ارائه پیشنهاد قیمت غذای ۱۳ هزار تومانی برای دانشجویان علوم پزشکی

مدیرکل امور دانشجویی وزارت بهداشت از ارائه پیشنهاد قیمت غذای ۱۳ هزار تومانی برای دانشجویان علوم پزشکی خبر داد و گفت: این قیمت کارشناسی شده ولی هنوز به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ نشده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، حمیدرضا اشراقی با بیان اینکه قیمت غذا و آیین نامه تغذیه برای دانشگاه های علوم پزشکی در سال جدید تحصیلی کارشناسی و تهیه شده است، اظهار کرد: این موضوع هنوز به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ نشده است.

وی افزود: قیمت غذا با توجه به هزینه های مختلف که دانشگاه ها با آن مواجه شده اند از هزینه های حقوق و دستمزد گرفته تا هزینه مواد اولیه و مواد غذایی، محاسبه شده است. قیمت تمام شده برای دانشگاه ها برای سه وعده غذایی صبحانه، ناهار و شام ۱۵۰ هزار تومان است که طبق قانون ۱۰ درصد آن را دانشجو تقبل می کند.

مدیرکل امور دانشجویی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: به منظور مساعدت با دانشجویان علوم پزشکی مقرر شد هزینه ای که از دانشجو اخذ می شود از میزان ۱۰ درصد قیمت تمام شده هم کمتر باشد و هزینه سه وعده غذایی صبحانه، ناهار و شام دانشجو ۱۳ هزار تومان محاسبه شود.

وی افزود: به این ترتیب هزینه وعده غذایی صبحانه ۳ هزار تومان، هزینه وعده غذایی ناهار ۶ هزار تومان و هزینه وعده غذایی شام ۴ هزار تومان محاسبه و کارشناسی شده است؛ اما هنوز برای اجرا به دانشگاه ها ابلاغ نکرده ایم.

اشراقی در پاسخ به انتقاد از گران شدن هزینه تغذیه دانشجویی نسبت به سال گذشته یادآور شد: در دو سال گذشته با وجود آموزش مجازی؛ اما دانشگاه های علوم پزشکی عمدتا آموزش حضوری داشتند و باید توجه داشت که هزینه های تهیه غذا نسبت به گذشته بسیار گران تر شده است و ما برای اینکه بتوانیم کیفیت را حفظ کنیم، نیازمند افزایش هزینه هستیم. باید توجه داشت که برای تعیین هزینه غذا مولفه های اثرگذاری از جمله انرژی، مواد اولیه و حقوق پرسنل را هم در نظر گرفت.

اشراقی اظهار کرد: در دوران کرونا قیمت تمام شده برای دانشگاه ها حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان بود اما با توجه به افزایش هزینه ها در همه جوانب امر، هیچ پیمانکاری کمتر از ۱۵۰ هزار تومان قیمت تمام شده با دانشگاه ها قرارداد نمی بندد. ضمن اینکه اگر هم فشار بیاوریم با قیمت پایین تر قراردادی بسته شود پیمانکار کیفیت غذا را پایین می آورد و در مقابل دانشجو هم به غذای بی کیفیت اعتراض می کند.

وی درباره اینکه گفته شده است دانشجویان شهریه پرداز باید هزینه بیشتری برای تغذیه بپردازند، گفت: قرار است شورای تغذیه در هر دانشگاه با هماهنگی هیئت امنای دانشگاه نسبت به این موضوع تصمیم بگیرند که دانشجویان شهریه پرداز چه سهمی را از قیمت تمام شده غذا بپردازند. ضمن اینکه توجه داشته باشیم که دانشگاه های علوم پزشکی تعداد دانشجوی شهریه پرداز کمتری نسبت به دانشگاه های وزارت علوم دارند و با توجه به میزان شهریه ای که پرداخت می کنند درباره خدمات دانشجویی برای ارائه به آنها تصمیم گیری می شود.

مدیرکل امور دانشجویی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: برای پرداخت هزینه غذا از سوی دانشجویان، تصمیم گرفته شده است که شورای تغذیه در هر دانشگاه، برای دانشجویانی که از استطاعت مالی کافی برخودار نیست تخفیف هایی را در نظر بگیرد. ضمن این در مورد سایر دانشجویان با توانایی های مالی نیز این شورا می تواند تصمیم بگیرد.

وی افزود: به این ترتیب برای برخی از دانشجویان ممکن است هزینه غذا رایگان باشد. ضمن اینکه دانشگاه ها بر اساس مدارک و مستندات، استطاعت مالی دانشجویان و دانشجویانی که تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله بهزیستی و کمیته امداد می توانند می توانند تصمیم گیری کنند و تخفیف ها و رایگان کردن را درنظر بگیرند.

اشراقی درباره گلایه برخی از دانشجویان دوره های کارورزی (اینترنی) که در برخی از مراکز درمانی و آموزشی به این دانشجویان غذا نمی دهند، گفت: دانشگاه های علوم پزشکی موظف هستند تغذیه را برای همه اساتید، کارکنان، دانشجویان و بیماران فراهم کنند ولی درباره دانشجویان در خارج از ستاد دانشگاه که به طور نمونه مراکز درمانی مشغول فراگیری هستند هم در آیین نامه تاکید شده است که با همکاری معاونت دانشجویی و معاونت آموزشی بر موضوع ارائه تغذیه به این دانشجویان نظارت شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دو منویی شدن غذای دانشجویان راهکاری برای صرفه جویی و مصرف بهینه مواد غذایی از سوی دانشجویان است که باید در این مسیر حرکت کنیم تا دانشجویان در حفظ کیفیت غذا و همچنین صرفه جویی و مصرف بهینه مواد غذایی سهیم باشند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1154148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =