اظهارات رئیس جمهور ایران در سازمان ملل آینده مذاکرات را مشخص خواهد کرد

جان کالابرس معتقد است که لحن سخنان رئیس جمهور ایران در حاشیه دیدارهایی که در نیویورک انجام می‌شود، هم می‌تواند به طور غیرمستقیم فرآیند مذاکرات هسته‌ای را پیچیده کرده و یا اگر پیامی قاطع اما آرام‌بخش از سوی ایشان صادر شود، به بهبود شرایط مذاکرات کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، رئیس جمهور ایران که چند روز پیش در بیست و دومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای شرکت داشت، روز دوشنبه برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل راهی نیویورک شد و شب چهارشنبه در صحن عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد. اگرچه بر اساس پیش‌بینی‌ها احتمال حاشیه سازی علیه ایشان وجود دارد، اما در مقابل فرصت‌های خوبی نیز برای دولت سیزدهم به منظور تبیین سیاست‌هایش در این گردهمایی بین المللی وجود دارد. دکتر «جان کالابرس» -استاد دانشگاه امریکن واشنگتن دی سی- در مصاحبه با ایسکانیوز به اهمیت سخنرانی‌ها و اظهارات رئیس جمهور ایران در دیدارهای احتمالی در نیویورک پرداخت.

متن کامل این مصاحبه  بدین شرح است:

- در شرایطی که احیای برجام در وضعیت کاملا بلاتکلیفی قرار دارد، آیا سفر رئیس جمهور ایران به نیویورک می‌تواند تاثیری بر روند مذاکرات هسته‌ای داشته باشد؟

سفر رئیس جمهور رئیسی به نیویورک می‌تواند فرصت خوبی برای دیدارهای حاشیه‌ای با مقامات آمریکایی و/یا تحلیلگران سیاسی به منظور تبادل نظر فراهم کند. به نظر من باز کردن خطوط ارتباطی به صورت ذاتی سودمند است. هر چند که با توجه به فضای سیاسی در دو کشور، چنین تعاملاتی پرخطر هم می‌تواند باشد. زیرا می‌تواند توسط منتقدان و رقبا مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین، من مطمئن نیستم که گفت‌وگوی غیررسمی انجام شود. به طور کلی بسته به آنچه رئیس‌جمهور رئیسی خواهد گفت و لحن سخنان او در این دیدارها، می‌تواند دشمنی را شعله‌ور یا پیامی قاطع اما آرام‌بخش را منتقل کند. حالت اول -حتی به طور غیرمستقیم- فرآیند مذاکره را پیچیده خواهد کرد، در حالی که حالت دوم ممکن است به فضایی منجر شود که به بهبود شرایط مذاکرات کمک می‌کند.

- در روزهای اخیر عضویت ایران در سازمان شانگهای به صورت رسمی اعلام شد. از طرف دیگر روابط ایران با روسیه و چین با سرعت زیادی در حال گسترش است. در چنین شرایطی تحریم‌های اقتصادی دیگر نمی‌تواند اهرم فشار علیه ایران باشد. تحلیل شما در این مورد چیست؟

من معتقدم که اساسا عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای نمی‌تواند معادله را تغییر دهد. برای من تصور اینکه رونق اقتصاد ایران حتی در صورت افزایش تعاملات آن (یعنی تجارت و سرمایه گذاری) در درجه اول با روسیه، چین و سایر اعضای سازمان همکاری شانگهای دشوار است؛ زیرا به دلیل تحریم‌ها، [روابط ایران] با دیگر اعضای کلیدی اقتصاد جهانی کاملا محدود است. علاوه بر این، اگر تحریم‌های هسته‌ای که توسط ایالات متحده اعمال شده، به دلیل طولانی شدن یا شکست مذاکرات باقی بماند، مشخص نیست که چین به سادگی آنها را نادیده بگیرد.

 - به نظر می‌رسد آنطور که گروهی از تحلیلگران بین المللی اذعان می‌کنند، احیای برجام تا بعد از انتخابات ماه نوامبر آمریکا به تعویق افتاده است. از نظر شما شرایط بعد از انتخابات چگونه خواهد بود؟

این ایده که احیای توافق تا بعد از انتخابات میان دوره‌ای کنگره ایالات متحده به تعویق افتاده، قابل قبول است. تا چند ماه قبل، پیش‌بینی‌ها در مورد دموکرات‌ها تیره و تار بود و انتظار می‌رفت که مخالفان جمهوری‌خواه آنها اکثریت را در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا پس بگیرند. اما اکنون قضیه فرق کرده است و به نظر می‌رسد که دموکرات‌ها حداقل برتری خود بر سنا را حفظ خواهند کرد. اگر این ارزیابی‌های اخیر به درستی محقق شود، موقعیت رئیس جمهور بایدن تقویت خواهد شد و این امر پشتوانه تلاش‌های او برای احیای برجام است. این موضوع به نوبه خود می‌تواند به طرف ایرانی اطمینان دهد که توافق توسط ایالات متحده رعایت خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1154193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =