شیوه حمایت مالی از نشریات، دانشجویان را کلافه کرده است/ مسئولان دانشگاه حتی نشریات را نمی‌خوانند

مدیر مسئول نشریه دانشجویی آقای وکیل گفت: نظارت دانشگاه بر نشریات بسیار ضعیف دنبال می‌شود به‌طوری‌که اگر مطلب ضدارزشی و غیرقانونی در نشریه منتشر شود، کسی از مسئولان دانشگاه متوجه آن نخواهد شد؛ زیرا آن‌ها حتی نشریات دانشجویی را نمی‌خوانند.

محمدمهدی سیدآبادی مدیر مسئول نشریه دانشجویی آقای وکیل که یک ماهنامه تخصصی حوزه علوم انسانی است و تاکنون ۸ شماره از آن منتشر شده، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: در نشریه آقای وکیل، موضوعات مختلف فرهنگی و اجتماعی روز مثل بزهکاری کودکان، کودکان کار، اعتیاد، کودک‌همسری، حجاب، سگ گردانی و مسائل مشابه را با رویکرد حقوقی بررسی می‌کنیم. نشریه ما توانسته در میان دانشجویان رشته‌های مختلف، به ویژه حقوق و همچنین اساتید و مسئولان دانشکده خوانندگان و علاقه‌مندان زیادی را بدست آورد، به‌طوری‌که رئیس دانشکده از ما خواست تا شماره‌های بعدی نشریه  را به طور پیوسته و مستمر منتشر کنیم.

به گفته وی، شمار بازدید از آخرین شماره آقای وکیل در سامانه نشریات دانشگاه آزاد اسلامی در مدت کوتاهی به بیش از ۹۰۰ نفر رسیده است.

سیدآبادی ادامه داد: دانشگاه بدلیل افزایش قیمت کاغذ و  هزینه‌های چاپ تمایلی به انتشار فیزیکی نشریات ندارد، از طرفی اگرچه دانشگاه همیشه حمایت‌های مادی و معنوی مختلفی را از ما داشته است اما به‌نظر می‌رسد تعداد صفحات نشریه و محتوای آن اهمیت زیادی برای آن‌ها ندارد؛ بلکه صرفا وجود نشریات متعدد برای مسئولان مهم است.

مدیر مسئول نشریه دانشجویی آقای وکیل گفت: دانشگاه پرداخت حمایت مالی نشریات به دانشجویان را منوط به ارائه فاکتور می‌داند درحالی که تهیه نشریه توسط دانشجویان انجام ‌می‌شود و اساسا فاکتوری در کار نخواهد بود؛ بنابراین دانشجو باید بالاجبار به سندسازی روی آورد که کاری غیرقانونی و غیرشرعی است. آیا دانشگاه این را از ما می‌خواهد؟! اگرچه واقعا معاونت مالی برای تکمیل فرآیندهای اداری خود به سند نیز دارد اما از این سوی ماجرا نیز باید چاره‌ای برای مشکل ما اندیشیده شود.

او بیان کرد: جلسات شورای نظارت بر نشریات واحد به صورت منظم و دقیق برگزار می‌شود و اعضای آن اهل اقدامات صورینیستند اما از آن‌جایی که شورا تنها به صدور مجوز انتشار اکتفا می‌کند، بازبینی در وظایف آن ضروری بنظر می‌رسد. 

محمدمهدی سیدآبادی اضافه کرد: تاکنون هیچ گونه دوره‌ آموزشی مطبوعات به‌جز یک مورد برای خواهران از سوی دانشگاه برگزار نشده‌است، البته ما در نشریه آقای وکیل توانستیم یک دوره آموزش خبرنگاری برای مدیران مسئول نشریات واحد برگزار کنیم.

این فعال دانشجویی عنوان کرد: امروز مهم‌ترین چالش نشریات دانشگاهی عدم توجه کافی به کیفیت محتوا و آثار تولیدی است. به نظرم اگر ما در هر واحد دانشگاهی فقط 5 نشریه فعال و پویا داشته باشیم، بهتر از آن است که 30 نشریه غیرفعالی داشته باشیم که با بهانه توزیع گاهنامه‌ای، سالی یکبار هم منتشر نمی‌شوند. محتوای این نشریات در همان سالی یکبار هم هیچ‌ بار علمی ندارد و صرفا کپی‌ شده از اینترنت و سایر مجلات است.

وی تاکید کرد: تا کنون پیش نیامده که مسئولان نشریات دانشگاه بعد از انتشار شماره‌ای از نشریه با ما تماس بگیرند و انتقاد و پیشنهادی در رابطه با آن شماره به ما بدهند، یا ایرادات آن را به ما گوشزد کنند و بگویند کیفیت این شماره نسبت به قبل کاهش یا افزایش داشته است.

سید آبادی معتقد است که واحدها به دنبال افزایش تعداد آثار نشریات شرکت‌کننده در جشنواره قلم هستند که به این شکل کیفیت نشریات و کسب مقام تحت تاثر قرار می‌گیرد.

مدیر مسئول نشریه آقای وکیل عنوان کرد: راه نجات نشریات از روزمرگی و انتشار مطالب تکراری، مطالبه‌گری دانشگاه از مدیران مسئول، جهت افزایش کیفیت نشریات و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی مورد نیاز آن‌ها است؛ زیرا مدیران مسئول نشریات آشنایی زیادی با اصول نگارش، شکل و قالب، اهداف نشریات و نیاز جامعه هدف ندارند.

او تصریح کرد: امروز نظارت دانشگاه بر نشریات هم بسیار ضعیف دنبال می‌شود به‌طوری‌که اگر مطلب ضدارزشی و غیرقانونی در نشریه منتشر شود، کسی از مسئولان دانشگاه متوجه آن نخواهد شد زیرا آن‌ها حتی نشریات دانشجویی را نمی‌خوانند. 

انتهای خبر/

کد خبر: 1153731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =