زمینه بازگشت دانشجویان انتقالی از خارج فراهم شود/ ضرورت غربالگری دانشجویان پیش از تحصیل در کشور

معاون آموزشی وزیر علوم معتقد است که باید زمینه بازگشت ‌دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج که متقاضی انتقال به دانشگاه‌های داخل هستند، فراهم شود.

قاسم عموعابدینی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان این دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور فرزندان ایران هستند، اظهار کرد: انتقال دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج به کشور با مشکلاتی مواجه بوده است؛ اما این مشکلات را باید به صورت ریشه‌ای دید؛ یعنی زمانی که دانشجو نمی‌تواند از سد کنکور عبور کند و مجبور می‌شود کشور را ترک کند. این نگاه جامعیت دارد. باید ظرفیتی در کشور ایجاد شود که این افراد در داخل ادامه تحصیل دهند. دانشگاه‌هایی در ایران وجود دارند که رتبه‌شان کمتر از رتبه ۵۰۰ جهان است.

معاون آموزشی وزیر علوم افزود: این فرض که دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج نتوانسته‌اند از سد کنکور عبور کنند، درست است؛ اما باید توجه کرد که کنکور هم ابزار درستی برای سنجش دانشجویان نیست. ارزیابی افراد فقط در یک آزمون چهار ساعته، نمی‌تواند نتیجه واقعی را نشان دهد. تغییرات کنکور ۱۴۰۲ هم در همین راستا در حال انجام است.

وی تصریح کرد: با توجه به مشکلی که مطرح کردم این سوال شکل می‌گیرد که چگونه جوانان ایرانی می‌توانند در دانشگاه‌های کشورهای همسایه پذیرفته شوند؛ اما برای ورود به دانشگاه‌های داخل کشور محدودیت دارند؟ دانشگاه‌های کشورهای همسایه مانند ترکیه سطح پایینی ندارند. ما باید به این سوال از اساس پاسخ دهیم و نظام پذیرش‌مان را به گونه‌ای اصلاح کنیم که هر فرد شایستگی دارد، بتواند در کشور ادامه تحصیل دهد.

عموعابدینی خاطرنشان کرد: کیفیت تحصیل باید به گونه‌ای باشد که اگر فرد به خوبی نتواند واحدهای درسی را بگذراند، اخراج شود. مشکل این است که نمی‌توان بین حفظ کیفیت آموزش و تسهیل ورود به دانشگاه تعادل ایجاد کرد.

معاون آموزشی وزیر علوم افزود: در کشورهای دیگر افراد با شهریه تحصیل می‌کنند؛ اما اگر نتوانند واحدهای درسی را بگذراند، اخراج می‌شوند. به این معنا که سختی تحصیل‌شان پابرجاست. پذیرش ساده است؛ اما کیفیت به گونه‌ایست که غربال انجام می‌شود. این روند در دانشگاه‌های ایران برعکس است، یعنی ورود به دانشگاه سخت است؛ اما غربال مناسبی در درون دانشگاه انجام نمی‌شود و باید اصلاح شود. به این صورت که دانشجویان به سهولت وارد دانشگاه شوند؛ اما اگر نتوانند از عهده دروس برآیند، اخراج شوند. منظورم این است که اختیار به دانشجویان داده شود.

وی گفت: البته طبیعی است که در مورد برخی رشته‌ها و دانشگاه‌ها، رقابت سنگینی وجود داشته باشد، از جمله این رشته‌ها می‌توان به پزشکی، برخی مهندسی‌ها و برخی رشته‌های علوم انسانی اشاره کرد، برای این رشته‌ها باید تدبیر مناسبی اندیشیده شود. در طرح تحولی سعی کرده‌ایم که این موضوع دیده شود.

عموعابدینی در پایان اظهار کرد: من معتقدم همه دانشجویان متقاضی برای انتقال به داخل فرزندان ایران هستند؛ اما این که در کجا قرار بگیرند نیازمند غربالگری مناسب است. برای مثال مصاحبه‌ای انجام و بر اساس آن تعیین شود که فرد شایستگی علمی برای پذیرش در کدام دانشگاه را دارد. این که دانشجویی از ایران رفته و می‌خواهد به کشور برگردد، نه تنها مشکلی ندارد؛ بلکه باید فضا را هم برای وی فراهم کرد.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1154099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =