خالق عروسک‌های خونه مادر بزرگه: متخصص در ساخت برنامه کودک و نوجوان نداریم

عادل بزدوده گفت: در حال حاضر فرد متخصص و خبره‌ای برای ساخت برنامه در زمینه کودک و نوجوان تلویزیون نداریم.

عادل بزدوده در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره فعالیت این روزهای خود گفت: من در حال حاضر در هیچ پروژه ای فعالیت ندارم، در واقع مسئولان باید بخواهند که کار کنم اما کسی چنین چیزی از من نخواسته است.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت ناخوشایند برنامه‌های کودک تلویزیون اظهار کرد: برنامه‌هایی که در حال حاضر تلویزیون در حوزه کودک و نوجوان می‌سازد از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و تنها خرج‌های اضافی می‌تراشند اما بار فرهنگی و آموزشی بسیار پایینی دارند و بازدهی‌شان صفر است. این در حالی است که دهه 60 و اوایل دهه 70 همیشه پر فروغ‌ترین کارها برای گروه کودک و نوجوان ساخته می‌شد.

بیشتر بخوانید:

کار کودک پتانسیل فانتزی‌های بسیاری دارد / اصلاً فکر نمی‌کردم، «هادی و هدی» ترسناک باشند

عروسک‌ساز خونه مادر بزرگه با بیان اینکه متاسفانه صدا و سیما روند تخریب‌گرایانه‌ای را در پیش گرفته است، عنوان کرد: مسئولان باید از من و امثال من که در این زمینه تجربه کافی داریم بهره کافی ببرد، اما چنین نیست تاجایی که برخی از همکاران من مجبور شده اند برای شبکه‌های خارجی کار کنند.

بزدوده در ادامه دلیل دیده نشدن برنامه‌های عروسکی حال حاضر تلویزیون را نبود ایده و فکر درست عنوان کرد و گفت: در سال‌های گذشته که من و هم نسلانم برای تلویزیون عروسک می‌ساختیم، تمام تلاشمان این بود که آبروی ایران و خودمان را حفظ کنیم.

عادل بزدوده

وی افزود: در دوران ما وقتی سریال عروسکی ساخته می‌شد که یک کار فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی بود درست همانند خونه مادربزرگه. به‌طوری که هنوز هم وقتی بچه‌های آن نسل مرا می‌بینند می‌گویند که شما با کارهایی که در تلویزیون تولید کردید خاطرات عجیب و غریبی را برای ما ساختید و یکرنگی و همبستگی را در همان کارها به ما نشان دادید. اما با این اوضاعی که در حال حاضر در تلویزیون شاهدیم دیگر مانند آن کارها ساخته نخواهد شد.

عروسک‌ساز زی زی گولو در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین دلیل ساخته نشدن مجموعه‌های موفق عروسکی در تلویزیون را چه می دانید، عنوان کرد: این موضوع به مدیریت باز می‌گردد. متاسفانه ما در حال حاضر فرد متخصص و خبره‌ای در حوزه ساخت برنامه در زمینه کودک و نوجوان نداریم.

وی در پایان تاکید کرد: برای بهبود این اوضاع بهتر است سراغ آدم‌هایی مثل مرا بگیرند، ما در کنارشان هستیم. ما در واقع یک خانواده هستیم و در خانه‌ای در اتاق‌های مختلف زندگی می کنیم که متاسفانه همه درهای آن را بسته‌اند و نه اجازه‌ای به ما می دهند که این درها را باز کنیم و نه خودشان این درها را باز می‌کنند تا با هم گفت‌‎وگو، مجادله و بحث کنیم. خودمحوری و خودخواهی‌های بیش از اندازه برخی از مدیران باعث آسیب رساندن به خودشان و به ما شده است.

به گزارش ایسکانیوز، عادل بزدوده (زادهٔ ۱۳۳۵ در تهران) نویسنده، کارگردان نمایش عروسکی و عروسک‌ساز است. وی فارغ‌التحصیل رشتهٔ نمایش عروسکی از دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه هنر تهران است. بزدوده همسر طاهره برومند (خواهر مرضیه برومند) است.

از جمله کارهای بزدوده می‌توان به ساخت عروسک‌های پسرخاله، زی زی گولو، شهر موش‌ها، خونه مادر بزرگه و الو الو من جوجوام اشاره کرد

انتهای پیام/

کد خبر: 1154284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =