ارتقای آموزش عالی کره جنوبی بدون افزایش بودجه/ ۳۰ درصد درآمد دانشگاه‌های دولتی از طریق شهریه تامین می‌شود

آموزش عالی کره جنوبی یکی از نمونه‌های موفق در جهان بوده که بارزترین ویژگی آن ارتقای آموزش عالی بدون افزایش چشگیر بودجه است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حکمرانی نظام‌های آموزش عالی در دهه‌های گذشته اهمیت بسیاری برای سیاستگذاران پیدا کرده است، این اهمیت می‌تواند به دلیل جایگاه اقتصاد دانش بنیان و تأثیر دانش بر پیشرفت و توسعه کشورها در ابعاد مختلف باشد. کره جنوبی از جمله کشورهایی است که با بهره‌گیری مناسب از آموزش عالی، مسیر پیشرفت کشور را هموار کرده است.

ساختار اداری فعلی سیستم آموزشی کره از دوره دولت دی جوینگ کیم در سال ۱۹۹۸ شکل گرفت. بالاترین آژانس آموزشی کره جنوبی، وزارت آموزش است. به طوری که از زمان تأسیس جمهوری کره در سال ۱۹۴۸ تا زمان حال، وزارت آموزش اصلی‌ترین مرجع اداره آموزش کره بوده و بر همه مؤسسه‌ها نظارت دارد. این مرجع مسئول اصلی اجرای دستورات قانون اساسی در حوزه آموزش است.

وظایف دفتر پشتیبانی آموزش عالی وزارت آموزش کره جنوبی شامل مواردی مانند تأسیس و تعطیلی کالج‌ها و دانشگاه‌ها، سهمیه دانشجو برای هر کالج و دانشگاه، مدیریت پرسنل مؤسسه‌های آموزش عالی ملی یا دولتی، از جمله انتصاب همه رؤسای دانشگاه‌ها و رؤسای مستقل کالج‌ها، صلاحیت‌های کارکنان آموزشی اعم از استخدام شده در مؤسسه‌های دولتی یا خصوصی، شهریه برای مؤسسه‌های آموزش عالی، بازرسی از امکانات آموزشی، هزینه‌های پذیرش و رویه‌ها، استانداردهای عمومی برای ورود و فارغ‌التحصیلی، برنامه‌های درسی و الزامات مدارک تحصیلی و نهایتا بررسی مالی، شامل همه مؤسسه‌های آموزش عالی دولتی و خصوصی است.

آموزش عالی کره از نظر نوع دانشگاه‌ها و چگونگی مدیریت آن در ۲ دسته‌ قرار می‌گیرند. دسته‌بندی اول شامل چهار نوع مؤسسه به شرح زیر است: کالج‌ها و دانشگاه‌ها، کالج‌های نوپا، دانشگاه‌ها و کالج‌های مربوط به آموزش و پرورش و مدارس متفرقه مانند کالج‌های مربوط به علوم دینی. نوع دیگری از تقسیم‌بندی مؤسسه‌های آموزشی از نظر چگونگی تأسیس و نوع مدیریت است که دانشگاه‌ها را در سه دسته کلی قرار می‌دهد. مانند دانشگاه‌های دولتی که به‌صورت مستقیم دولت تأسیس و اداره می‌کند، دانشگاه‌های عمومی که مسئولان محلی تأسیس و اداره می‌کنند و نهایتا دانشگاه‌های خصوصی که از سوی بخش خصوصی تأسیس و اداره می‌شود.

سهم ۳۰ درصدی دانشگاه‌های دولتی کره جنوبی از شهریه دانشجویان

ویژگی بارز آموزش عالی در کره جنوبی این است که بدون افزایش چشمگیری در بودجه، موفق به ارتقای کیفیت آموزش عالی شده است. بودجه دانشگاه‌های ملی یا دولتی کره جنوبی معمولا از یارانه‌های دولت و همچنین بودجه تحقیقاتی تامین می‌شود و حدود ۳۰ درصد از درآمد آنها از شهریه است.

دانشگاه‌های خصوصی کره جنوبی ۶۹ درصد از بودجه خود را از شهریه‌ها کسب کرده و فقط ۴ درصد از کمک‌های مالی دولتی استفاده می‌کنند. به‌ طور کلی شهریه تحصیل در کالج‌ها حدود ۸۰ درصد شهریه دانشگاه‌ است. شهریه دانشگاه‌ها براساس رشته تحصیلی متفاوت است؛ به طوری که در علوم انسانی کمترین و در علوم پزشکی بیشترین میزان شهریه دریافت می‌شود. همچنین شهریه دانشگاه‌های خصوصی تقریبا ۲ برابر شهریه دانشگاه‌های دولتی است.

با در نظر گرفتن این شرایط، کالج‌ها و دانشگاه‌ها می‌توانند سطح شهریه خود را تعیین کنند، بنابراین بین مؤسسه‌ها با بالاترین و کمترین شهریه تحصیلی، تفاوت اساسی وجود دارد. با این حال چند منبع مالی دیگر در سیستم موجود آموزش عالی کره جنوبی وجود دارد، هرچند اندازه‌گیری میزان دقیق آنها دشوار است. برای مثال برخی از دانشگاه‌ها را گروه‌هایی تأسیس کرده‌اند که همچنان بودجه آن دانشگاه را تأمین می‌کنند، مانند دانشگاه‌هایی که توسط کلیساها تأسیس شده‌اند.

دانشگاه علم و صنعت پوهانگ (POSTECH ) از جمله دانشگاه‌هایی است که از سوی شرکت آهن و فولاد پوهانگ تأسیس شده و همچنان مورد حمایت آن شرکت است. وزارتخانه‌های دیگر به غیر از وزارت آموزش، بودجه برخی مؤسسه‌های خاص را تأمین می‌کنند، مثلا وزارت کار به دانشگاه KUT و وزارت علوم و فناوری به دانشگاه KAIST کمک مالی می‌کنند؛ اما ارائه بودجه دولتی از طریق سازمان‌هایی غیر از وزارت آموزش مرسوم نیست. براساس یک برآورد ۷۰ درصد بودجه دولت از طریق وزارت آموزش تأمین و ۳۰ درصد باقی مانده  از وزارتخانه‌های دیگر و دولت‌های محلی تامین می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1153594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =