اخبار بازار خودرو/  پیش بینی قیمت‌ها در روزهای آینده

نگاهی به روند قیمت ها از ابتدای سال نشان می دهد که هر چند قیمت خودروهای پر تقاضای بازار کم تر از تورم و قیمت دلار افزایش پیدا کرده اما همچنان روند آن صعودی است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، دو نیروی اساسی در هر بازاری روند قیمت را مشخص می کند و آن عرضه و تقاضا است. طرف عرضه به دو دلیل عمده با مشکلات اساسی روبرو است؛ اول به  ممنوعیت چند ساله واردات خودرو باز می گردد. هر چند که آنگونه که وعده داده شده،‌ خودروهای وارداتی پاییز امسال به  کشور می رسند اما با توجه به میزان محدود آن ها  و همچنین سازوکار نامشخص آن، به نظر نمی رسد که تاثیر بسزایی در بازار خودرو داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

اخبار بازار خودرو/ سناریوی کاهش قیمت‌ها چقدر محتمل است؟

پیش تر سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران گفته بود که آئین نامه واردات خودرو صرفا کلیاتی از این طرح را مشخص کرده بود و بدون مشخص شدن تعرفه ها و سایر هزینه هایی که می تواند سربار واردات خودرو باشد نمی توان در خصوص تاثیر قطعی این واردات بر بازار و قیمت خودرو اظهار نظر کرد. در حقیقت صحبت از تعرفه های شناور خودرو، ابهام در خصوص این طرح را افزایش داده است. امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو هم گفته بود که این آئین نامه به هیچ عنوان عملی نیست و اگر هم در هر شرایطی عملی شود به هیچ عنوان به نفع عامه مردم نخواهد.

تولید داخل هم که به دلیل مشکلات ساختاری خودروسازان و سیاست قیمت گذاری دستوری همچنان با مشکل روبرو است. هرچند وعده افزایش تولید خودرو بارها اعلام شده است اما همانگونه که در گزارش های قبلی اشاره شده به نظر نمی رسد که این وعده محقق شود.

بنابراین به طور کلی به نظر نمی رسد که در صورت ادامه شرایط کنونی اقتصادی و سیاسی کشور و همچنین سایر عوامل بتوان به کاهش قیمت ها در بازار خودرو امیدوار بود و در بهترین حالت شاهد تدوام رکود و افزایش قیمت کم تر از تورم در بازار خودرو خواهیم بود. مگر آنکه با برجام بالاخره نهایی و کاهش قیمت دلار،‌به کاهش قیمت در بازار خودرو منتج شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1154344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =