تاثیر مسواک زدن بر سلامت قلب و ریه

مسواک زدن علاوه بر فوایدی که برای سلامت و بهداشت دهان و دندان ها دارد، تاثیر شگفت انگیزی بر سلامت بدن مانند سلامت قلب و ریه ها دارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، در دیدار اشخاص اولین چیزی که به یاد می آوریم و به آن توجه می کنیم لبخند است بنابراین داشتن دندان های سفید و براق اهمیت زیادی دارد. علاوه بر این اکثر افراد نمی دانند بهداشت دندان در کنار زیبایی تقریباً بر ۹۰٪ عملکرد های دیگر بدن تاثیر می گذارد یعنی اهمیت آن برای سلامت بدن فوق العاده بالاست.

بیشتر بخوانید:

راهکاری ساده برای کاهش فشار خون

روند هضم با جویدن غذا آغاز می شود، وجود غذا و بزاق در دهان بعد از مصرف غذا اصلی ترین عواملی است که منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه می شود. مسواک مواد غذایی مانده را پاک کرده و به پاکسازی دندان و لثه کمک می کند بنابراین هنگامی که دندانها می پوسند، بدن نمی تواند مواد مغذی را پردازش کند.

درد لثه و دندان بر جویدن غذا و در نتیجه هضم تاثیر می گذارد و ممکن است موجب سو تغذیه فرد شود به همین دلیل در این بخش به فواید حیرت انگیز مسواک زدن می پردازیم.

کمک به سلامت قلب:

مسواک زدن دوبار در روز می تواند از التهاب قلب و عوارض دیگر جلوگیری کند. عبور باکتری های مضر از قلب، می تواند بافت ها را متورم کند( آندوکاردیت). این امر همچنین می تواند افرادی را که از قبل به مشکلات قلبی مبتلا بودند را در معرض خطر قرار دهد.

محافظت از ریه ها:

تحقیقات نشان می دهد که سلامت دهان و دندان ارتباط نزدیکی با سلامت ریه دارد. با مسواک زدن، می توان خطر انتشار عفونت از دهان به ریه ها را هنگام تنفس کاهش داد خصوصاً اگر مبتلا به بیماری مزمن ریوی باشید.

اگر باکتری های کثیف مستقر در دهان از دهانتان به داخل ریه ها راه پیدا کنند می توانند به راحتی باعث بروز ناراحتی هایی مثل برونشیت برونشیت و COPD و ذات الریه شوند.

جلوگیری از ابتلا به آلزایمر:

بین بیماریهای لثه و زوال عقل به ویژه بیماری آلزایمر ارتباط نزدیکی وجود دارد.مسواک زدن سبب می شود بتوانید همه چیز را به خوبی در ذهنتان بسپارید زیرا مطالعه ای که روی ۶۰۰۰ نفر انجام شد نشان داد که باکتری های ناشی از عفونت لثه به مغز راه پیدا می کنند و این اتفاق زمانی می افتد که عفونت به دلیل مسواک نزدن به بدن ما منتقل می شود.

جلوگیری از عفونت لثه و سایر عفونت ها:

اگرچه این واقعیت شناخته شده است که بیماری لثه اثرات زیان باری بر بدن دارد اما وقتی بطور مرتب مسواک می زنید از تجمع باکتریهای مضر و بد بو مانند پلاک جلوگیری می کنید. عدم توجه به سلامت دندان ها می تواند منجر به مواردی مانند پریکورونیت شود که به دلیل بافت ملتهب، موجب تورم در گونه ها، بوی بد دهان و زخم می شود.

جلوگیری از پریودنتیت (التهاب لثه):

با متورم شدن لثه ها شما کم کم استخوان آلوئل (لثوی) اطراف دندان هایتان، و بعد خود دندان ها را از دست خواهید داد. همچنین پریودنتیت یا التهاب لثه سبب ایجاد بسیاری از بیماری های دیگر می شود.

جلوگیری از ورم لثه:

تشکیل پلاک و جرم بر روی دندان ها سبب ورم و بادکردن لثه ها می شود. برای جلوگیری از تشکیل پلاک و جرم و ورم لثه هر روز دندانهایتان را مسواک بزنید.

جلوگیری از دهان خندقی:

هرگاه ورم و التهاب لثه پیشرفته و حاد شود، دهان از هجوم باکتری ها آکنده می شود و این عفونت اغلب به گونه ها، لب ها و استخوان های فک نیز سرایت می کند. به این ناراحتی که در خندق های جنگ جهانی اول نامگذاری شد و بسیاری از سربازان را مبتلا کرده بود، دهان خندقی می گفتند.

تازه نگه داشتن نفس:

متخصصان توصیه می کنند که حداقل دو بار در روز و به مدت ۲ دقیقه دندان های خود را مسواک بزنید و روزانه یکبار زبان خود را تمیز کنید. این کار از تجمع باکتری های تولید کننده گوگرد در دهان و گلو جلوگیری کرده و تنفس شما را همیشه تازه و سالم نگاه می دارد.

کاهش احتمال آرتروز:

مسواک زدن سبب کاهش احتمال آرتروز می شود زیرا افراد که مسواک نمی زنند و دچار بیماری لثه هستند، ۸ برابر بیشتر احتمال دارد به روماتیسم مفصلی دچار شوند. باکتری های موجود در لثه با تولید پروتئین ها موجب واکنشی از سوی سیستم ایمنی بدن می شوند که نهایتا به بعضی از مشکلات مفصلی جدی منجر می شود.

کاهش عوارض بارداری:

رعایت بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت است زیرا عفونت های لثه که می توانند روی کودک تأثیر بگذارند را از بین می برد. چنین عفونت هایی می تواند بطور بالقوه باعث التهاب جفت و وزن کم در بدو تولد شود.

التهاب و تورم جفت می تواند حتی رشد کودک را در رحم متوقف کند. همچنین عفونت باکتریایی می تواند به کودک انتقال پیدا کند و باعث مشکلاتی در وضع حمل شود.

کاهش احتمال سکته ی مغزی:

رعایت بهداشت دهان و دندان سبب کاهش سکته مغزی می شود زیرا باکتری های دهان می توانند از طریق جریان خون به مغز راه پیدا کنند. بنابراین مسواک زدن که باعث از بین بردن باکتری ها می شود ، به کاهش احتمال سکته ی مغزی کمک می کند.

کنترل قند خون:

ارتباطی بین عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و بیماری دیابت وجود دارد. باکتری های موجود در دهان توانایی کاهش کارآمدی انسولین در جریان خون تان را نیز دارند. این امر سبب اشکال در کنترل قند خون و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می شود.

کنترل فشار خون:

زمانی را برای مسواک زدن اختصاص دهید چرا که می تواند به حفظ فشار خون سالم کمک کند. ارتباطی بین عدم رعایت بهداشت دهان و دندان مانند بیماری لثه و فشار خون بالاتر تشخیص داده شده است به این شکل که افراد مبتلا به فشار خون بالا، می توانند فشار را در رگهای خونی ، قلب و سایر اندام های حیاتی بدن تجربه کنند.

کاهش احتمال ورود عفونت ها به بدن:

دهان اولین راه ورود به بدن است و غذا، باکتری و... از راه دهان وارد بدن می شوند. اگر زمانی را برای مسواک زدن اختصاص دهید و به بهداشت دهان خود اهمیت دهید، عفونت لثه و... کاهش یافته و در نتیجه احتمال ورود عفونت ها به بدن کاهش می یابد.

جلوگیری از دندان درد:

رعایت بهداشت دهان و دندان، احتمال پوسیدگی و دندان درد را به حداقل می رساند و نیاز به درمان را کاهش می دهد، همچنین مسواک زدن به جلوگیری از ابتلا به بیماری های لثه، عفونت ها و سایر بیماری های دهان کمک می کند.

از بین بردن پلاک های دندان:

مسواک زدن دندان ها ۶۰ درصد پلاک ها و جرم ها را از بین می برد و اگر با نخ دندان کشیدن همراه باشد، فواید بی نظیری دارد زیرا بیشتر تشکیل پلاک ها لابلای دندان ها اتفاق می افتد و نخ دندان سبب از بین رفتن پلاک ها می شود.

پس حتی بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برخی باکتری بر روی زبان، لثه ها، و حتی بزاق تان باقی می ماندکه استفاده از دهانشویه باکتری ها را از بین می برد.

صرفه جویی در هزینه:

هزینه های دندانپزشکی گران است ، بنابراین دندانها را در شرایط خوب نگه دارید تا مجبور به صرف هزینه کمتری باشید. اگرچه برخی از مشکلات اجتناب ناپذیر است مانند خالی شدن دندانی که از قبل پرشده و پوسیدگی ناشی از آن ، اما با مسواک زدن منظم و دقیق می توان از بیشتر پوسیدگی های دندان جلوگیری کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1154153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =