جای خالی کودکان مهاجر در کلاس‌های درس / مادر کودک افغانستانی: دخترم با حسرت از کنار مدارس می‌گذرد

مشکلات تحصیلی کودکان مهاجر همچنان پابرجاست و تعدادی از آن‌ها به خصوص آن دسته‌ای که به تازگی سرشماری شده‌اند امسال موفق به ثبت نام در مدارس نشده‌اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، مهر برای همه کودکان بوی کتاب و درس نمی‌دهد و کودکان مهاجر زیادی امسال از تحصیل بازمانده‌اند. مشکل ثبت نام کودکان مهاجر در مدارس فقط محدود به مهاجرانی نیست که به تازگی وارد ایران شده‌اند و بخشی از آن‌ها حتی متولد ایران هستند.

بیشتر بخوانید

وزیر آموزش و پرورش: بیش ۱۵ میلیون دانش‌آموز و یک میلیون معلم داریم

این مهاجران قانونی وارد ایران شده‌ و در سرشماری امسال شرکت کرده‌اند. از جهتی در میان این عده کودکانی هم  هستند که سال قبل در مدارس ایران تحصیل کرده و چون برگه حمایت تحصیلی بروز ندارند، نمی‌توانند در مدرسه ثبت نام کنند؛ برای گرفتن برگه حمایت بروز هم باید نوبت بگیرند اما این فرایند به درازا کشیده و ظرفیت مدارس پر شده است.

این درحالی است که چندی پیش وزارت آموزش و پرورش ایران در ابلاغیه‌ای به مدیران کل استان‌ها خواسته تا جهت تسهیل ثبت‌نام دانش‌آموزان فاقد مدارک هویتی و اتباع خارجی در چارچوب ضوابط و مقررات اعلامی، هماهنگی‌های لازم با فرمانداری‌ها به عمل آید.

در این ابلاغیه آمده است که به استناد ماده ۴۵ آیین نامه اجرایی مدارس، مدیر مدرسه می‌تواند در موارد استثنا دانش‌آموزان فاقد مدارک هویتی و تحصیلی را با اخذ تعهد کتبی از ولی (مبنی بر ارائه مدارک مربوط) برای مدت یک ماه ثبت‌نام کند و ادامه تحصیل این قبیل دانش‌آموزان در صورت عدم ارائه مدارک هویتی و تحصیلی بعد از گذشت یک ماه مطابق مفاد ماده مذکور امکان‌پذیر خواهد بود.

موانع قبلی بر سر راه پذیرش کودکان اتباع افغانستانی پابرجاست

مهدی فیاضی، معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور هم مجددا تصریح کرده که موانع قبلی بر سر راه پذیرش کودکان اتباع افغانستانی در مدارس ایران همچنان پابرجاست، برخی از مهاجران اطلاعات خود را در سامانه ثبت نکرده‌ و حتی برگه حمایت تحصیلی را هم نگرفته‌اند. حال با توجه به اینکه به گفته همین مقام مسئول۴۰ درصد به جمعیت دانش‌آموزان افغانستانی در ایران اضافه شده است.

دخترم چه گناهی دارد که نمی‌تواند درس بخواند؟

پای درد دل چند خانواده مهاجر نشستیم تا از نزدیک با مشکلات آن‌ها آشنا شویم. بیشترشان تمایلی به درج نامشان در گزارش نداشتند. یکی از مهاجران که ساکن استان فارس می‌گوید خودش و دخترش متولد ایران هستند اما نتوانسته دخترش را در مدرسه ثبت‌نام کند، او در این باره گفت: چون هزینه تمدید کارت آمایشم را نداشتم، کارتم باطل شد. سال گذشته تصادفی داشتم و به کما رفتم و نتوانستم فرزندم را در مدرسه ثبت‌نام کنم. دو دختر دارم که سرشماری شده‌اند امسال باید به مدرسه بروند اما هنوز موفق به ثبت‌نام نشده‌ام. وقتی مراجعه می‌کنم می‌گویند که ثبت‌نام کسانی که تازه سرشماری شده‌اند هنوز شروع نشده است. دخترانم چه گناهی دارند که باید از درس خواندن بازبمانند.

خانم مهاجری که فرزند هشت ساله دارد اما تاکنون موفق به ثبت‌نامش نشده ، از رفتار بد مسئولان دفتر کفالت گلایه می‌کند و می‌گوید: دخترم امسال باید به کلاس دوم دبستان برود اما هنوز موفق نشده‌ام که او را حتی در کلاس اول ثبت‌نام کنم. دفتر کفالت جواب درستی به ما نمی‌دهند. کلاس‌ها پر شده‌اند و مدارس دیگر ثبت‌ناممان نمی‌کنند. متاسفانه در دفتر کفالت برخورد خوبی با ما ندارند. دخترم با بغض و اشک از کنار مدارس می‌گذرد و دوست دارد درس بخواند.

یکی دیگر از والدین هم موضوع ممنوعیت سکونت اتباع خارجی در شهرهای مرزی را مطرح کرده و توضیح داد: دخترم هفت سال دارد و من ساکن خوزستان هستم، مدرسه دخترم را ثبت نام نمی‌کند، مسئولان مدرسه به ما می‌گویند که خارجی‌ها نباید ساکن خوزستان باشند. من از سال ۶۲ ساکن ایرانم و همین‌جا درس خوانده‌ام اما اجازه نمی‌دهند که دخترم در مدرسه ثبت‌نام کنند.

مهاجر دیگری که ساکن شیراز است هم در این باره به ایسکانیوز گفت: من قبلا کارت آمایش داشتم اما بعد از سفری که به افغانستان داشتم، کارتم دیگر اعتباری نداشت و مجبور شدم در سرشماری اخیر شرکت کنم. مرداد فرزندم را برای ثبت نام به مدرسه بردم و آن‌ها گفتند که باید برای گرفتن کارت آمایش جدید اقدام کنم. سایت نوبت‌دهی هنوز برای شهر ما باز نشده و تا نوبت نگیریم نمی‌توانیم به دفتر کفالت مراجعه کنیم و نامه‌ای برای ثبت نام بگیریم. از این گذشته تعلل در نوبت‌دهی باعث پرشدن ظرفیت مدارس خواهد شد. او می‌گوید: فکر می‌کنم امسال هم فرزندم از درس خواندن بازبماند. کسانی که کارت آمایش دارند تاکنون ثبت‌نام کرده‌اند و فکر نمی‌کنم دیگر جایی برای افرادی باشد که به تازگی سرشماری شده‌اند. من مجبورم همه مدارس را بگردم تا جای خالی پیدا کنم.

به گزارش ایسکانیوز، تعلل مسئولان در رسیدگی به وضعیت تحصیلی کودکان مهاجر باعث شده که ظرفیت مدارس پر شود و این کودکان جایی برای تحصیل پیدا نکنند. مسئولان می‌گویند که تراکم جمعیت مدارس در مناطق پرجمعیت و حاشیه‌ای بالا است اما برخی مناطق وجود دارند که مدارس آن‌ها ظرفیت خالی دارد و مهاجران این سوال را مطرح می‌کنند که چرا مجوز ثبت نام در مناطق دیگر به آن‌ها داده نمی‌شود؟  آن‌ها حتی می‌گویند که تحصیل فرزندشان به قدری اهمیت دارد که حتی حاضر هستند که در شهر دیگری ساکن شوند و چرا لیست مدارس دارای ظرفیت کشور اعلام نمی‌شود که مشکل این بچه‌ها هم حل شود؟

انتهای پیام /

کد خبر: 1154331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =