم با اوکراین و همچنین با روسیه که یک شریک ضروری در مذاکرات است، برای اینکه آنها کنترل این تاسیسات را در اختیار دارند.»

وی در عین حال تاکید کرد که منطقه حفاظتی باید در نتیجه توافق بین دو طرف اوکراینی و روسی ایجاد شود.

این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) نیز اعلام کرد که دومین خط انتقال نیرو به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا بازسازی شده است.در این گزارش آمده است: «دومین خط انتقال پشتیبان نیروی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا بازسازی شده است.»

روز دوشنبه، سخنگوی کرملین اعلام کرد که روسیه قصد ندارد به درخواست آژانس بین المللی انرژی اتمی نیروهای روسیه از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا خارج کند. وی همچنین تاکید کرد که مسکو همچنان از همه کشورها می‌خواهد تا برای جلوگیری از گلوله باران‌ها که به صورت روزانه ادامه دارد، بر کی‌یف تأثیر بگذارند.

سازمان ملل نگران مشکلات احتمالی تامین انرژی در اوکراین در فصل زمستان است

استفان دوژاریک، نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد، شب گذشته اعلام کرد که اوکراین ممکن است در زمستان آینده با مشکلات زیادی در تامین انرژی خود روبرو شود.

وی با اشاره یه اینکه سازمان ملل در حال تلاش برای کاهش پیامدهای احتمالی است، گفت: «در رابطه با فصل زمستان، ما البته نگران مشکلات دسترسی تعداد زیادی از خانوارهای اوکراینی به انرژی هستیم که پیامدهای ویرانگری خواهد داشت. بنابراین، ما با مقامات اوکراینی برای حمایت از برنامه‌های زمستانی و حفاظتی و همچنین در هر زمینه‌ای که به کاهش عواقب کمک می‌کند، همکاری می‌کنیم.»

پیش از این دولت اوکراین قطع برق در مناطق مختلف این کشور را گزارش داد. علاوه بر این، رسانه‌های اوکراینی از توقف کار متروی شهر خارکوف خبر دادند.

پاتروشیف: آمریکا اطلاعات لازم برای گلوله باران نیروگاه زاپروژیا را به اوکراین می‌دهد

نیکولای پاتروشیف، دبیر شورای امنیت روسیه اعلام کرد که ایالات متحده اطلاعات لازم در خصوص موقعیت تاسیسات حیاتی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را در اختیار اوکراین قرار می دهد تا نظامیان این کشور به سمت آنها شلیک کنند.

این مقام بلندپایه روس روز دوشنبه در نشستی درباره مسائل امنیت ملی در منطقه فدرال سیبری گفت: «گلوله باران تاسیسات حیاتی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا توسط نیروهای ناسیونالیست اوکراینی با استفاده از اسلحه‌های سنگین عرضه شده توسط کشورهای عضو ناتو که هدف گذاری آنها توسط ایالات متحده انجام می‌شو،د یک تهدید جدی برای امنیت هسته‌ای است.»

پاتروشیف یادآور شد که پیامدهای چنین اقداماتی نه تنها برای مردم غیرنظامی اوکراین و روسیه، بلکه برای مردم اروپا نیز می تواند فاجعه بار باشد و از نظر مقیاس خسارات آنها ممکن است از فجایع رخ داده در نیروگاه‌های هسته‌ای چرنوبیل و فوکوشیما هم پیشی بگیرند.

هشدار مقامات محلی درباره آماده سازی حمله ارتش اوکراین به منطقه نیروگاه زاپروژیا

ولادیمیر روگوف، یکی از اعضای شورای اصلی اداره نظامی-غیرنظامی منطقه زاپروژیه، شب گذشته، دوشنبه هشدار داد که نیروهای نظامی اوکراینی در حال آماده شدن برای یک حمله بزرگ به منطقه نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا هستند و بر اساس شواهد عینی، تاسیسات توپخانه در حال حاضر در حال انتقال به منطقه است.

وی گفت: «نیروهای مسلح اوکراین در حال تدارک یک حمله بزرگ در منطقه نیروگاه زاپروژیا، جاده های منتهی به این تاسیسات و مناطق دیگر به سمت شرق هستند. تعداد زیادی اسلحه سنگین، هویتزر خودکششی M777و سیستمهای موشکی پرتاب چندگانه HIMARS در حال انتقال به منطقه هستند و این تدارکات نظامی نگران کننده است.»

روگوف یادآور شد که طرف اوکراینی در تلاش است تا به طور خاص مشکلاتی را برای عملکرد نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا ایجاد کند تا آن را غیرفعال کند و به تعطیلی کامل آن دست یابد.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواستار آتش بس در اوکراین شد

چابا کیوروشی، رئیس جدید هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، خواستار برقراری آتش بس فوری در اوکراین و آغاز مذاکرات صلح شد.

وی به خبرنگاران گفت: «من درخواست کشورهای عضو مجمع عمومی را برای آتش بس فوری، دسترسی بدون مانع به کمک های بشردوستانه و بازگشت به یز گفتگو و مسیر دیپلماسی برای حل مناقشه اوکراین را تکرار می‌کنم. درگیری نظامی باید متوقف شود.»

روز یکشنبه ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، احتمال هر نوع مذاکره با روسیه را رد کرد. وی مدعی شد که تمایل کافی از سوی مسکو برای این منظور نمی‌بیند.

تاکید ماکرون  بر لزوم عرضه غلات از اوکراین به نیازمندترین کشورهای جهان

امانوئل ماکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه روز دوشنبه، پیش از دیدار با نخست وزیر یونان اعلام کرد که بیشتر غلات صادر شده از کشور اوکراین باید برای تامین غذا به کشورهای نیازمند استفاده ‌شوند.

رهبر فرانسه گفت: «ما قطعاً در خصوص بحران جهانی غذا، و تلاش های اروپا در این زمینه، به ویژه مسیرهای هماهنگ شده که اجازه می دهد غلات بیشتر و بیشتری از اوکراین از طریق حمل و نقل زمینی و رودخانهای به نیازمندترین کشورها صادر شود، بحث خواهیم کرد.»

ماکرون در عین حال یادآور شد اگرچه مسیر دریایی نسبت به مسیرهای جدید در سطح پایین تری قرار دارد، اما استفاده از آن و توسعه هر گونه فرصت صادراتی ضروری است.

اوکراین از آمریکا سیستم‌های موشکی دوربرد درخواست کرده است

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع خبری خود گزارش داده است که اوکراین درخواستی برای تامین تسلیحات اضافی از جمله سامانههای موشکی دوربرد به آمریکا ارسال کرده است.

به نوشته این نشریه، کی‌یف به واشنگتن و سایر متحدانش "سیگنالی ارسال کرده تا از تامین تسلیحات تهاجمی برای سال 2023 اطمینان حاصل کنند، و فهرستی از 29 تجهیزات مختلف  تهیه کرده است."

لیست ارسال شده برای نمایندگان کنگره آمریکا، از جمله شامل موشکهای ATACMSبا برد پرواز 300 کیلومتری است که طرف آمریکایی قبلاً از ارائه آنها به دلیل ترس از اصابت آنها به اهدافی در خاک روسیه خودداری کرده بود.

اوکراین همچنین خواستار دریافت تانک، پهپاد، توپخانه، موشکهای ضد کشتی هارپون و 2000 گلوله برای سامانه موشکی پرتاب چندگانه HIMARSشده است.

وزیر دفاع اوکراین گفت که دیگر به سخنان شرکای غربی اعتماد ندارد

آلکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین شب گذشته در یک مصاحبه تاکید کرد که به منظور برقراری صلح در اوکراین، مقامات این کشور آماده امضای یک سند چند جانبه با ضمانت‌های امنیتی مشخص هستند، زیرا کی‌یف اخیراً فراموش کرده است که چگونه به وعده‌های شرکای غربی، «صرفاً در کلام و در پشت صحنه» باور داشته باشد.

این مقام نظامی گفت: «ما یاد گرفتهایم، در میان مسائل دیگر، به تلاشهای مختلف برای کمک به ما برای دستیابی به صلح در اوکراین اعتماد نکنیم. متأسفانه در سال 2014 چنین تلاشهایی از سوی شرکای غربی ما صورت گرفت، ولی ابزار لازم و توافقاتی که قبلا وجود داشت، دیگر جواب نمی دهد.»

به گفته وزیر دفاع اوکراین، "نمونه روشن" یکی از این وعدههای تحقق نیافته، تفاهم نامه بوداپست است که اوکراین را از رتبه سوم در جهان از نظر پتانسیل هستهای محروم کرد و هیچ گونه امنیتی برای این کشور فراهم نکرد. اکنون، به گفته وی، کی‌یف به "هیچ مکالمه و پروتکل غیررسمی" اعتماد ندارد، بنابراین تضمین‌های اصولی اکنون باید در قالب یک سند چندجانبه، رسمی و به روی کاغذ تنظیم شود.

گرجستان رشد اقتصاد این کشور را به دلیل مواضع صحیح در قبال اوکراین می‌داند

ایراکلی گاریباشویلی نخست وزیر گرجستان معتقد است که این کشور به لطف مواضع درست و روشن در قبال بحران اوکراین به رشد اقتصادی دو رقمی خوبی دست یافته است.

گاریباشویلی روز دوشنبه در نشست کابینه دولت گفت: «اگر موضع گیری درست ما نبود، شاید امروز رشد اقتصادی دو رقمی نداشتیم، بلکه مانند کل دنیا مشکلات اقتصادی داشتیم».

وی با بیان اینکه صادرات کالا در بازه زمانی شش ماه نخست امسال 3.1 میلیارد دلار بوده است، گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 36.4 درصد افزایش داشته است.

نخست وزیر همچنین یادآور شد: درآمدهای گردشگری کشور در مدت زمان مشخص شده، سه برابر بیشتر از مدت مشابه در سال 2021 بوده و به 1.6 میلیارد دلار رسیده است.

گاریباشویلی پیش از این نیز گفت که اقتصاد گرجستان در ماه ژوئن 7.2 درصد رشد داشته و این رقم برای نیمه اول سال 10.5 درصد بود.

پیش از این، میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی، دولت گرجستان را به امتناع از اعمال تحریمهای جدید علیه فدراسیون روسیه متهم کرد.

کاخ سفید قصد دارد به حمایت از اوکراین تا پیروزی "در میدان نبرد" ادامه دهد

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که دولت ایالات متحده از کنگره آمریکا خواسته است تا کمکهای مضاعف به اوکراین که قبلاً درخواست شده بود، را تصویب کند. به گفته وی، واشنگتن به تامین هر چیزی که برای موفقیت در میدان جنگ لازم است به اوکراین ادامه خواهد داد.

وی در یک نشست مطبوعاتی درباره درخواست بودجه جدید به کنگره آمریکا گفت: «ما از [کنگره] به خاطر حمایتی که امکان ارائه کمک‌های نظامی، بشردوستانه و مالی بی‌سابقه به اوکراین را فراهم کرده است، سپاسگزاریم و از آنها درخواست می‌کنیم تا بودجه بیشتری را تصویب کنند تا ما به حمایت از تامین نیازهای اوکراین برای موفقیت در میدان جنگ ادامه دهیم. این هدف ماست.»

ژان پیر با اشاره به اینکه این موضوع در خصوص تخصیص بیش از 11 میلیارد دلار بود و یادآور شد که هفته گذشته دو بسته مهم کمک به کیف اعلام شد. در عین حال وی از اظهار نظر در مورد وضعیت فعلی اوکراین و همچنین ارزیابی از شکست عملیات ضد حمله نیروهای مسلح اوکراین خودداری کرد.

سخنگوی کاخ سفید گفت: «آنچه می توانم در مورد ضد حمله [از سوی اوکراین] بگویم این است که ما به جای اوکراینی‌ها صحبت نخواهیم کرد. ما به اوکراین این فرصت را خواهیم داد تا خود درباره نتیجه این عملیات اطلاعات لازم را ارائه دهد.»

پیش از این پت رایدر، سخنگوی پنتاگون گفت که از سال 2014 تاکنون، ایالات متحده تسلیحات نظامیی به ارزش کل 15.5 میلیارد دلار به اوکراین داده است.

پوتین: روسیه با موفقیت با فشارهای غرب مقابله کرده است

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بعد از ظهر روز دوشنبه در نشستی درباره مسائل اقتصادی این کشور اعلام کرد که مسکو با اعمال فشارهای غرب مقابله کرده و روش حمله رعدآسا به اقتصاد روسیه کارساز نبود.

پوتین گفت: «تاکتیک‌های حمله برق آسای اقتصادی، حمله‌ای که روی آن حساب می‌کردند، کارساز نبود و این برای همه و برای خود کشورهای غربی نیز آشکار است.»

رهبر روسیه یادآور شد که اجرای مجموعهای از اقدامات در روسیه برای حمایت از رشد اقتصاد، جلوگیری از رکود اقتصادی و تثبیت تورم را ممکن می سازد. رئیس جمهور توضیح داد: «ما به سرعت اقدامات حفاظتی مؤثری را اجرا کردیم، مکانیسم‌هایی را برای حمایت از صنایع کلیدی، موسسات تجاری و همچنین کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ​​راه‌اندازی کردیم.»

پوتین انتظار دارد که تورم در این کشور در پایان سال حدود 12 درصد باشد در حالی که اکنون در سطح 14.1 درصد است. وی گفت: "ما توانستیم به سرعت تورم را تثبیت کنیم. پس از رسیدن به 17.8 درصد در آوریل، اکنون به 14.1 درصد کاهش یافته است. دلایل زیادی وجود دارد که انتظار داشته باشیم تورم تا پایان سال حدود 12 درصد باشد."

به گفته پوتین، کارشناسان مدیریت ریاست جمهوری در دولت معتقدند روند کاهشی تورم ادامه خواهد داشت. رئیس جمهور  همچنین گفت که کاهش تولید ناخالص داخلی در ماه جولای به 4.3 درصد کاهش یافت و یادآور شد که یک ماه قبل از آن 4.9 درصد برآورد شده بود.

رئیس جمهور تاکید کرد که روند دلارزدایی در عرصه اقتصاد اجتناب ناپذیر است و یادآور شد که اولویت دولت تمرکز بر توسعه و اجرای پروژههای ملی در راستای منافع شهروندان و همچنین حفظ ثبات اقتصاد کلان روسیه است.

منبع: تسنیم

کد خبر: 1153553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =