اعلام آمادگی ایران برای تولید کار در داخل افغانستان

سفیر ایران در دیدار وزیر امور مهاجران طالبان گفت: تهران آماده است در زمینه تولید کار در داخل افغانستان با هیات حاکمه این کشور همکاری کند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، «خلیل‌الرحمن حقانی»، وزیر امور مهاجران دولت موقت طالبان امروز (پنجشنبه ۲۴ شهریور) با بهادر امینیان سفیر ایران در کابل دیدار و گفتگو کرد.

حقانی در این دیدار ضمن قدردانی از خدمات ایران به مهاجران افغانستان گفت: «امارات اسلامی تلاش دارد تا با فراهم کردن کار ضمن کاهش مهاجرت، زمینه بازگشت پناهجویان به کشور را فراهم کند.»

بیشتر بخوانید:

آمادگی ایران برای صدور گذرنامه زمینی زائرین افغانستانی

وزیر امور مهاجران همچنین گفت: تلاش می‌شود تا کشت و قاچاق مواد مخدر افغانستان به صفر برسد.

به گفته وی برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر به تجهیزات قوی و استقرار نیروی نظامی ویژه در مرز مشترک ایران و افغانستان نیاز است که با همکاری مشترک دو کشور امکان پذیر می باشد.

وی همچنین در ادامه سخنان خود از دولت ایران درخواست کرد تا زمینه ارائه خدمات به مهاجران و ایجاد اشتغال به شهروندان افغانستان را در این کشور فراهم کند.

بهادر امینیان سفیر ایران نیز در ادامه این دیدار گفت: «روزانه ۳ هزار مهاجر به صورت غیرقانونی و به همین تعداد نیز به صورت قانونی وارد ایران شده که باعث افزایش آمار مهاجران شده است.»

وی از فعالیت مافیای قاچاق انسان و قاچاق مواد مخدر در مرزهای دو کشور ابراز نگرانی کرد و افزود: کسانی که به صورت غیرقانونی وارد ایران می‌شوند با مشکلات قاچاق انسان و عدم خدمت‌رسانی مواجه خواهند بود.

امینیان راه‌حل کاهش مهاجرت افغان‌ها را فراهم سازی زمینه کار در داخل افغانستان عنوان کرده و گفت: دولت ایران آماده است در زمینه تولید کار در داخل افغانستان با هیات حاکمه این کشور همکاری کند.

این در حالی است که وزیر بهداشت طالبان اخیرا گفته است که ایران قول داده برای بخش درمان افغانستان و بهبود مراکز درمانی همکاری کند.

«قلندر عباد»، وزیر بهداشت دولت موقت طالبان در یک نشست خبری گفت:  قرار است با همکاری ایران یک بیمارستان در کشور برای درمان بیماران سرطانی ایجاد شود.

وزیر بهداشت طالبان اظهار داشت: «برای کنترل بیمارهای واگیردار باید در تمام نقاظ مرزی آزمایشگاه و بخش تزریق واکسن مستقر شوند تا هیچ فرد بیماری وارد کشور نشود.»

وی گفت: قرار است  ۲ بیمارستانی که از سوی ایران ساخته شده نیز به زودی کار خود را آغاز کند.

قلندر در این باره گفت: «ایران در بامیان و افشار دو بیمارستان ساخته و قرار است طی چند ماه آینده فعالیت این دو بیمارستان آغاز شود.»

وزیر بهداشت طالبان همچنین خاطرنشان کرد که در سفر اخیر به ایران، مقامات این کشور اعلام کردند که امکانات پزشکی را برای مراکز درمانی فراهم کرده و قرار است به زودی یک کارگروه مشترک در این زمینه تشکیل شود تا ضمن بررسی امکانات بهداشتی زمینه همکاری در این مورد انجام شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1153772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =