ممکن است ویروس کرونا دوباره قدرت بگیرد؟

پروفسور فرهود پدر علم ژنتیک ایران درخصوص جهش‌های متعدد ویروس کرونا توضیح داد.

پروفسور داریوش فرهود، پدر علم ژنتیک ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص جهش‌های متعدد ویروس کرونا و در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است ویروس مجددا قدرت بگیرد، توضیح داد: ذات ویروس این است که جهش‌های مختلف داشته باشد اما همان روزهای اول هم من می‌گفتم که مراقب باشید که حتما از هندوستان جهش‌های جدید به وجود خواهد آمد زیرا در هند قومیت‌های مختلف در آب و هوای متفاوت از هم زندگی می‌کنند و اکوسیستم‌های متنوعی دارد و آفریقا هم همین طور است و قابل پیش بینی بود که جهش‌هایی از آن کشورها منتشر شود. جهش‌ها همیشه به نفع ویروس نیستند و گاهی در باعث می‌شوند که ویروس ضعیف‌تر شده و از بین برود یک مثال خیلی بزرگ ایدز است، این ویروس در ابتدا قربانیان بسیاری گرفت اما بعد در خودش فروکش کرد.

بیشتر بخوانید

مهاجرت جوانان ژن‌های خوب ایرانی را از کشور خارج می‌کند

او اضافه کرد: تا بشر وجود دارد، بزرگ‌ترین دشمن آن ویروس است. ویروسی که موجود زنده‌ای نیست که اگر بود با آنتی بیوتیک از بین می‌رفت بلکه فقط یک دی ان ای دارد و با همین بزرگ‌ترین دشمن انسان است. در مقاله‌ای عنوان شده بود که احتمالا کرونا در یک نسل باقی بماند یا ممکن است که در خود فروکش کند.

پروفسور فرهود درباره ظرفیت آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ایران در مقابله با ویروس‌ها گفت: در ایران آزمایشگاه‌ها مراکز خوبی وجود دارند و باعث افتخار است که وقتی کشورهای عرب اطراف ایران صحرا بودند، ایران تنها کشوری بود که از صد سال پیش بخش ویروس شناسی داشت و ما واکسن تولید می‌کردیم. ابتدا انستیتو پاستور و بعد رازی ساخته شدند. زمانی که ایران واکسن می‌ساخت چین پیشرفت نکرده بود، من چین ۵۰ سال قبل را دیده بودم که انگار چند قرن قبل زندگی می‌کردند. ایرانی‌ها مردم بسیار باهوشی هستند اما متاسفانه به جای سرمایه گذاری در جای مناسب در حوزه دیگری سرمایه‌گذاری می‌کنند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1153933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =