حمله شغال به تعدادی از اهالی یک روستا / دو کودک مجروح شدند

رئیس شبکه دامپزشکی کاشمر گفت: براثر حمله یک قلاده شغال در چند شب متوالی تعدادی از اهالی روستای قوژد از توابع بخش مرکزی کاشمر مجروح شدند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سعید خانزاده افزود: بر اساس گزارش‌های دریافتی از شبکه بهداشت و درمان کاشمر مبنی بر حمله و گزش یک قلاده شغال به چند تن از اهالی روستای قوژد، کارشناسان دامپزشکی با همکاری اداره محیط زیست این شهرستان اقدام به نمونه‌گیری از شغال کشته شده توسط اهالی کردند.

بیشتر بخوانید

درگذشت حدود ۱۰۰ ایرانی در اربعین امسال

وی با اشاره به نمونه‌برداری شبکه دامپزشکی کاشمر از شغالی که با حمله و گزش چهار نفر اهالی روستای قوژد را مصدوم و راهی بیمارستان کرده بود، اظهار کرد: بلافاصله پس از حضور افراد زخمی شده در بیمارستان، حادثه‌دیدگان واکسن هاری دریافت کردند و اکنون حال عمومی آن‌ها مساعد است.

رئیس شبکه دامپزشکی کاشمر عنوان کرد: تمام کسانی که‌ توسط حیوان ‌مورد گزش‌ قرار می‌گیرند، باید آن‌ را مشکوک‌ به‌ هاری‌ تلقی ‌کرده و اقدامات‌ لازم‌ را انجام‌ دهند تا زمانی‌ که‌ خلاف‌ آن‌ ثابت‌ شود و امکان ابتلا به هاری‌ منتفی‌ شود.

وی تاکید کرد: در صورتی که کسی مورد حیوان‌گزیدگی قرار گرفت، باید آرامش خود را حفظ کند ولی گازگرفتگی را نادیده نگیرد. همچنین لازم است زخم را به طور کامل با آب و صابون حداقل به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه عمیقا شسته و به سرعت به مرکز بهداشتی درمانی یا خانه بهداشت مراجعه کند.

رئیس شبکه دامپزشکی کاشمر بیان کرد: یکی از دلایل نزدیک شدن گونه‌های حیات وحش به محل زندگی انسان تخریب زیستگاه‌ها، پسماند زباله و عدم مدیریت صحیح آن در روستاها نیز از جمله دلایل تامین غذای حیات وحش و رجوع آن‌ها به مناطق روستایی است.

وی گفت: توجه به دفن بهداشتی لاشه حیوانات تلف شده(اعم از دام و طیور) از جمله راه‌های کاهش احتمال سرایت بیماری و چرخه آن بین انسان و حیوان است؛ همکاری شهروندان با اداره دامپزشکی در واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار و دام اهلی سهم بسزایی در تامین سلامت حیات‌ وحش و انسان دارد.

رئیس شبکه دامپزشکی کاشمر یادآور شد: نتیجه آزمایش دقیق هاری این شغال تا ۲۰ روز آینده مشخص خواهد شد.

در همین خصوص امیر افشار، مسئول روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان کاشمر، به ایسنا گفت: شغال ابتدا شبانه وارد یک خانه که ۲ کودک پنج و ۱۱ ساله در حیاط خواب بودند، می‌شود و به آن‌ها حمله می‌کند.

وی تصریح کرد: در این حادثه یک کودک پنج ساله از ناحیه چشم آسیب جدی دید و برای درمان به بیمارستان خاتم‌الانبیاء مشهد اعزام شد. کودک ۱۱ ساله نیز در کاشمر تحت درمان قرار گرفت.

افشار با بیان اینکه همان شغال در ادامه وارد منزل دیگر می‌شود و به یک جوان و مادرش حمله می‌کند و آن‌ها را مورد گزش قرار می‌دهد، افزود: بر اثر حمله و گزش این شغال در مجموع چهار نفر مصدوم شدند.

لاشه شغال که توسط اهالی تلف شده بود، با هماهنگی دامپزشکی شهرستان پس از نمونه‌برداری با رعایت تمهیدات بهداشتی دفن شد.

انتهای پیام

کد خبر: 1154096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =