روسای جمهور ایران و فرانسه در نیویورک دیدار می‌کنند

شبکه خبری فرانس ۲۴ گزارش داد: روسای جمهوری ایران و فرانسه امروز (سه‌شنبه) در حاشیه نشست سران هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، در گزارش این شبکه خبری آمده است: امروز امانوئل مکرون با سید ابراهیم رئیسی دیدار می کند و  دو رئیس جمهور درمورد مسائلی از جمله توافق هسته‌ای گفت‌وگو خواهند کرد.

بر پایه این گزارش، مکرون همچنین قرار است امروز با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز دیدار کند.

خبرگزاری فرانسه نیز با انتشار این خبر افزود: مکرون در ماه‌های اخیر چند تماس تلفنی با رئیس جمهوری ایران داشته است که محور اصلی آن ترغیب ایران به پذیرش پیشنهادهای اروپا در راستای احیای توافق هسته ای بوده است؛ توافقی که آمریکا در سال ۲۰۱۸ و در زمان ریاست جمهوری آمریکا از آن خارج شد.

مکرون پیشتر در اواخر ماه گذشته میلادی درمورد این توافق مدعی شده بود که «توپ در زمین ایران است» و توافق «مفید» است حتی «اگر همه مسائل را حل و فصل نکند».

این در حالی است که کاترین کولونا وزیر امور خارجه فرانسه که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است، دیشب ادعای تعلل ایران در حصول توافق وین را تکرار کرد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران بدون اشاره به اهمال کشورش در اجرای تعهدات برجامی و نقش ایالات متحده در نابودی این توافق ادعا کرد که پیشنهاد بهتری برای حصول توافق در وین روی میز نیست و «این به ایران بستگی دارد که تصمیمات درست را اتخاذ کند.»

وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به پیش‌نویس توافق پیشنهادی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مذاکرات وین اضافه کرد که ابتکار عمل دیگری برای خروج از بن بست در مذاکرات رفع تحریم‌ها وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده به نقطه‌ای رسیده که اگر ایالات متحده آمریکا الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکا را بپذیرد، توافق نهایی در کوتاه‌ترین زمان حاصل خواهد شد.

ایران تاکید دارد که شرط رسیدن به توافق رفع موثر و پایدار تحریم‌ها به نحوی است که انتفاع اقتصادی مردم تامین شود و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران نماند.

اما دولت ضعیف جو بایدن که به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد به تاکتیک مقصرنمایی و تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی متوسل و باعث طولانی شدن روند مذاکرات شده است.

هفته پیش جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادعا کرد که مذاکرات با توجه به شرایط سیاسی در آمریکا به بن‌بست خورده است. با این حال حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد که تغییری در مواضع ایران نسبت به مذاکرات وین به وجود نیامده است.

وی با انتشار پیامی در حساب اینستاگرامی خود عنوان کرد که ایران اراده کافی و حسن نیت لازم برای رسیدن به گام نهایی توافق خوب، قوی و پایدار را بارها از خود نشان داده و تنها مانع پیش روی توافق در شرایط حاضر، عدم واقع بینی و نداشتن اراده لازم از سوی آمریکا است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1154212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =