نرخ غذای دانشجویی دانشگاه آزاد، قربانی عدم تخصیص یارانه دولتی

دانشگاه آزاد اسلامی در سایه فقدان یارانه دولتی، اختیار تصمیم‌گیری در خصوص واگذاری بوفه‌های دانشجویی، رستوران‌ها، سلف سرویس واحدها را به کمیسیون معاملات هر استان تفویض کرده است که بنظر می‌رسد سبب افزایش بی‌سابقه قیمت‌ غذای دانشجویی شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آغاز سال تحصیلی جدید همواره با اعلام نرخ جدید خدمات آموزشی و رفاهی از سوی دانشگاه‌ها همراه است. میزان افزایش قیمت غذای دانشجویی یکی از این مواردی است که معمولا مورد توجه دانشجویان قرار می‌گیرد. چند روز پیش بود که مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم  نرخ مصوب غذای دانشجویی برای سال تحصیلی جدید را با ابلاغ بخشنامه‌ای اعلام کرد که اتفاقا افزایش بی‌سابقه آن، اعتراض گسترده دانشجویان را به دنبال داشت. اگرچه کرونا با غیرحضوری کردن آموزش، مدتی خاطر دانشگاه‌ها را از دغدغه‌ تامین منابع مالی و امکانات و تجهیزات رفاهی آسوده کرده بود، اما فروردین و اردیبهشت گذشته و همزمان با حضوری شدن کلاس‌ها بود که کم کم سر و صدای اعتراض دانشجویان نسبت به عدم بازگشایی سلف و بوفه در بعضی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به گوش می‌رسید. همچنین در برخی واحدهایی هم که سلف آن‌ها بازگشایی شده بود، دانشجویان نسبت به قیمت‌گذاری آزاد غذای دانشجویی برخلاف بخشنامه سازمان مرکزی دانشگاه آزاد، گله داشتند.

مهران صلواتی مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در ۱۵ فروردین و دومین روز از حضوری شدن کلاس‌ها در یک برنامه اینترنتی، با اشاره به ابلاغ بخشنامه به واحدهای سراسر کشور درمورد راه‌اندازی سلف، نرخ مصوب ترم جدید را چنین اعلام کرده بود: سلف دانشگاه باید وعده ناهار با نرخ دانشجوئی را در سه محدوده قیمت کم‌هزینه، متوسط و پرهزینه، از ۴۶۰۰ تومان تا ۹۶۰۰ تومان در اختیار دانشجویان بگذارد.

علی دانشجوی دانشگاه آزاد واحد گرگان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، وضعیت بازگشایی سلف در دانشگاه خود را تشریح کرد: پس از حضوری شدن کلاس‌ها در فروردین ماه انتظار آن را داشتیم که همانند گذشته بتوانیم از غذای سلف استفاده کنیم و از این‌طیق در هزینه‌های جاری و زمان صرفه‌جویی داشته باشیم، اما سلف خاک گرفته واحد ما هیچ‌گاه دوباره باز نشد. کسی هم توضیحی در ابن باره به ما نداد. البته مدتی بعد، بوفه دانشگاه بازگشایی شد که اولا وعده غذایی ارائه نمی‌دهد و قیمت میان وعدهای آن هم نه دانشجویی، بلکه آزاد است.

گفته‌های علی درحالی بیان می‌شود که محمدرضا احمدی مدیر وقت امور دانشجویی دانشگاه آزاد واحد گرگان در آبان‌ماه ۱۴۰۰ و در زمانی که حضوری‌شدن آموزش پس از واکسیناسیون عمومی طرح شد، به خبرنگار ایسکانیوز گفته بود: خود را برای بازگشایی سرای دانشجویی، سالن غذاخوری و بوفه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آماده کرده است. درحال حاضر به‌دلیل تعمیرات و بازسازی سالن غذاخوری، بوفه و سرای دانشجویی، امکان بازگشایی در نیمسال اول ۱۴۰۰ را نداریم اما قول در اختیار گذاشتن این فضاها با امکانات رفاهی بیشتر و محیطی زیباتر را در نیم‌سال دوم می‌دهیم.

پس از فراز و نشیب‌های مربوط به عدم بازگشایی سلف و میزان نرخ غذای دانشجویی، فرزاد جهانبین معاون فرهنگی‌دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تصویری از بخشنامه معاونت توسعه و مدیریت منابع این دانشگاه در اینستاگرام خود منتشر کرد که نشان می‌داد اختیار تصمیم‌گیری در خصوص واگذاری بوفه‌های دانشجویی، رستوران‌ها، سلف سرویس واحدها به کمیسیون معاملات هر استان تفویض شده است و واحدهای استانی می‌توانند متناسب با شرایط مالی خود نسبت به اجاره سلف سرویس خود اقدام کنند.

در سطر پایانی این بخشنامه بر اجازه‌داشتن استان‌ها در تهاتر اجاره‌بهای رستوران‌ها برای کاهش قیمت تمام شده غذای دانشجویی تاکید شده ولی بنظر می‌رسد با توجه به این‌که درآمد حاصل از اجاره بوفه و سلف یکی از منابع مالی قابل توجه دانشگاه است،نه تنها چشم‌پوشی از آن توسط واحدها نشدنی است بلکه سبب می‌شود قیمت‌ها سر به فلک بکشد. کما این‌که به نقل از دانشجویان واحد بندرعباس، غذای دانشجویی در این دانشگاه با نرخ آزاد ۵۰هزار تومانی عرضه می‌شود.

نرخ غذای دانشجویی دانشگاه آزاد، قربانی عدم تخصیص یارانه دولتی

نرخ غذای دانشجویی دانشگاه آزاد، قربانی عدم تخصیص یارانه دولتی

سعید مرادپور معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: براساس سیاست ابلاغی دانشگاه آزاد اسلامی، خیلی از واحدهای این دانشگاه در سراسر کشور سلف سرویس خود را به هتل‌ها و افراد حقیقی بیرون از دانشگاه اجاره می‌دهند و غذای دانشجویی را با نرخ آزاد عرضه می‌کنند. ما قیمت غذاهای مختلفی که در رستوران‌ها و آشپزخانه‌های سطح شهر به فروش می‌رسد را بررسی کردیم که میانگین مقدار آن، ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان بود.

وی ادامه داد: بهای نهایی غذای دانشجویی را صرفا مبتنی بر خرید مواد اولیه که از بازار آزاد تهیه می‌شود، تعیین کردیم و مواردی مثل هزینه نیروی انسانی و فضا، استهلاک، نگه‌داری از دستگاه‌ها و تجهیزات آشپزخانه و سلف، گاز را به عنوان یارانه دانشجویی در نظر گرفتیم تا از این طریق به کاهش هزینه‌های دانشجویان کمک کنیم. بر این اساس، محدوده نرخ غذای دانشجویی بین ۳۰ تا ۴۵ و نهایتا ۵۰ هزار تومان است.

مرادپور عنوان کرد: همچنین در راستای تلاش برای کاهش نرخ تمام‌شده غذای دانشجویی، از بخش‌های دولتی مانند کمیسیون دانشجویی استانداری درخواست کردیم تا اقلام غذایی را در اختیار ما قرار دهند که متاسفانه بخش بازرگانی استانداری تا کنون هیچ اقدامی در پاسخ به نامه ما انجام نداده است. امیدواریم بتوانیم با پیگیری درخواست خود در استانداری و دریافت مواد اولیه، قیمت‌های موجود را شکسته و آن را کاهش دهیم.

او گفت: به منظور بهبود کیفیت غذای دانشجویی واحد، موادخوراکی اولیه از برنج مرغوب، گوشت و مرغ تازه و گرم به جای یخ‌زده استفاده می‌شود و سعی کردیم از اقلام درجه یک بازار خرید داشته باشیم. حتی سلف دانشجویی غذای جلسات با مهمانان ما از سازمان مرکزی را سرو می‌کند و غذایی از بیرون تهیه نمی‌شود.

به گفته معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد واحد بندرعباس، نرخ غذای دانشجویی در واحدهای استان تهران در سال گذشته که در آن‌جا تدریس داشتیم، مابین 40 تا 60 هزار تومان و غذاهای دیگری که در اختیار اساتید قرار می‌دادند در محدوده 70 تا 90 هزار تومان بود.

به اعتقاد برخی، دانشگاه آزاد اسلامی در موضوع نرخ غذای دانشجویی اتفاقا مظلوم واقع شده و برخلاف دانشگاه‌های دیگر کشور هیچ سهمی از یارانه تغذیه‌ای دولت ندارد. دانشگاه‌های گوناگون دولتی از وزارت علوم گرفته تا بهداشت، همگی با وجود اخذ مبالغ هنگفت یارانه غذای دانشجویی از دولت، قیمت‌های نجومی‌ای را به عنوان نرخ غذای دانشجویی تعیین می‌کنند و کسی هم جلو دارشان نیست. معاون فرهنگی‌دانشجویی وزارت بهداشت جنجال پیرامون قیمت‌های این وزارت خانه را شیطنت رسانه‌ای خواند و با ریختن آب پاکی روی دست دانشجویان گفت: یارانه‌ای که دولت برای مردم در نظر گرفته است، به حساب سرپرستان خانواده یا پدر و مادر دانشجویان ریخته می‌شود؛ بنابراین ما چاره‌ای جز افزایش نرخ غذای دانشجویی نداریم.

انتهای خبر/

کد خبر: 1154194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =