عدالت آموزشی در کشور فقط از لحاظ کمی ایجاد شده است/ اعمال تغییرات در کنکور یک گام رو به جلو تلقی می‌شود

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه عدالت آموزشی در کشور فقط از لحاظ کمی ایجاد شده است، گفت: برای ارتقای کیفیت آموزش اعمال تغییرات در کنکور یک گام رو جلو تلقی می‌شود.

سید محمد بطحایی، معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره عدالت آموزشی گفت: در جمهوری اسلامی نظام حاکمیتی  بر اساس آموزه‌های دینی و عدالت استوار است. به عبارت دیگر دین از سوی شارع مقدس وضع شده تا عدالت را در بین افراد حاکم کند تا کسی نتواند به فرد دیگر ظلم کند و نسبت به افراد جامعه اجحاف شود. موضوع عدالت آموزشی بعد از انقلاب اسلامی یکی از موضوعات مطرح است. 

شاهد نابرابری از لحاظ کیفی در مدارس هستیم

وی افزود: کشورهایی با اقتصاد سرمایه‌داری به تفاوت بین افراد از حیث وضعیت اقتصادی اهمیت می‌دهند تا طبقات اقتصادی افراد با شکاف فراوان همراه نباشد، چون بروز عدالت اقتصادی و اجتماعی یکی از عوامل بقا در جامعه محسوب می‌شود. در حوزه آموزشی به رغم تلاش‌های جمهوری اسلامی در ۴۰ سال اخیر از لحاظ کمی عدالت آموزشی به شکل مناسب ایجاد شده است. برای مثال در اغلب شهرهای دور افتاده مدرسه، کلاس درسی و معلم وجود دارد. جمهوری اسلامی از لحاظ کمی در زمینه عدالت آموزی در راستای کاهش نابرابری در حوزه آموزش گام برداشته است. هرچند از لحاظ کیفی شاهد نابرابری شدید در بین مدارس هستیم.

داوطلبی که رتبه‌های مناسب در کنکور کسب کرده باسواد نیست

معاون رییس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: برای مثال دانش آموزان در بخش‌های مرفه جامعه تکنیک‌های موفقیت در کنکور را می‌آموزند. باید دانست که داوطلبی که رتبه‌های مناسب در کنکور کسب کرده باسواد نیست، بلکه تکنیک‌ها را آموخته است.

بطحایی تاکید کرد: تمامی دانش آموزان در روش‌های آموزش مناسب، نیروهای انسانی، تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی از شرایط یکسان برخوردار نیستند و دسترسی به منابع آموزشی در کشور به یک میزان نیست. برای مثال دانش آموز ساکن در کلانشهرها با سطح اقتصادی خانوارها در حد متوسط به بالا به قوی‌ترین منابع آموزشی و کمک آموزشی دسترسی دارد. در حالی که دانش آموزان در مناطق کم برخوردار از امکاناتی همچون اینترنت مناسب، تلفن و ...  بی‌بهره هستند و همین امر به بروز ناعدالتی دامن می‌زند. برای مثال امکانات دانش آموز در  زاهدان  به عنوان مرکز استان در مقایسه با دانش آموز دیگر در  منطقه ۱۹ تهران و دیگر کلانشهرها متفاوت است، طبیعتا همین کمبودها در نتایج کنکور بروز می‌کند.

به گفته وی با بررسی رتبه‌های برتر کنکور اغلب افراد از مدارس غیردولتی، استعدادهای درخشان، نمونه دولتی و ... بودند. اگر امسال در بین رتبه‌های برتر کنکور شاهد درخشش داوطلبان از مدارس غیردولتی و استعداد درخشان هستیم ماحصل فعالیت‌ها در ۴ سال گذشته است.

افزایش تعداد و حجم دانشگاه‌های پزشکی باعث افتخار نیست

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه شاهد بروز سیل مهاجرت افراد تحصیل کرده به خارج از کشور هستیم، تاکید کرد: بنابراین اقدامات همچون افزایش تعداد و حجم دانشگاه‌های پزشکی باعث افتخار نیست، چون پزشکان فارغ‌التحصیل در این طرح از مناطق برخوردار به تحصیل پرداخته و اغلب در اولین فرصت هم مهاجرت را انتخاب می‌کنند.

بطحایی افزود: به باور بنده برای بی‌عدالتی در بعد کیفی باید به سرعت چاره اندیشی شود. البته به موازات آن برگزاری کنکور هم باید اصلاح شود. به باور بنده اعلام تغییر جدید در کنکور در بروز عدالت آموزشی موثر و یک گام رو به جلو تلقی می‌شود. امیدواریم با استواریی سیاست‌گذاران در این تغییرات در آینده نزدیک مساله کنکور حل شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1153680

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا طاهری IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
      0 0
      مصوبه کنکوری شورا هم عالمانه وهم عادلانه است