درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد استان مازندران؛ از تولید گیربکس تا لیمو ترش/ واحد آمل ۲۰۰ میلیون تومان کلزا فروخت

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری با تشریح فعالیت‌های درآمدزای این دانشگاه در زمینه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و شیلات از درآمد ۲۰۰ میلیون تومانی واحد آمل از کشت کلزا خبر داد.

صادق سلمان‌پور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: قراردادی ۸۰ میلیارد ریالی با فولاد سیرجان منعقد کرده‌ایم که بر اساس آن با استفاده از ظرفیت اساتید متخصص خود کار طراحی و ساخت قطعات مختلف خودرو را آغاز می‌کنیم. مرحله نخست این همکاری، مهندسی معکوس گیربکس است که طراحی و برنامه‌ریزی آن انجام شده و آمادگی تولید حداقل ۵ ست گیربکس به فولاد سیرجان اعلام شده است. امیدواریم بتوانیم با توسعه این خطِ تولید، علاوه‌بر درآمدزایی برای دانشگاه، دانشجویان رشته‌های مکانیک در مقاطع مختلف را به کارگاه‌های عملی آن برای مهارت‌آموزی و اشتغال سوق دهیم.

وی افزود: دانشگاه آزاد استان مازندران فعالیت‌های پژوهشی تحقیقاتی گسترده‌ای را در حوزه کشاورزی نوین و تولیدات باغی آغاز کرده که نتایج مفید و تاثیرگذاری را در استان داشته است. برای مثال واحد قائمشهر توانسته اخیرا ۱۶۰ هزار متر مربع گلخانه تولید لیمو ترش، ۵ هزار متر مربع باغ مرکبات، ۱۰۰ متر باغ سیب و گلابی را با بهینه سازی و اصلاح راه اندازی کند. همچنین حشرات مفید برای مبارزه بیولوژیک با آفات گیاهی و کرم میلورم توسط محققین این واحد نیز تولید می‌شود. میلورم یک کرم فاقد هرگونه انگل و بیماری است و بدلیل داشتن مقدار زیاد پروتئین، کربوهیدرات و چربی می‌تواند به شکل‌های مختلف نیازهای غذایی جانوران گوناگون خصوصا دام را برطرف کند. واحد قائمشهر در زمینه تولید و پرورش انواع ماهی نیز فعالیت دارد.

به گفته معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، مرکز رشد ما نیز با استفاده از ظرفیت تعدادی از دانشجویان دکتری که صاحب شرکتی در زمینه تعالی کسب و کار و توسعه روستایی هستند طرحی درآمدزا را به منظور مدرن‌سازی و توسعه کشاورزی و سایر اشتغالات روستاها آماده اجرا کرده است که بزودی براساس رایزنی با استانداری، روستای بزرگی در اختیار ما برای اجرای طرح قرار می‌گیرد.

سلمان‌پور عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد آمل با دارا بودن بیش از ۷۲ هکتار زمین‌های وسیع کشاورزی و آموزشی پتانسیل بالقوه عظیمی برای گسترش درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه دارد. مثلا این واحد ده هکتار را با روش‌های نو و بهینه زیر کشت درخت صنوبر برده و همچنین توانست امسال با کشت ۵ هکتاری کلزا ۲۰۰ میلیون تومان برای دانشگاه درآمدزایی داشته باشد. طرحی نیز برای تاسیس یک دهکده سلامت برای ارائه خدمات درمانی را در دست اقدام دارد. 

او ادامه داد: اولویت‌های استان بر اساس آمایش نیازها و بسترهای مناسب از کارگروه‌های مربوطی که در استانداری عضویت داریم، به ما اعلام می‌شود؛ مثلا اجرای یک طرح گردشگری از همین طریق برعهده یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مازندران قرار گرفته است.

صادق سلمان‌پور در پایان تاکید کرد: اعضای هیئت علمی متخصصی در حوزه‌های مختلفی داریم که هرکدام می‌توانند با بکارگیری دانش خود و امکانات دانشگاه تحولاتی را در زمینه‌های کشاورزی و شیلات رقم بزنیم؛ مثلا امکان تولید بیوسمی از آویشن که گیاهی ارزان و در دسترس است را داریم که درصورت حمایت و سرمایه‌گذاری، می‌تواند انقلابی را در حوزه سموم کشاورزی بیافریند.

انتهای خبر/

کد خبر: 1153582

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =