محققان از یک مایع مغناطیسی روبات ساختند + ویدئو

مهندسان تایوانی از یک سیال مغناطیسی روباتی ساخته‌اند که خودش را کوچک یا نازک می‌کند یا به قطرات کوچک‌تر تبدیل می‌شود تا بتواند دارو را به نقطه مورد نظر بدن برساند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ محققان دانشگاه سوچو در تایوان از قطرات یک سیال مغناطیسی، روبات نرمی ساخته‌اند که خود را تجزیه می‌کند تا بتواند از موانع یا گذرگاه‌های باریک رد شود و دوباره خود را بازسازی کند. محققان ادعا می‌کنند که این روبات برای تحویل هدفمند دارو در آینده کاربرد خواهد داشت.

آنها می‌گویند که از قطرات فروسیال و در این مورد از نانوذرات اکسید آهن مغناطیسی معلق در روغن برای ساخت این روبات یک سانتی‌متری استفاده کردند. این قطرات توسط مجموعه‌ای از آهنرباهای قابل کنترل حرکت می‌کنند، تغییر شکل می‌دهند و در صورت نیاز به عنوان نانوذرات در مایع هدایت می‌شوند.

محققان برای حرکت دادن این روبات در یک کانال باریک از آهنرباهایی استفاده کردند تا بتوانند روبات را به شکل نازک، ممتد و فشرده درآورند. آنها همچنین از میدان‌های مغناطیسی خاصی برای تبدیل شدن روبات به قطرات کوچک‌تر سانتی‌متری یا میلی‌متری استفاده کردند و با تنظیم دیگری از این میدان‌ها، تکه‌های کوچک را دوباره به هم بچسبانند.

پیترو والداستری از دانشگاه لیدز در بریتانیا معتقد است که این قابلیت یک «تغییر بازی» است که می‌تواند تحولی را در پزشکی و داروسازی رقم بزند. بیمار می‌تواند یک روبات حامل دارو را ببلعد که در داخل دستگاه گوارش تجزیه می‌شود و به قطرات کوچک‌تر تقسیم می‌شود. هر کدام از این قطره‌ها روباتی هستند که می‌توانند دارو را به یک مکان خاص برسانند.

 بردلی نلسون از موسسه فناوری فدرال سوئیس در زوریخ نیز می‌گوید: یکی دیگر از کاربردهای این روبات مایع از بین بردن لخته‌های خون در مغز است تا از سکته مغزی جلوگیری کنند. البته ایجاد یک میدان مغناطیسی که به اندازه کافی قوی باشد تا بتواند روبات را به صورت دقیق در داخل مغز هدایت کند، بسیار چالش‌برانگیز است.

حمیدرضا مروی، دانشیار مهندسی هوافضا و مکانیک دانشگاه ایالتی آریزونا، می‌گوید: استفاده از این روبات جدید در پزشکی قابل قبول است، اما به احتمال زیاد در آینده دور این اتفاق خواهد افتاد. این روبات می‌تواند کاربرد فوری‌تری در دستگاه‌های آزمایشگاهی روی تراشه پیدا کند که در آن فرآیندهای شیمیایی مانند آزمایش ویروس‌ها در فضای بسیار کوچکی انجام می‌شود. در این شرایط، روبات‌های فروسیال می‌توانند مواد شیمیایی لازم برای واکنش‌ها را تحویل دهند.

در ادامه می‌توانید ویدئوی مربوط به نحوه حرکت این روبات مایع را تماشا کنید:

کد خبر: 1154055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =