زیرساخت‌ها برای رتبه‌بندی فرهنگی دانشگاه‌ها نهایی نشده است/ ضرورت فراهم کردن شاخص‌های کمی و کیفی در کارنامه فرهنگی دانشگاه‌ها

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: اجرای رتبه‌بندی فرهنگی دانشگاه‌ها امکان پذیر است؛ اما نیازمند زیرساخت‌ها و امکاناتی بوده که تا به حال نهایی نشده است‌.

حجت الاسلام مهدی فاطمی پور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به اجرای طرح رتبه‌بندی فرهنگی دانشگاه‌ها اظهار کرد: این طرح یک ضرورت به شمار می‌رفت که اجرای آن چند سالی بود که احساس می‌شد.

وی با بیان اینکه سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها سند بالادستی و مرجع اصلی برای تهیه شاخص‌های رتبه‌بندی فرهنگی یا صدور کارنامه فرهنگی دانشگاه‌ها است، گفت: این سند که به چهار زیر نظام از جمله فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و مدیریت تقسیم می‌شود، می‌تواند مبنایی برای رتبه بندی دانشگاه‌ها باشد.

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: چگونگی وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها، میزان اهمیت به فعالیت‌های فرهنگی یا اختصاص بودجه فرهنگی برای انجام امور از جمله موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه «آیا می‌توان دانشگاه‌ها را از نظر فرهنگی رتبه‌بندی کرد یا خیر» عنوان کرد: به عقیده من اجرای این طرح امکان پذیر است؛ اما نیازمند زیرساخت‌ها و امکاناتی بوده که تا به حال نهایی نشده است. به عنوان مثال بر اساس سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها برای ارزیابی در تمامی این چهار زیر نظام، سند وجود دارد اما هنوز شاخص‌ها برای سنجش تعیین نشده است.

حجت الاسلام فاطمی پور بیان کرد: جهاد دانشگاهی در ماموریتی مسئول احصا و تعیین شاخص‌های فرهنگی برای رتبه بندی دانشگاه‌ها بوده تا در این باره پژوهش کند. در همین راستا نیز این پژوهش‌ها تا حدود زیادی نیز پیش رفته است. 

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها درباره اینکه شاخص‌های فرهنگی باید کمی باشد یا کیفی یادآور شد: من اعتقاد دارم که این شاخص‌ها باید به صورت ترکیبی باشند؛ به این معنا که شاخص‌های کمی و کیفی به صورت مکمل یکدیگر در کارنامه فرهنگی دانشگاه‌ها لحاظ شوند. موضوعات فرهنگی پیچیدگی‌های بسیاری دارند، در نتیجه نمی‌توان در این حوزه کمی گرا یا کیفی گرا بود.

وی نظرخواهی از خبرگان را از شاخص‌های مهم در رتبه بندی فرهنگی دانست و گفت: به عنوان مثال تیمی از صاحبنظران و کارشناسان حوزه فرهنگی، فعالیت‌های دانشگاه‌ها در این حوزه را رصد، بررسی و نمره دهی کنند.

حجت الاسلام فاطمی‌پور در پایان خاطرنشان کرد: با توجه اینکه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها ذیل نهاد رهبری فعالیت دارد؛ طبیعتا از نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز برای تدوین شاخص‌ها و رتبه‌بندی نظر خواهی شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1154301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =