چمران: قصد شهر فروشی نداریم / قفل ساخت و ساز را باز می‌کنیم

رئیس شورای شهر گفت: تاکید می کنم که اصلا قصد شهر فروشی نداریم. ببینید برای ارتفاع ساختمان نباید برای هر بخش شهر تصمیم متفاوتی بگیریم بلکه باید با قانون حرکت کنیم و همچنین قفل ساخت و ساز را هم باز کنیم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، یک سال از فعالیت مدیریت ششم شهری می‌گذرد. مدیران شهری معتقدند که وقتی شهر را تحویل گرفته اند وضعیت نابسامانی داشته و مشکلات زیادی در شهر وجود داشت و زیر صفر بوده است.

توسعه حمل و نقل عمومی  دچار عقب ماندگی جدی بوده و  بیشتر اتوبوس ها خوابیده و یا از رده خارج شده اند. بخشی از واگن‌های مترو هم از رده خارج شدو و نیازمند اورهال و بازسازی است.

بیشتر بخوانید

زاکانی: در ماه‌های پایانی سال خبرهای خوشی برای شهروندان تهرانی داریم!

قرار بود در دوره قبل مدیریت شهری تعدادی واگن مترو خریداری شود و در این زمینه موضوعات مختلفی هم مطرح شد اما کار به جایی نرسید.

تعداد معتادین متجاهر در شهر زیاد شده بود و یکی از اقدامات در این دوره مدیریت شهری جمع آوری معتادین متجاهر بود که ساماندهی خوبی در این زمینه رخ داد.

مسئولین شهری در این مدت تلاش کردند که عقب ماندگی ها را جبران کنند. قرار است تا قبل از  بازگشایی مدارس تعدادی اتوبوس وارد  خطوط شود و همچنین برنامه‌ریزی شده تا در یک دوره زمانی مشخص تعداد اتوبوس های شهر به بیش از  ۵۰۰۰ دستگاه برسد.

در خصوص آخرین وضعیت حمل و نقل عمومی، وضعیت شهر در هنگام تحویل از مدیران قبلی،  فعالیت های قرارگاه های مسکن و اجتماعی و .... با مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

یک سال از آغاز فعالیت مدیریت شهری می‌گذرد. در یکی از مصاحبه‌های خود اعلام کردیم که شهر را زیر صفر تحویل گرفته‌اید. اعضای شورای پنجم می‌گویند که این طور نبوده است. بفرمائید یک سال پیش شهر را در چه شرایطی تحویل گرفتید؟

باید آمار و ارقام را دقیق ببینیم. ما زمانی که شهر را تحویل گرفتیم  مشکلات زیاد بود. ببینید! من عادت ندارم خیلی از گذشته ایراد بگیرم و در این زمینه هم کمتر صحبت کرده‌ام. کارهای خوبی هم در گذشته انجام شده است. ما برای دوستان قبل احترام قائلیم، اما شاید دیدگاه‌ها متفاوت باشد. به هر حال ما وقتی شهر را تحویل گرفتیم مشکلات زیاد بود. به عنوان مثال؛ زمانی که شهر را در دوره چهارم مدیریت شهری تحویل دادیم، نزدیک به ۶ هزار اتوبوس در شهر تهران وجود دالشت،اما هنگامی که در دوره ششم مدیریت شهری شهر را تحویل گرفتیم، فقط ۱۸۲۲ اتوبوس شهر داشت. لوازم یدکی نبود، تقریباً به صفر رسیده بود. در خصوص واگن‌های مترو هم همین‌طور، نزدیک به ۶۰۰ واگن خوابیده است، خب اینها را چه می‌شود گفت؟

برنامه‌ای هم که نبوده اجرا شود و شهر رها شده بود. شما با همین چند مثالی که من زدم ببینید که کار چگونه بوده است. موضوع حمل و نقل عمومی و آب و هوای شهر تهران بسیار مهم است. بگویند که چرا بزرگراه یادگار امام قطع و ادامه پیدا نکرد؟ دوستان در آن زمان می‌گفتند که نیاز به بزرگراه نداریم. چرا بزرگراه شهید شوشتری ادامه پیدا نکرد؟ در صورتی که اگر این بزرگراه ادامه پیدا می‌کرد می‌توانست بار ترافیکی زیادی را از روی دوش شهر بردارد. این چراها زیاد است. من کلاً شعارگونه صحبت نمی‌کنم، صحبت‌هایم هم تبلیغاتی و مناظره‌ای نیست. اصلاً  اهل این حرف  ها و موضوعات نیستم؛ خود دوستان هم این موضوع را می‌دانند.

یکی از معضلات اساسی در کلان‌شهر تهران بحث کمبود مسکن است. قرارگاهی در زمینه تأمین مسکن در این دوره مدیریت شهری در تهران ایجاد شده است، در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در این قرارگاه توضیح دهید.

همانطور که اعلام کرده‌ایم، شهرداری اصلاً قصد خانه‌سازی ندارد، بلکه هدفش تسهیل‌گری در زمینه ساخت و ساز است که البته این تسهیل‌گری را شروع کردند. ان‌شاءالله بتوانیم کار را به جاهای خوبی برسانیم. کلنگ تعدادی واحد ساختمانی در منطقه ۱۸ به زمین زده شده است. ما به دنبال این هستیم که در مناطقی که نیاز است کمبود مسکن برطرف شود. به اصطلاح شهرداری تهران در این زمینه کمک‌رسان است.

اخباری مبنی بر اینکه قرار است تراکم‌فروشی در شهر صورت گیرد و همچنین در باغ‌ها اجازه ساخت و ساز داده شود از سوی برخی جریان‌ها منتشر می شود، بفرمائید  قرار است چه اقداماتی در باغات انجام شود آیا  اجازه ساخت و ساز داده می شود؟

بهتر است دوستانی که این صحبت‌ها را می‌کنند قدری منصف باشند. اینکه تشخیص دهند ملکی باغ است یا نه، حتی ما در شورای اسلامی شهر تهران هم  نمی‌توانستیم قانونا نظر نهایی بدهیم. در قانون هر کسی چیزی می‌گفت و بعد به سراغ ماده ۱۴ و ۱۲ می‌رفتند. یک مدت هم می‌گفتند وزارت مسکن بگوید که آیا این ملک باغ است یا نه . در مدت زمانی هم می‌گفتند؛ دادگاه باید رأی دهد. ببینید! بحث باغ بودن یا نبودن ملکی کاملا تخصصی است. بعد از رایزنی‌های فراوان و  پیگیری‌های صورت گرفته اینکه ملکی باغ است یا خیر تشخیصش به شورای اسلامی شهر تهران داده شد. ما در این زمینه بسیار کار انجام دادیم، رفت و آمدهای زیادی داشتیم و درنهایت این موضوع در مجلس تصویب شد و بعد دوبار شورای نگهبان به این مصوبه ایراد گرفت و درنهایت در مجمع تشخیص مصلحت رأی داده شد که ما در شورای شهر تشخیص دهیم که ملکی باغ است یا خیر.

در مورد تشخیص باغات هم باید همه اعضای شورای اسلامی شهر تهران  رأی دهند اینطور نیست که کمیته‌ای بخواهد در این زمینه رأی دهد. ما این کارها را انجام دادیم که جلوی از بین رفتن فضای سبز گرفته شود. بنای برخی از کارها در دهه ۷۰ گذاشته شده است. شهر تهران گسترش زیادی پیدا کرد و باغات در آن مقطع از بین رفتند اما به دنبال این بودیم که فضای سبز را حفظ و جلوی تخریب باغات را بگیریم و با قانونی که تصویب شد این امر رخ داد.

دستورالعمل‌ها و مقرراتی برای باغات گذاشته شد و در شورای عالی معماری تصویب شد و جزئی از طرح جامع شهر تهران به حساب می‌آید. ببینید! نباید اگر کسی باغ دارد ضرر کند. اگر ما اجازه ساخت قانونی به فرد ندهیم، مالک خودش اقدام به قطع درختان و یا خشک کردن آنها می‌کند. می‌بینید که متأسفانه اتفاقاتی هم در این زمینه رخ داد. باید براساس قانون فرد در  ملک خود ساخت و ساز کند. البته شاید ایراداتی هم در آن قانون باشد که باید برطرف شود و به دنبال رفع آن ایرادات هستیم، ولی حفظ فضای سبز در دستورکار است و ما اجازه تخریب نمی‌دهیم.

ببینید برخی قوانین و مقررات دست و پای مردم را بسته است و باید این موارد را تسهیل کنیم و به دنبال اصلاح قوانین هستیم تا آنها را ساده کنیم.برخی می گویند که ما با تسهیل قوانین می‌خواهیم شهر فروشی را آغاز کنیم اما اصلاً این بحث‌ها نیست و نباید مردم را اذیت کنیم و تاکید می کنم که اصلا قصد شهر فروشی نداریم. ببینید برای ارتفاع ساختمان نباید برای هر بخش شهر تصمیم متفاوتی بگیریم بلکه باید با قانون حرکت کنیم و همچنین قفل ساخت و ساز را هم باز کنیم. نباید مردم را اذیت کنیم.

بگذارید یک مثال بزنم مثلا می گویند در برخی جاها که سه طبقه بیشتر نمی‌توان ساخت. خب این موضوع مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد می‌کند و مشکلات بسیاری از مردم در شهرداری‌های مناطق از این جنس است  چرا باید یک نفر سه طبقه بسازد ولی دیگری ۵ طبقه. باید قوانین را اصلاح کنیم تا مردم دچار مشکل نشوند.

یکی از معضلات در شهر تهران، بحث بافت فرسوده است. طی سالهای گذشته در زمینه نوسازی بافت فرسوده اتفاق خاصی رخ نداده است. گفته می‌شود که در این دوره مدیریت شهری قرار است بسته تشویقی در زمینه نوسازی بافت فرسوده تهیه شود و قرار است که این بسته مراحل قانونی خود را طی کند و یکی از ویژگی‌های این بسته تشویقی، دادن یک طبقه تراکم اضافه در بافت فرسوده است، بفرمائید که کار به کجا رسیده است؟

باید این طرح در شورای عالی معماری تصویب شود. کسانی که در بافت فرسوده هستند خیلی توان مالی نوسازی ندارند. اگر داشتند که آن ملک فرسوده نمی‌شد. عموما با کسی شریک می‌شوند که بتوانند نوسازی را انجام دهند. وقتی ساخت و ساز به صرفه نباشد، قطعا نوسازی صورت نمی‌گیرد. در بسته تشویقی درنظر گرفته شده، یک طبقه تراکم اضافی وجود دارد که اگر شورای معماری تصویب کند اجرایی خواهد شد. ما باید رونق ساخت و ساز را در بافت فرسوده ایجاد کنیم تا شهروندان رغبت بیشتری به نوسازی داشته باشند و پای کار بیایند.

کمتر از ۱۰ روز دیگر مدارس بازگشایی می‌شود. کارشناسان تأکید دارند که با افزایش ۳۰ درصدی ترافیک روبه‌رو خواهیم بود و همچنین میزان مراجعه شهروندان به سیستم حمل و نقل عمومی هم بیشتر می‌شود. بفرمائید که چه اقداماتی در زمینه بازگشایی مدارس صورت گرفته است؟

ابتدا که قرار است تعدادی اتوبوس وارد شود و بنده هم تصاویرش را دیده ام که چیده شده بود. مثل اینکه اتوبوس‌ها را برای جابجایی زوار اربعین برده بودند و این اتوبوس‌ها بعد از اربعین برگردانده شده و وارد خطوط می شود. برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته که تا پایان سال تعدادی اتوبوس تعمیر و تعدادی هم خریداری شود. سفارش‌ها داده شده و باید اتوبوس‌ها ساخته و وارد شهر شوند. وزارت کشور هم پای کار آمده و شهرداری هم از منابع خود قراردادهایی بسته است و امیدواریم تا پایان سال تعداد قابل توجهی اتوبوس وارد شود.

البته برای سال آینده هم پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است و به دنبال این هستیم که به تعداد ۵ هزار و خرده‌ای اتوبوس برسیم. همان تعداد  اتوبوس‌هایی که وقتی مدیریت چهارم شهری را تحویل دادیم، شهر تهران داشت. این اتوبوس‌هایی که قرار است وارد شود، چون در داخل تولید می‌شود تک‌کابین است. اما در خصوص بازگشایی مدارس و تغییر ساعت طرح ترافیک هم بگویم در نیمه دوم سال روزها کوتاه‌تر می‌شود. البته تغییر ساعت طرح ترافیک خیلی تأثیری نخواهد داشت، اما این را هم بگویم که شورای ترافیک در این زمینه تصمیم‌گیر است. البته برای بازگشایی مدارس تمهیداتی از سوی شهرداری‌ تهران اندیشیده شده است.

یکی از اقدامات شهرداری تهران جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح شهر بود. در خصوص آخرین وضعیت جمع‌آوری معتادین توضیح دهید و همچنین در خصوص اقدامات قرارگاه اجتماعی توضیحات لازم را بفرمائید.

شهرداری تهران اقداماتی در زمینه کاهش آسیب‌های ا جتماعی انجام داده است. جاهایی را برای نگهداری معتادین به خصوص معتادینی که کسی آنها را قبول نمی‌کرد و یا زخم باز بودند و یا بیماری‌های دیگری داشتند در نظر گرفته است. تمهیداتی اندیشیده شده و شهرداری به تعهدات خود در زمینه آسیب‌های اجتماعی عمل کرده است. تعداد زیادی از  معتادین جمع‌آوری شده‌اند. بخشی از آنها کسانی بودند که شرایط خوبی نداشتند. در خصوص قرارگاه اجتماعی هم بگویم که برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته و اقداماتی هم انجام شده است. امیدوارم که به زودی شاهد تحولاتی در این زمینه باشیم.

منبع: فارس

پایان پیام/

کد خبر: 1153801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
      0 0
      این چمران از اول شهرداری در شورای شهر بود و همه تقصیر ها را به گردن دولتهای قبلی که خودش هم جزوی از آنها بوده میاندازد اما باز هم میگوید اله میکنیم و بله میکنیم فردا همین اله بله ها را هم گردن کسای دیگر میاندازد. جان مولا هر چه هستی مرد باش